Ja, som rubriken, hur vet man egentligen att man fått alla nycklar till huset och att det inte finns kopior man inte fått?

Är det krångligt/dyrt att byta lås?
 
Hemmakatten
Det vet man inte. Och ja, man bör byta alla lås. Vad det kostar beror påhur många låskistor man har.
 
Har man köpt ett gammalt hus så är det nog svårt att veta. Mina föräldrar sålde nyligen sitt hus och jag upptäckte senare att jag fortfarande hade kvar en nyckel sen jag bodde hemma (15 år sedan) så det är väl i princip omöjligt att veta hur många nycklar som finns i omlopp om huset varit med ett tag.
 
det vet man aldrig. förut var det vanligt med 3 nycklar. numera ivf på lgh så är de numrerade och det finns fem nycklar. Nycklar är fastighetstillbehör och måste lämnas över på tillträdet de hör till huset.

en bra rekommendation är att byta lås.

och andra sidan är det mycket personligt. jag själv hade ett hus i 6 år utan att ha en ända nyckel till. fick skaffa lås veckan innan tillträdet. men det var i dalarna på landet, där kom grannar so de vill och det var snarare konstigt att huset var låst. dvs om man behövde låna nåt gick man till grannen och rotade lite. :) (där kunde man skriva upp hos lanthandlaren oxå, värsta åsa nisse)
 
Vill du vara helt säker på att inga nycklar är i omlopp ska du nog byta lås. Har du kopieringsskyddade nycklar och finner att du kan lita på säljaren behöver du inte byta... Det är inte svårt om du är normalhändig. Du kan skicka mig ett pm om du får problem....
 
När man tillträder en fastighet, ska man alltid byta alla lås!
Samma sak när man renoverar eller bygger nytt. Då bör man använda temporära kistor/lås tills alla hantverkare blir klara. Sen byter man till ord. lås.
Det är inte roligt att bli bestulen. Tänk på att ngn bryter sig in via ett fönster. Fb kommer ändå att kräva alla nycklar.

Tänk själv. ;)
 
AXS
Det beror på vad för cylindrar du har har, vissa har märkning och måste registreras.
För de nycklarna finns en lista på hur många nycklar som tillverkats.

Om det inte är en sådan cylinder och nyckel går det att koda om cylindern.
Kostar mindre men funkar inte på alla typer av cylindrar.

Personligen skulle jag byta om du har 5 eller 7-stift, men inte ett nyare system.

Ta ett foto så kan jag ge en rekommendation.
 
Jag har köpt hus 2 gånger i mitt liv och sålt en gång. Varje gång jag köpt har jag helt enkelt ställt krav på att säljaren lämnar en rabatt motsvarande komplett låsbyte. Enkelt och bra, säljaren fick behålla de gamla låsen och nycklar. Man kan helt enkelt aldrig lita på att man fått samtliga nycklar.
 
Martin_B
JPM skrev:
Har du kopieringsskyddade nycklar och finner att du kan lita på säljaren behöver du inte byta...
Hur "säkra" är egentligen kopieringsskyddade nycklar? Alltså om någon verkligen vill kopiera nyckeln så finns mig veterligen ingen fysisk spärr. Dvs om någon ohederlig person sysslar med att kopiera nycklar illegalt så lär väl den personen kunna kopiera även exempelvis d12 nycklar?
Känns lite som falsk säkerhet. Naturligtvis kan vanliga Svensson inte gå in hos en låssmed och få en d12-nyckel kopierad hursomhelst, men det är ju heller inte den vanliga Svensson som vill ta sig in hos andra och stjäla saker. Utan om någon verkligen vill ta sig in i huset, får tag i en nyckel tillfälligt för att kopiera, så bör väl den personen också ha kontakter så han kan kopiera d12-nyckeln oavsett nyckelbricka eller personbevis?

