När på året är det enklast resp svårast att sälja fastigheter?
 
Enligt DN funkar det bra att sälja fastigheten under sommaren, vilket man kanske inte skulle ha trott.
http://www.dn.se/ekonomi/lonande-salja-bostaden-pa-sommaren

Om jag får gissa utan att ha belägg för det, mer än min egen känsla, är det lättast att sälja från maj till september och svårast i december och i början av januari.
 
Har hört lite olika bud. Spontant känns det som om bäst tid är frammåt vårkanten då trädgården börjar göra sig rättvisa och många spekulanter är sugna på att flytta in under sommaren, men argumentet mot detta är att då är det flest som försöker sälja och antalet spekulanter är ungefär lika året om, dvs färre möjliga spekulanter på varje tillgängligt objekt.

Så ett argument jag hört är att det går lika bra eller till och med bättre att sälja under höst-vinter-tidig vår då färre objekt är ute till försäljning så antalet spekulanter är fler per objekt. Om det stämmer har jag ingen koll på. För egen del så skulle jag nog gärna sälja under sommarhalvåret ändå då huset och trädgården visar sin bästa sida.

Kul att höra om det finns statistik på vilken tid som är optimal för säljaren utifrån den självklara målsättningen att förhoppningsvis få högsta möjliga pris.
 
Jag kan garantera en sak. December är värst!
 
Den sena våren är traditionellt fritidshussäsong, och då har mäklarna svårt att hinna med vanliga hus och bostadsrätter också. Det får inte plats vanliga hus i annonserna och även i skyltfönstren prioriteras det om. De flesta fritidshus byter ägare mellan kristi flax och midsommar, ju längre norrut, desto senare. Samtidigt har barnfamiljerna det ganska så hektiskt med avslutningar och sådant, så det kan vara läge att inte försöka då.

I December är det få människor som orkar med någon process med att köpa hus utöver julstressen och jobbet.

Högsommaren är inte heller så bra, eftersom många då är bortresta. Det gäller också sportlov och påsklov.

Sedan handlar det ju om vad man säljer. Är inte trädgården i skick för att skrivas reportage i trädgårdstidningar gör man kanske klokast i att sälja huset medan snön ligger kvar. Likaså om husets största fördel är det härliga köket och den stora öppna spisen i vardagsrummet, men uteplatsen är inte så mycket att hurra för. Har huset å andra sidan en stor pool och 50m2 nybyggd altan med allsköns finesser är det ju en varm sommardag man vill visa huset.
 
Efter sommaren, slutet av augusti, början av september.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.