menar de inte 225 kr per h efter ROT dvs 450 kr per h innan ROT avdrag?
 
JanneSjo skrev:
menar de inte 225 kr per h efter ROT dvs 450 kr per h innan ROT avdrag?
Så förstod jag det.

//Patrik
 
Niclas Jonsson skrev:
Alltså lite humor var det, eftersom man behöver ha olika yrkesgrupper, så blir det ju svårt. Men ärligt. Vad behöver du för maskiner? Bilmaskin, sticksåg, skruvdragare, blandare, diverse tänger, spadar, hinkar, svampar. Lår oss säga att du KÖPER klabbet nytt och till bra kvalitet, 30 000 kr. Lägg till 5 000 kr för förslitningsdetaljer, borrar, sågblad mm. Och så transporter och tipp, 8 000 kr.

Sen anställer du en Polack eller en Svensk från någon avfolkningsbyggd som är arbetslös hantverkare, och erbjuder 40 000 kr i månadslön. Låt han jobba i tre månader = 120 000 + sociala avgifter ca 40 000 kr.

Nu har du verktyg och heltidsarbete + kringkostnader under 3 månader för 203 000 kr, avrunda upp till 210 000 kr. Kvar att handla material för enligt offert är ju 150 000 kr. Och då ingick ju inte materialet i offerten!

Jag vet att ovanstående inte funkar hela vägen, men här någonstans är det ju detta som hemmafixarna räknat ut. Gör så mycket du kan själv, och köp bara de nödvändigaste tjänsterna. Under resans gång lär man sig lite av varje, och kan själv ofta lägga avloppsrör och åtminstonde spåra för elektrikerns slangar. (Jag skulle aldrig lägga slang eller dra elen själv.....ha ha).

Slutsatsen för den som inte vill eller kan göra själv, och vill ha ner priset, måste ju i vart fall bli att köpa varje yrkesgrupp för sig. Det tar längre tid, men då betalar man ju verkligen per timme, och ingen yrkesgrupp kan gömma timmar eller tid under någon annans timmar.
Fortfarande får jag inte ihop det för om du hyr in en hantverkare i tre månader á 168 arbetstimmar = 504 arbetstimmar á 500:- = 252000:- - ROT 100000:- = 152000:-
Lägg till de 8000:- som du gjorde för kringkostnader så är du uppe på 160000:-

Alltså betydligt billigare än att anställa någon trots allt...

Dessutom tar det inte tre månader att utföra det omdiskuterade arbetet så jag finner ingen anledning till att anställa eller hyra in någon så lång tid. ;)

Att det däremot är billigare än offerten är däremot en annan sak för det är det ju... men det är det även att anlita en seriös hantverkare som inte saltar offerter och fakturor... ;)
 
JanneSjo skrev:
menar de inte 225 kr per h efter ROT dvs 450 kr per h innan ROT avdrag?

OK, mer rimligt. Mitt första exemplel om 200.000 sek för ett badrum var även inkl material o ROT fanns ej 2008 när vi byggde.

Håller med om att 360.000 för ARBETE enbart är orimligt.
 
När jag renoverade mitt badrum för 3 år sedan noterade jag tidsåtgången.
Badrummet har en golvyta av 2.5x2.5 m och väggytan 18 kvm inget fönster.

Jag gjorde det mesta själv eftersom jag har jobbat i branschen, förutom rör o eljobbet naturligtvis,

1 Demontering av inredning, toa, bad, tvättst, badrumsskåp inkl kapning och proppning av vatten.
8 tim
2 Bila ner gammalt kakel 2 lager på underlag av siporex plank, riva plastmatta på golv utforsling av restmassor 16 tim
3 Bila ut brunn och övriga rör i golv 10 timmar. Värsta jobbet för övrigt, dammar som fn, men ett tips är att sätta en gammal paxfläkt på en slang och ansluta till utluften så dammar det mindre.
4 Rörjobb. Mont av nya avlopp till toa , tvättställ o golvbrunn, nytt rör för avluftning, dragning av vattenrör, rör i rör anslutning i källare 14 tim
5 Grovinjutning och fixering av do, avjämningsspackling, fallspackling, 16 tim
6 Komplettering av avbilad el 3 tim
7 Spackling av väggar efter rivning 2 ggr 10 tim
8 Ny trumma för avluftningsrör tillverkning och montering av ny tröskel för uppvik 6tim
9 Primning av golv o vägg 1 gång brunnsmanchett gummimassa och remsor 8 tim inkl tirktid mellan primer och gummi
10 Skikt 2 av isolering 4 tim
11 Spackling och målning av tak 2 ggr 8 tim
Totalt 103 timmar innan det inte ens är en kakelplatta satt.

