Hej,

Skall köpa ett hus där bef. pantbrev är 1 205 000 SEK.

Budgivningen är precis avslutad och vi stannade på 1 175 000 SEK (kontantinsatsen motsvarar då nästan 180 kkr)

Vad lagfarten blir har jag räknat ut men vad blir pantbrevskostnaden?

Visst är formeln:

Pantbrevsbelopp = X – Y – Z
Pantbrevskostnad = Pantbrevsbelopp * 0,02 + 375

X = försäljningspris
Y = nuvarande pantbrev
Z = kontantinsats

Hur räknar jag?

Mitt pantbrevsbelopp blir nämligen negativt.

Pantbrevsbelopp = 1175000 – 1205000 – 180000 = -210000

Om någon vill förklara vad som i detta läget sker vore jag högst tacksam.

På förhand, tack.

mvh
// Henrik J
 
Pantbreven måste väl ändå lösas, det är ju en skuld till banken. Och dessa följer väl med fastigheten? Risken är att du får stå för mellanskillanden till banken? Är som du märker ingen expert på det här...
 
Eftersom det redan finns ett befintligt pantbrev på ett belopp som är mer än vad du ska låna så behöver du inte teckna ett nytt. Inga kostnader för dig alltså.
 
Ingen expert men jag tolkar det som om du inte behöver plocka ut nya pantbrev utan befintliga räcker. Dvs ingen kostnad då pantbreven redan finns.
 
Tack alla som har svarat.

Detta innebär då att vi i framtiden kan låna ytterligare t ex 210 000 utan att då lösa ytterligare pantbrev (med pantbrevskostnad), om jag har förstått det hela rätt?
 
Men pantbreven hänger väl ihop med fastigheten, så vad händer om säljaren inte kan lösa in sina pantbrev? Är jag helt ute och cyklar nu :)
 
Dessutom, banken får väl bara utfärda pantbrev för 85% av värdet. Alltså kommer man att sitta med en överexponering på ett sådant här objekt?
 
Thberg skrev:
Men pantbreven hänger väl ihop med fastigheten, så vad händer om säljaren inte kan lösa in sina pantbrev? Är jag helt ute och cyklar nu :)
Pantbreven hör till fastigheten.

Men det är inte säkert att säljaren har lika mycket i lån på fastigheten, de flesta amorterar. Breven kan även vara från någon tidigare ägare.

Det är även säljaren ansvar att lösa sina lån, har han otur får han ta ett blanco lån.

Tror även att banken kan neka en försäljning om skillnaden mellan försäljningspriset och säljarens lån är förstor!? Då de tappar sin säkerhet.
 
Tydligen gick det :)
 
Thberg skrev:
Dessutom, banken får väl bara utfärda pantbrev för 85% av värdet. Alltså kommer man att sitta med en överexponering på ett sådant här objekt?
Pantbrev och låne procent är inte samma sak.

Stiger husets värde efter t.ex. en renovering så kan man använda de befintliga pantbreven till att öka sina lån.

Finns ingen nackdel med mer pantbrev än som behövs på en fastighet.

Tänk så här ett hus säljs för 3 milj med befintliga pantbrev på 3,1 milj.

Köparen betalar 50% kontant (1,5 milj)
Lånar 50% med befintliga pantbrev (1,5 milj)

Kvar av pantbreven blir 1,6 milj.
 
Är med på banan igen :)
 
Så, för att summera tråden,

Jag som köpare kommer inte behöva betala några pantbrevskostnader utan har enbart fördelar av rådande situation, där vi vid kommande renoveringar etc har möjlighet att låna utan att behöva ta ut någon pantbrevsavgift?

På förhand, tack.

Mvh
// Henrik J
 
Hej,

Du behöver inte betala något. Pantbreven tillhör och följer, som många sagt, fastigheten och styr hur mycket då får belåna din fastighet med.

Istället skall du känna dig nöjd, du har ett utrymme för ytterligare belåning (förutsatt att banken värderar huset såpass att du kan låna) utan att behöva teckna nya pantbrev. Den dagen då du vill låna mer än vad pantbreven är på, och banken är med på det, så måste du betala för att få ut ytterligare pantbrev. Dessa precis som de befintliga kommer tillhöra fastigheten och inte dig.
 
jtl skrev:
Hej,

Du behöver inte betala något. Pantbreven tillhör och följer, som många sagt, fastigheten och styr hur mycket då får belåna din fastighet med.

Istället skall du känna dig nöjd, du har ett utrymme för ytterligare belåning (förutsatt att banken värderar huset såpass att du kan låna) utan att behöva teckna nya pantbrev. Den dagen då du vill låna mer än vad pantbreven är på, och banken är med på det, så måste du betala för att få ut ytterligare pantbrev. Dessa precis som de befintliga kommer tillhöra fastigheten och inte dig.
Låter strålande.
Stort tack för utförligt svar. :)
 
När vi köpte vår tomt för 2 miljoner så följde det med pantbrev på 2,5 miljoner. Att det blev så var för att pantbreven var tagna innan tomten styckades och följde då med stamfastigheten som var den vi köpte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.