Vad kostar det att sälja ett hus? Vilka poster kan man räkna med?
 
det är mycket individuelt och beror främst på tre faktorer.

1 vart du bor
2 priset på huset
3 vad ni kommer överens om eller vilket medium som du tycker är lämpligt.

ang 1 så bor du i tätort/storsad, som ex. uppsala så är det dyrare än om du bodde i heby eller ännu längre ifrån allt ex orsa. (inget illa om orsa)
ang 2 så sätter man oftast % på priset 4% på 600´ är inte samma som 4% på 3,6´ man brukar ha en tumregel att ligga på ca pris som man omvandlar till %
ang 3 så kan du sälja privat eller via mäklare. privat är det i princip utlägg för blocket annonsen ev i tidningen och lappar på ICA osv. anv du mäklare så kan det vara från ca 5000:- upp till 120´ (kan bli mer oxå) för 5000:- jobbar hemverket, där får du göra i princip allt själv men du hamnar på hemnet, extra saker kostar xtra som t.ex bilder, ritningar osv. jag själv brukar ha siktet på ca 80´ och omvandlar det till % eller sätter fastarvodet. lite beror på så blir det högre eller lägre. samt så är det samtal med kunden. du skall tycka att det är skäligt att betala de pengar. bor du kring uppsla antar jag att du bör räkna med mellan 65-90 att du får förslag om. titta oxå på vad som ingår i tjänsten. annonser och hur många hur stora och i vilka medier. foto, antal visningar, hur mycket personal det kommer vara på visningen, får du hjälp med deklarationen och när du får det mm mm. bjud hem några mäklare och se vad de går för. du får rätt snabbt en bild på läget. skriv inte på några papper förrän du är helt bestämd. försök få in lite extra saker som flyttstäd, styling ed.

arvodet dfår du dra av på deklarationen lika väl om du väljer att sälja privat och har omkostnader för försäljningen t.ex. blockets annonskostnad osv.

fråga på mer! kul att hjälpa till.
 
Att flytta ar alltså en ganska dyr affär. Köpa hus hamnar lätt i samma härad, med besiktning, lagfart, pantbrev och flyttfirma. Är det några av dessa "köp-kostnader" som kan dras av på skatten när man säljer huset?

60.000+ verkar vara ganska normalt pris för en vanlig mäklarfirma, i icke glesbygd. Några billigare finns det, som slagga.se i Falun. Får se om konkurrensen hårdnar nu när huspriserna i Mälardalen verkar plana ut.
 
KungAnka skrev:
Att flytta ar alltså en ganska dyr affär. Köpa hus hamnar lätt i samma härad, med besiktning, lagfart, pantbrev och flyttfirma. Är det några av dessa "köp-kostnader" som kan dras av på skatten när man säljer huset?

60.000+ verkar vara ganska normalt pris för en vanlig mäklarfirma, i icke glesbygd. Några billigare finns det, som slagga.se i Falun. Får se om konkurrensen hårdnar nu när huspriserna i Mälardalen verkar plana ut.

ja det är rätt mycket pengar som rör sig. flytt och städ kostar oxå.

ja alla anskaffningskostnader kan dras av där kommer lagfart, pantbrev, med tillhörande avgifter, besiktningskostnader (vatten sotare överlåtelse besiktning) mm. är det lgh så kan man dra av medlemskapet till föreningen pantförskrivningsavgift och en sak till som de flesta glömmer är kapitalltilskott (kommer på posten efter att man har sålt lgh) osv.

har svårt att tro arvodet kommer att pressas pga att priserna planar ut det finns ingen samband där. snarare om befintliga aktörer kommer gå ner och prisa in sig så kan det ha kortvariga effekter, men får man inte betalat så låter man någon annan ta uppdraget. det finns alltid några uppstickare eller mindre som tar det. som bekant så kostar kvalitén. nykomlingar på marknaden brukar ofta prisa in sig men det är mycket kortvarigt och svårt att återta.

det viktigaste i valet av mäklaren tycker jag själv är personkemin. man kommer ha en del med varandra att göra så lägg det i första rum, inte priset. det brukar kvitta om mäklaren kostar 15 mer eller mindre. har du haft en bra resa och förtroende hela vägen och allt flyter smidigt så är det värt mycket. som mäklare väljer man oxå sina kunder så det är lite ömsesidigt men tabu att prata om. (anser jag att det blir strulig affär eller att kunden och jag ser på saker helt olika så väljer jag att vara oskälig dyr, kunder väljer någon annan mäklare och så är alla glada)
 
Redigerat:
Jo, så länge det alltid finns ett bättre betalt jobb att ta istället så hålls priset uppe. Men om antalet försäljningar minskar så gör det inte det, då sjunker priserna. Så är det i alla brancher, även min egen. Om jag själv säljer nån gång så blir det nog samma mäklare som sålde till mig.
Vad är det där kapital... som kommer på posten?
 
