Utgångsläge:

Ett nybygge av ett hus med 250m2 boyta och ihopbyggt med 100m2 garage.
Alla utrymmen värms av vattenburen fjärrvärme.
Elcental i garaget som matar alla grupper i garaget samt några grupper utomhus.
Denna central matas med 5x6mm2 RK från fasadmätarskåp (på garageväggen) med 16A huvudsäkringar.

Scenario 1:
Elcentral i huset matas med 5x6mm2 RK som kopplas parallellt på huvudbrytaren i garagecentralen.

Scenario 2:
Elcentral i huset matas från garagecentralen med 5x2.5mm2 FK samt avsäkras med 3-polig 16A säkring.

Scenario 3:
Annan bättre lösning?

Jag har mina teorier om vad som är snyggaste lösningen, men vill gärna få input från andra med erfarenhet på området.
Hur skulle ni gjort?
 
Alt. 1 helt klart.
Enklare om du vill höja huvudsäk. nån gång för att du har fått behov av ökar effektuttag i huset.
Då är allt klart och man behöver inte börja dra om tråd och får i slutändan dra utanpåliggande för att trådarna har fastnat i röret.
 
Alternativ 1 alla dagar i veckan
 
3: Direkt från mätarskåpet?
 
Bo's förslag är också bra. Fundera på att ända lägga rör mellan central i hus och garage för framtida styrningar t.ex. belysning, motorvärmare etc
 
Direkt från mätarskåpet eller från garagecentral beror vad som blir enklast och kortaste väg.

5G6 alla dagar i veckan, tänk inte ens.
(Övriga kan tänka förimpedans....)

Protte
 
Tack för alla svar!
Jag hade kunnat tänka mig att dra båda centralerna direkt från fasadmätarskåpet men som planerna ser ut nu så kommer garagecentralen sitta mitt på halva sträckan mellan fasadmätarskåpet och huscentralen, därav blir det lättare/smidigare att skarva vidare därifrån.

En extra fråga, kan man dra 5x6mm2 RK i ett Ø25mm flexrör eller måste man upp på Ø32mm?
 
Det går att dra det i en 25 slang men om du kan gå upp till 32, blir det för skarpa böjar med 25 kan du få problem.

Men du får inte dra RK i rör nergrävt i marken ifall det är tanken då måste du ha kabel anpassad för att grävas ner. Tror heller inte att det finns 25 rör som får användas utomhus.

Mvh
Henke
 
Det är enbart dragning innomhus som jag pratar om, garagat och huset blir ihopbyggt.
 
Mikael_L
Eller så klamrar du en 5g6 N1Xv om du har någon lämplig väg för kabel.
 
Tack för tipset, men något annat än dold dragning och inbyggda elcentraler blir det inte tal om.
 
Mikael_L
Det kan vara dold dragning även med kabel, t.ex. uppe på vinden eller något sådant.
 
Mikael_L skrev:
Det kan vara dold dragning även med kabel, t.ex. uppe på vinden eller något sådant.
Nja, känns väl kanske inte riktigt som en lösning i ett nybygge med öppna väggar. :p

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.