Kakel montering av 19 m2 kakel 20 x 30 cm 12 tim
Läggning av golv 20x 20, 10x 10 i duschnedsänkning totalt 5 kvm 6 tim
Fogning och mjukfog 8 tim
Totalt kakelsättning 26 tim

Komplettering av badrumsinredning
Rörjobb dragning av rör till duschblandare tvättställ, toa 8 tim
Montering av toa, Handfat inkl komod. 8 tim
Montering av duschvägg 4 tim
Eldragning av belysning jordsfelsbrytare 6 tim
Totalt övrigt 26 tim

Summa sumarum 155timmar.
Detta är effektiv tid. På det får man ju lägga på ett antal procent. Jag bor ju mitt i renoveringen och tiden blir mer effektiv Sen kan ni ju räkna ut själva vilken timtid era hantverkare debiterar och vad slutsumman blir.

Tillkommer gör all tid för resor att köpa och hämta grejor, bortforsling av sopor
Och inte minst städning av hela kåken. Det går aldrig att täcka in så bra att dammet inte letar sej in över allt.
Nu finns det säkert några som anser att det är för tajta tider. Men jag har sett under åren att många yrkesmän oavsett yrkeskategori föredrar att jobba 2 och 2. Det går aldrig dubbelt så fort med 2 gubbar så egentligen betalar kunden för mycket tid när 2 man är på samma yta.
 
för övrigt så håller jag med att det troligtvis är lycksökare som lämnat offert. Men det är säljarens marknad så de kan nog ibland får jobb som är otroligt överbetalda. Det är bara arr väla. Hitta någon annan, eller görat själv, eller öppna den stora plånboken.
 
Dammar det, vilket det gör så finns det kanonbra maskiner att hyra som bl.a Pullman tillverkar... kallas för dammätare och är alltså en form av luftrenare som drar till sig dammet väldigt effektivt...

Du skriver att några anser det vara tajta tider med 155 tim på ett badrum men tycker det är fullt tillräckligt och det ska absolut inte behöva ta mer tid om det inte är väldigt svåråtkomligt och liknande...

Jag brukar räkna 80-100 tim beroende på åtkomligheten lite grann och då ingår montering av inredning...
I detta ingår dock inte spackling och målning av taket...
Inte heller elektrikerns eller rörläggarens arbete... där det t.ex ingår att lägga elslingor, spottar m.m samt montera blandare och toalettstol...
Dock behöver inte dessa personer mer än runt 30-max40 tim totalt...

Åtminstonde efter mina beräkningar men sen är det ju alltid lite fall till fall var och hur det ska utföras... ;)
 
Nu raderade jag html-koden i Gunnar Blomkivsts inlägg. Det blir sådär när man skriver texten i ett word-dokument, kopierar och klistrar in här. Det finns ett lätt sätt att bli av med koden. Markera texten när du har klistrat in den här i svarsrutan, klicka sedan på den första ikonen - två A med ett rött kryss över - och vips så är koden borta.
 
Marlene Eskilsson skrev:
Nu raderade jag html-koden i Gunnar Blomkivsts inlägg. Det blir sådär när man skriver texten i ett word-dokument, kopierar och klistrar in här. Det finns ett lätt sätt att bli av med koden. Markera texten när du har klistrat in den här i svarsrutan, klicka sedan på den första ikonen två A med ett rött kryss över och vips så är koden borta.
Tack så jättemycket för det tipset för ofta har jag råkat ut för detta när jag hämtat texter från t.ex bkr.se och har då fått sitta och ta bort det manuellt vilket är väldigt tidsödande... d^_^bd^_^b
 
Tiderna kanske varierar med vem som gör det. Vår erfarenhet var runt 2 mån kalendertid, 50% arbete, dvs 160h. Jag kan dock inte uttala mig om våra byggare var normalsnabba eller sega......de flesta som bygger tex badrum har flera paralellprojekt vad det verkar pga torktider mm....
 
Redigerat:
torktiderna varierar med tillverkare... vissa spackel är klar för tätskikt efter 24h andra tar 7dagar / cm
men visst är det smidigt med flera projekt samtidigt
 
Välj hur badrummet ska se ut och hur det ska utrustas först med lämplig arkitekt kostar kanske 10 000 kr inklusive byggbeskrivning komplett.
Du kommer att spara hem pengarna i offerterna som du sedan får.
Be också arkitekten om att föreslå lämplig besiktning av färdigt resultat.
Med all dokumentation har du ett bra läge
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.