Lagavulin skrev:
Denna borde lösa det mesta!

[länk]

ha en trevlig helg/ Lagavulin
Med anledning av mitt förra svar så tar jag tillbaka allt. Att betala två goa tjockebollar för att titta på en kärnborr kanske inte känns helt aktuellt. Köp jättedyra hiltiprylar i stället :p
 
Hyrde dessa två (Maskin och borr) för drygt 250kr/dygn. Torrborrning, 72mm om jag minns rätt. Gjorde 26st hål, och fick höra att absolut INTE kyla borren då det förstör kronan, den tål värmen, men inte den snabba avkylningen.

Kan något liknande fungera? Hyrd i Stockholm/Solna.

img3247qv.jpgimg3325j.jpgimg3329s.jpg
 
Men var det ren armerar betong du borrade i?
 
Snacka om att man gör allt för sporten när man kör med en hand för att kunna plåta samtidigt...
 
Evil Presley skrev:
Snacka om att man gör allt för sporten när man kör med en hand för att kunna plåta samtidigt...

Måtte vara en högerstyrd bil då.

Protte
 
Genombrottsborr, där ser man. Den var verkligen brutal till det yttre. Nåja, har beställt mina kärnborrar redan, får väl se hur de fungerar när de dimper ner här hemma. Lovar att återkomma!
 
Evil Presley skrev:
Snacka om att man gör allt för sporten när man kör med en hand för att kunna plåta samtidigt...
Den är förvånandsvärt stabil såfort den kommit in någon halv cm i betongen. Resterande tid efter första hålet går åt att hålla maskinen lite :)
 
Ja det är ju fiffigt med moderna maskiner som har slagstop osv.

Men det påminner lite om svärfar i tofflor, 6 meter upp på en stege, kapandes en vindskiva med cirkelsåg. En hand på sågen, en hand på stegen. :)
 
Vad kostar kärnborrarna?
Har borrat upp 2 hål för ventilation i tvättstuga /badrum genom ca 30cm hålsten med en vanlig hålsåg för klinker, borra 2cm bila bort biten borra igen osv Problemet jag fick var att hålet inte blev rakt, beror väl på att jag inte var tillräckligt nog med att hålla maskinen som jag skulle. Bäst vore nog med stativ som bultas fast då blir det rakt iaf
 
nino skrev:
Vad kostar kärnborrarna?
Som jag skrev i något tidigare inlägg fick jag uppfattningen att det fanns lite olika kvaliteter. Jag tror mig ha köpt två borr av billigaste möjliga sort, tänkta att köra torrt i hålsten och puts, samt ett mellanklassborr för våtborrning (köpte dock en variant med 10mm slityta i stället för som detta 8mm).

Den första handlaren ger ungefär 20% rabatt om man sköter affären via hans vanliga webshop isf via Ebay.

Ska bli spännande och se hur det går med borrandet!
 
nino skrev:
Vad kostar kärnborrarna?
Har borrat upp 2 hål för ventilation i tvättstuga /badrum genom ca 30cm hålsten med en vanlig hålsåg för klinker, borra 2cm bila bort biten borra igen osv Problemet jag fick var att hålet inte blev rakt, beror väl på att jag inte var tillräckligt nog med att hålla maskinen som jag skulle. Bäst vore nog med stativ som bultas fast då blir det rakt iaf
Ett hålsågset kostar väl annars mellan 1000-1500 om du kör på budgetvarianten (dvs PDP, Makita eller liknande) från England. Jula har även ett set för runt 1000 men mitt intryck är att kvaliteten där är rätt låg
 
Så där ja, nu har kinamaskinen anlänt. Det gick fort, drygt ett dygn från Tyskland. Väntar bara på det, förhoppningsvis, lite finare kärnborret oxo. Var tvungen att ta lite bilder, tyvärr stod jag och sov och lyckades få några av dem suddiga...

Lådan ser stöddig ut...
coredrill1.jpg

Innehållet, två 400mm långa kärnborr samt en 400mm förlängare
coredrill2.jpg

Lite naknare. Förlängaren är stöddig, väger 3kg!
coredrill3.jpg

Borrmaskinen i all sin kinesiska härlighet.
coredrill4.jpg

Monterad maskin
coredrill5.jpg

Maskin med borr. Ser brutalt ut, som något futristiskt vapen :)
coredrill6.jpg

Maskinen är byggd med ganska bra finish. Plastgjutningarna mellan helt OK till riktigt bra. Växellådan är oljefylld. Gummikabel 3G1,5 med jordfelsbrytare (kom ihåg vattenanslutningen), dock alldeles för kort.

Den går jämt och balanserat. Frågan är dock om det finns någon momentspärr i den eller ej. Kommer förutsätta att det inte gör det.
 
Du phl - "Maskin med borr. Ser brutalt ut, som något futristiskt vapen" - tror du inte de kommer ha sladdlösa vapen i framtiden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.