Hej alla bygg och teknikkunniga!
Jag behöver hjälp med en sak. Behöver en typ adapter för sänka hastigheten på el-verktyg/maskiner mm och kommit fram till att jag behöver en "Router Speed Control" Exempel här nedan.

http://www.harborfreight.com/router-speed-control-43060.html

Men har ingen aning om vad en sådan kallas på svenska och var jag kan få tag på en sådan. Någon som vet?
Är extremt tacksam för svar.

/Fredrik
 
Funkar det med en vanlig dimmer tro?
 
Även om tror att en dimmer skulle kunna fungera på en universalmotor, så klarar de flesta dimmrar inte mer än 300 VA, vilket är alldeles för lite för en fräs eller såg. Om jag skulle hempula ihop någon sorts enkel motorstyrning, så skulle jag försöka utgå från en färdig motorstyrning som finns som reservdel till fräsar bl.a. Annars kanske det finns något som liknar HF-prylen i UK?

Edit: Kan den här räcka?
http://cpc.farnell.com/cebek/r-10/230v-motor-speed-controller-1500w/dp/HK00472
 
Redigerat:
Tack för svaren :)
Har också funderat på en dimmer men som sagt så klarar dom flesta bara ca 300watt, och jag behöver mer en så ca 1000watt minimum. Och jag läste någon stans att dom inte riktigt fungerade på samma sätt. Det jobbiga är att jag vet vad jag behöver men kan har ingen aning om vad dom heter på svenska och var jag kan få ta på dom. Skulle helst vilja sippa att beställa en från utlandet. Måste ju liksom finna att få tag på här i Sverige tycker jag.
 
fredde1 skrev:
Tack för svaren :)
Har också funderat på en dimmer men som sagt så klarar dom flesta bara ca 300watt, och jag behöver mer en så ca 1000watt minimum. Och jag läste någon stans att dom inte riktigt fungerade på samma sätt. Det jobbiga är att jag vet vad jag behöver men kan har ingen aning om vad dom heter på svenska och var jag kan få ta på dom. Skulle helst vilja sippa att beställa en från utlandet. Måste ju liksom finna att få tag på här i Sverige tycker jag.
Självklart går det att få tag på liknande saker i Sverige. Är det inte en frekvensomvandlare/omformare du behöver? Dock kommer det troligen att bli mycket dyrare. Om vi visste vad den ska användas till skulle det vara lättare att komma på rätt spår.
 
För att smidigt och steglöst kunna ändra hastigheten på stor borrmaskin )
 
En liten begagnad frekvensomriktare på blocket kan man hitta för 500kr


Pär
 
  • Gilla
Erik träskalle
  • Laddar…
Nu skall vi skilja mellan universalmotorer (kolborstmotorer) och induktionsmotorer (växelströmsmotorer):

De flesta handhållna maskiner innehåller universalmotorer. Dessa motorer håller ofta ett högt varvtal, vilket är bra för handöverfräsar, där verktyget sitter direkt på motorns axel. Det höga varvtalet är mindre bra för cirkelsågar, där man måste växla ned varvtalet för att få ett lämpligt varvtal och vridmoment för en cirkelsåg. En universalmotor går lika bra på likström som växelström. Motorns vridmoment är proportionellt mot den effektiva spänningen. Anledningen till att motorn inte varvar ur till oändligt varvtal är att lager, borstar och framför allt kylfläkten tar energi från systemet. Motorn är därmed lätt att styra genom att reglera den effektiva spänningen. Det finns en mängd olika sätt att reglera spänningen.

En induktionsmotor är en ren växelströmsmotor som inte går att köra på likström. Motortypen har ett förhållandevis lågt varvtal som styrs av växelströmmens frekvens. När motorn håller samma hastighet som frekvensen hos växelspänningen har man så kallat "synkront varvtal". En ideal induktionsmotor tar ingen ström alls, så länge man inte tar ut någon effekt. Om man bromsar varvtalet till ett lägre varvtal än det synkrona kommer motorn att ge ett vridmoment och börja dra ström. Varvtals-vridmomentkurvan är mycket brant i området kring det synkrona varvtalet. Om man däremot tvingar motorn att gå fortare än det synkrona varvtalet kommer motorn att bromsa och i stället generera ström. Man har då en generator. Det enda sättet att hastighetsreglera en induktionsmotor är att reglera frekvensen. Det är ganska invecklat. Man använder frekvensomriktare som är relativt dyra. Med en modern frekvensomriktare kan man reglera allt möjligt; spänning, frekvens naturligtvis, men även hur motorn skall rampa upp frekvensen och spänningen och hur motorn skall bromsas. Det finns mycket möjligheter.

Att styra universalmotorer med en frekvensomriktare är möjligt, eftersom man kan reglera spänningen, men det är lite att gå över ån efter vatten. Dessutom finns det många sätt att programmera frekvensomriktaren fel så att det inte blir någon hastighetsregelring alls.

Vilken typ av motor sitter det i den maskin du vill hastighetsreglera? Pelarborrar har i regel indultionsmotorer. Handhållna borrmaskiner har i regel universalmotorer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Erik träskalle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.