Efter försäljningen kommer det ett meddelande från bostadsrättsföreningen om eventuella kapitaltillskott som man har betalat till föreningen under boendetiden. Avdragsgillt.
 
KungAnka skrev:
Jo, så länge det alltid finns ett bättre betalt jobb att ta istället så hålls priset uppe. Men om antalet försäljningar minskar så gör det inte det, då sjunker priserna. Så är det i alla brancher, även min egen. Om jag själv säljer nån gång så blir det nog samma mäklare som sålde till mig.
Vad är det där kapital... som kommer på posten?

kapitaltillskott avser vad BRFs medlemmar tillskjutit till föreningens egna kapital. jag vet inte exakt hur man räknar ut det men den kommer som en kontroll uppgift efter överlåtelsen och får dras av.

oftast väljer man samma mäklare om man har varit nöjd. det är det att man måste göra bra ifrån sig för att kunderna skall komma tillbaka.

minskar antalet försäljningar kommer vi snarare se färre mäklare/butiker vi lever med mycket mindre marginal än andra branscher (min egen uppfattning). jag tror att det är mycket pga att alla mäklare sätter själva priset på sin tjänst och inte byrån man jobbar under. dvs vanliga girigheten spelar roll. antal försäljningar brukar vara relativ statisk och begränsas inte av priserna på bostäder. folk måste flytta oavsett. på kort sikt kan det vara färre försäljningar men på årsbasis ökar det från år till år. studerar jag statistiken så ser jag oxå att q2 och 3 är mer försäljningar men priserna stagnerar däremot så är prisuppgången störst precis innan. har med utbud och efterfrågan att göra.
 
Raderat en del Off Topic, håll er till ämnet!
 
Hur är det med skatteavdrag på renoveringar? Är det ett visst belopp per år man måste över? Spelar det roll hur utläggen är fördelade? Dvs mer avdrag om hela huset renoverats på ett år eller om kostnaden sprids ut ( ett rum per år).
 
Allt du gjort de senaste fem åren får du räkna in. Utöver det alla förbättringar som tillförts oavsett tidpunkt och storlek sen du flyttade in.
 
KungAnka skrev:
Hur är det med skatteavdrag på renoveringar? Är det ett visst belopp per år man måste över? Spelar det roll hur utläggen är fördelade? Dvs mer avdrag om hela huset renoverats på ett år eller om kostnaden sprids ut ( ett rum per år).
inte riktigt så..

för det första så måste de upp över 5000:- /år.
sedan delar man de på ny till eller ombyggnad alternativt som värdehöjande reparationer.
som ny till och om-byggnad kan du gå långt bakåt i tiden dock bara senaste jobbet (bygger du om v-rum -95 och sedan -02 så är det bara 02 som räknas). värdehöjande är alt från målning till byte av vitvaror.
en liten krux till att det är bara den förbättrande delen som man får lov att dra av.
ex du har en combi-panna men sätter in bergvärme. då blir BV-vad en combi-panna hade kostat att sätta in.
 
Ok, tror jag fattar med pannorna. Men om man har ett brunt Marbodalkök och sätter in ett vitt IKEA kök så höjs ju troligen värdet, trots att ett kök av bättre kvalitet är dyrare att sätta in. Och vad händer om man byter en gammal sönderbränd vedpanna mot en ny och fin?
 
Betrakta det som förbättringar och ta upp det som sådana. Det är sällsynt att det granskas och nekas, och det kommer med största säkerhet inte generera något värre än att det får räknas bort i slutändan om det mot alla odds inte skulle gå igenom.
 
KungAnka skrev:
Ok, tror jag fattar med pannorna. Men om man har ett brunt Marbodalkök och sätter in ett vitt IKEA kök så höjs ju troligen värdet, trots att ett kök av bättre kvalitet är dyrare att sätta in. Och vad händer om man byter en gammal sönderbränd vedpanna mot en ny och fin?
om ex med köket skall fungera skall du tillfoga något som inte fanns alt flytta på saker så att det blir ombyggnad. beroende hur nitisk skall man vara så går det klämma in det i värdehöjande reparation dvs max 5år.

vedpanna är det samma sak, oftast skiljer sig modellerna något mellan en gammal och ny och då räknar man in det som ny- byggnad. skulle det inte vara någon skillnad alls så är det 5år.

det är lite olika betydelsen i ordet "ny" som krånglar allt. ny betyder en som inte fanns innan, medens de flesta räknar ny som "sprillans" eller "ny för mig" och i det andra fallet blir det ju mer rätt.
 
timmelstad skrev:
Betrakta det som förbättringar och ta upp det som sådana. Det är sällsynt att det granskas och nekas, och det kommer med största säkerhet inte generera något värre än att det får räknas bort i slutändan om det mot alla odds inte skulle gå igenom.
brukar man inte få en skattetillägg oxå? har för mig den är 40% på det felaktiga beloppet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.