Vi håller på och funderar på huruvida vi hinner måla vårt hus i år (vilket vi verkligen behöver göra eftersom att det redan stått en vinter bara fabriksgrundmålat).

Hur många timmar tar det per varv ungefär? Vi tänkte först grundmåla 1 varv och sedan täckmåla 2 varv. Inomhus så har det ju i alla fall gått snabbare och snabbare för varje varv när det inte suger så mycket längre. Är det så utomhus också?

Vi har ett domherren från fiskarheden (1-plans på 144 kvm med 4 gavlar att måla).

Tvättningen är klar i alla fall så det är bara själva målningen som jag behöver veta hur lång tid det tar.

Skulle det funka att grundmåla i år och sedan täckmåla nästa år? Jag förstår ju såklart att vi måste tvätta huset igen då men det tog inte så lång tid.

Ska man använda penslar eller rollers?
 
  • Gilla
Andreas_H
  • Laddar…
byggankan skrev:
Skulle det funka att grundmåla i år och sedan täckmåla nästa år? Jag förstår ju såklart att vi måste tvätta huset igen då men det tog inte så lång tid.
Ska man använda penslar eller rollers?
Om du använder oljebaserad täcklasyr behöver du inte grundmåla utan kan stryka första täckmålningen nu och vänta med den andra till nästa år.
Yrkesmålare lär använda roller, vilket går snabbare eftersom man inte behöver doppa lika ofta som med pensel. Själv skulle jag dock efterstryka med pensel.
 
  • Gilla
birgitta.tilly.gmail.com
  • Laddar…
Jag anväder roller, hyr en ställning en vecka sen är det bara att sätta igång, det kommer inte vara lika roligt att bli tvungen att göra samma sak nästa semester också...
 
Ett problem med tiden är att min sambo precis bytt jobb och därför knappt har någon semester alls. Och jag kan inte måla när jag är själv med vår dotter (som är för liten för att hjälpa till, hon skulle bara kladda ner alla plåtdetaljer). Vi kommer förhoppningsvis att ha barnvakt en dag varje helg i höst så då kan vi båda måla och sedan så kan en av oss måla den andra dagen på helgen. Men det betyder att vi bara kan måla 3 "mandagar" i veckan vilket gör att det blir en utdragen process. Sedan så kommer ju säkert en del dagar att stoppas av att det regnar också.

Kan man kanske använda roller till grundmålning och till första lagret av täckfärg och sedan pensel till det sista lagret av täckfärg? Täckfärgen och grundfärgen är inte samma.
 
byggankan skrev:
Kan man kanske använda roller till grundmålning och till första lagret av täckfärg och sedan pensel till det sista lagret av täckfärg? Täckfärgen och grundfärgen är inte samma.
Ja, om man litar på att roller fäster färgen på underlaget. Annars inte. Har sett här på forumet att det finns särskilda roller för fasadmålning.
 
  • Gilla
Tommy Rödin
  • Laddar…
Ska kanske kolla med han på alcrobutiken också vad han säger, han har varit väldigt bra hittills. Han har varit och tittat på huset också.
 
Min erfarenhet är att grundmåla med oljefärg tar 150% så lång tid som att måla med vattenbaserad täckfärg.
Det som tar längst tid för mig är under takfoten efter som man får klättra och det är lite pill.
Vi målade två korta sidor plus en gavel på 1 1/2 hus (se min avatar) med täckfärg, 3 personer på en fredagskväll (alltså 1½ arbetsdag för en person) så en runda för er kanske tar 3 dagar?
 
Håller på att måla mitt nya hus. Att stryka ut färgen är väl kanske inte det som är svårast att tidsberäkna. däremot allt förarbete som täckplasta fönster och andra ytor man inte vill ha spill på, tätning och fyllning av diverse glipor och springor, flyttning av ställning, m.m.

Vill ha ha ett bra resultat så kan man ju inte stressa för mycket heller. Färg är alldeles för dyr för det....

//LocTite
 
byggankan skrev:
Vi kommer förhoppningsvis att ha barnvakt en dag varje helg i höst så då kan vi båda måla och sedan så kan en av oss måla den andra dagen på helgen. Men det betyder att vi bara kan måla 3 "mandagar" i veckan vilket gör att det blir en utdragen process.
Mitt tips är att ta hjälp av vänner, släkt, grannar, whatever, för att arbetet skall bli effektivt.
 
Enligt min kontakt som är målare så är det pensel som gäller vid fasadmålning för att man ska komma upp i rätt tjocklek på varje färglager. Målade mitt hus för 4 år sedan och penslade på runt 75 liter:)

Kommer inte riktigt ihåg hur lång tid det tog men har för mig att det gick ganska fort med själva målningen.

Däremot minns jag att tvättning, skrapning och grundmålning en jäkla tid...
 
Tänkte erbjuda mina brorsdöttrar 100 kr i timmen för att hjälpa till. Får se om de nappar, tror de brukar få mer när de sitter barnvakt och de är inte så kända för viljan att ta i. Kan vara svårt att samla ihop ett gäng som hjälper till då alla i vår närhet är lika upptagna som vi själva.
 
Se till att de som hjälper till vet hur man målar... dvs mycket färg och inte stå och dra med torr pensel, att gå och göra om en vägg efter någon annan har hjälpt till är nästan värre än att göra det själv från början...
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Jo jag har fått göra om en del spackling där jag fått hjälp. Men målning är ju inte så svårt så bara man köper bra penslar och ger ordentliga instruktioner så borde det gå bra tycker jag.
 
Borde gå ja...

Ville bara tipsa om det så du inte tror att du är klar så får du sedan göra om halva huset...
 
Jo jag ska hålla ögonen på dom. Om dom nu accepterar timlönen. Läste precis att det ska bli en lång sommar vilket borde öka våra chanser att bli klara i år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.