Vi är ute efter ett billigt hus (som alla andra förstås), men som bygger med platta på mark och dessutom har helentreprenad. Har tittat på LB-hus och Eksjöhus och de verkar vara helt okej men önskar fler och framförallt billigare alternativ.
Ca 140-180 m2 hus, 1,5 plan eller 2 plan.

Gott rykte är förstås viktigt. Vilka hustillverkare ska man undvika?
 
Begagnat? ;) Nybygge och billigt går inte riktigt ihop. Antingen får man göra det mesta jobbet själv eller får man ett kasst hus kvalitetsmässigt.
 
A-hus har basic serien som jag tycker är prisvärdig, men de är i samma prisklass som de leverantörer du nämner.
 
cem77 skrev:
Begagnat? ;) Nybygge och billigt går inte riktigt ihop. Antingen får man göra det mesta jobbet själv eller får man ett kasst hus kvalitetsmässigt.
Hej,
Jag vet inte om jag håller med. vi har scannat marknaden i Älvsjö ett tag och nu lutat åt nybygge. Begagnat hus från 20talet/40talet ofta med källare o en massa problem kostar runt 4-5 milj (iofs snygtt ytrenoverat, men också litet 120kvm tex). Vi har hitta tomt för 2 milj, hus för 2,6 och annat vilket gett en totalenreprenad på 5,2 ca inkl garage för 160 kvm.

Jag tror inte detta är dyrare än vad som krävs i renoveringar på de andra husen i detta älde villakvarteret!
 
Byggis1976 skrev:
Hej,
Jag vet inte om jag håller med. vi har scannat marknaden i Älvsjö ett tag och nu lutat åt nybygge. Begagnat hus från 20talet/40talet ofta med källare o en massa problem kostar runt 4-5 milj (iofs snygtt ytrenoverat, men också litet 120kvm tex). Vi har hitta tomt för 2 milj, hus för 2,6 och annat vilket gett en totalenreprenad på 5,2 ca inkl garage för 160 kvm.

Jag tror inte detta är dyrare än vad som krävs i renoveringar på de andra husen i detta älde villakvarteret!
Med begagnat i detta fallet tänkte jag kanske inte i första hand på ett "färdigt hus" utan köpa ett begagnat hus och flytta till tomten :). Tex en stor trevlig timmerstomme. Finns många sådana i delar av Sverige som står obebodda och färdiga att plocka ner.

Sen låter inte 2,6 miljoner som ett "billigt" hus längre. Låter lyxigt stort och dyrt för mig :). Sen kan man ju också fråga sig om en tomt nu kostar så mycket som 2 miljoner :S vill man sätta ett billigt hus på den?
 
Redigerat:
cem77 skrev:
Sen låter inte 2,6 miljoner som ett "billigt" hus längre. Låter lyxigt stort och dyrt för mig :). Sen kan man ju också fråga sig om en tomt nu kostar så mycket som 2 miljoner :S vill man sätta ett billigt hus på den?
d^_^b
 
2.6 är då ink allt (sk totalentreprenad, ej enbart själva byggsatsen). Ett 2-plans modernt katalog hus på 160kvm. Iget superlyx, men med vissa saker som råspånt tak, kaklade badrum etc. Detta är då att jämföra (tycker jag) med ett ralativt nyrenoverat hus med källare från 40 talet som verkar ligga ca 500.000 under. Men du 8liksom vi) gråter när vi ser besiktningsprotokollen - men det är en annan tråd. Många hus är väldig t fint ytrenoiverade....men tja, fukt i grund, läckor i tak, sprickna betongplattor mm mm. Hu. kostar troligtvis 500000 eller mer att fixa till.

Men jag missförstod ditt inlägg. Är det verkligen priosvärt att flytta ett begagnat hus? Vad kostar det, vet du? Timmer som är gammalt brukar väl kunna hö rötskador, hussvamp o annat inte så billigt ....?
 
A hus verkar ha bra kvalitet, tex råspont o material val som ligger över vissa andra vi tittat på. Deras offert är i linje med vissa andra stora företasg som levererar samma koncept men allt lite sämre (vi har jämfört tex standard för kakel i badrum där Ahus har för 300kr/kvm och andra 250kr/kvm, jämfört råspont med att då lägga masonit enbart mm.)

Ahus kommer ur kalkylen "Prisvärt" i topp!
 
Verkar som Mission impossible. Har verkligen inte ambitionen att sitta med lån på över 4 milj när räntebanan är på väg upp och huspriserna faller. 29% till 2014 har jag hört.
Ett begagnat 80-talshus i Stockholm kostar dessvärre lika mycket.
Bara att avvakta marknaden ett tag till. Sitter inte i sjön direkt.
Men är ändå nyfiken för framtiden, vad kostar Ahusen ungefär? Tänker främst på Skanör och Mölle.
 
Jag fick priser i Kalmar på både dessa, Skanör och Mölle. Båda låg mellan 2.5-2.6. Mölle i den lägre nivån av de båda.
De ritade en moddad variant åt oss av Skanör som var 160kvm dock som var lite billigare.

Vi valde dock Trivselhus istället då både kontaktupplevelsen, arkitekterna, utrustningen i huset bättre standard, priset på ett större 11kvm större hus med bergvärme blev lika. Vi är mycket nöjda hittills med det valet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.