Sedan är frågan hur vanligt det är att vanliga kopieringsbara nycklar används till att göra fler kopior för att på så sätt ta sig in i en bostad? Återigen, om någon är ute efter just det tillvägagångsättet att ta sig in, så bör väl bedragaren kunna få även en kopieringsskyddad nyckel kopierad iallafall? Och då faller ju hela idén med kopieringsskyddade nycklar.

Största problemet med kopieringsbara nycklar är väl kanske sifferkoden som står på varje nyckel, en kod varigenom man kan beställa nycklar vad jag har förstått? Då borde det väl vara nästan lika effektivt att fila bort den koden för att obehöriga inte skall kunna anteckna numret.

Ser man då till nackdelen med kopieringsskyddade nycklar, att om man tappar nyckelbrickan så är det "kört" och man får byta alla cylindrar, så känns det ju som en riktigt dålig deal med just kopieringsskyddade nycklar.

Nu är jag inte insatt i hur saker och ting just runt nyckelkopiering fungerar, så här är många antaganden, men tekniskt sett ser iallafall inte jag någon begränsning för att kopiera nycklar, oavsett kopieringsskydd.
 
Redigerat:
O
Tja... hur svårt det är att kopiera skyddade nycklar vet jag inte det svåra är nog att få tag på nyckelämnet. Jag tror att kostnaden för att få en kopieringsskyddad nyckel olagligt kopierad är väldigt stor... Så om man inte har Mona Lisa på väggen så är det nog ganska lugnt! men koden som finns på nyckeln har ingen betydelse för en tjuv. Ska du kopiera en ny nyckel med hjälp av koden så måste du gå till den låssmeden som har kodlistan.
Kanske man kan kontakta nyckeltillverkaren direkt, men det är ändå inte så att du får en till nyckel.
 
Helt lätt är det inte att kopiera en D12 nyckel. Man kan ju slipa till den med en fil om man får tag på ett nyckelämne (kan stjälas från en låssmed) men lätt är det inte och det kräver nog rätt många försök innan det blir helt rätt.
Om en tjuv ska gå genom det besväret måste de veta att det finns något de verkligen, verkligen vill åt i huset!

D12 kräver både nyckel, nyckelkort samt leg för att få kopiera.
Vi har D12 system på altandörrar och kodlås på ytterdörren. Kodlåset känns ju då som det säkraste alternativet (så länge inte någon börjar tortera mig...)

Mvh,
Anders
 
Skall förhoppningsvis sälja huset i höst. Kommer inte kunna garantera att alla nycklar lämnas över, men köparen får alla jag har kvar. Minst en är borttappad någonstans.
Skulle köparen vilja byta alla cylindrar är det upptill honom. Man kan alltid sälja det gamla låssystemet.
 
Kan bara instämma med övriga talare, byt alla lås när du köper nytt hus.

Det är en försvinnande liten kostnad i totalen, men en väldigt stor lättnad.
 
anders07 skrev:
Helt lätt är det inte att kopiera en D12 nyckel. Man kan ju slipa till den med en fil om man får tag på ett nyckelämne (kan stjälas från en låssmed) men lätt är det inte och det kräver nog rätt många försök innan det blir helt rätt.
Om en tjuv ska gå genom det besväret måste de veta att det finns något de verkligen, verkligen vill åt i huset!

D12 kräver både nyckel, nyckelkort samt leg för att få kopiera.
Vi har D12 system på altandörrar och kodlås på ytterdörren. Kodlåset känns ju då som det säkraste alternativet (så länge inte någon börjar tortera mig...)

Mvh,
Anders

Kodlås? Låter väldigt intressant!
 
Korvgubbe
Fast hur stort är det här problemet egentligen?
Hur ofta händer det att det sker inbrott genom "bortslarvade" nycklar i samband med ägarbyte?
För mig verkar det röra sig om irrationell rädsla, och vill man köpa sig fri från den så är det väl inga problem så länge vi bara pratar om att byta lås på huset men är det egentligen ett problem i den riktiga världen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.