Hej!
Vi vill måla lite furumöbler vita, kan tänkte mig att det nu är någon sorts olja på möblerna.
Kan vi använda lite överbliven väggfärg eller vilken färg lämpar sig bäst för trämöbler och vad är det som är skillnad?

Tack för svar!
/Nybörjare
 
Är möblerna oljade så blir det mycket svårt att måla dem. Bortsett från det bekymret så är det lackgrund och lackfärg som du ska använda till möbler. De har en snyggare yta och mycket högre reptålighet än t.ex. väggfärger. Kolla in Servalac aqua eller beckers elegant lackfärg som är hyggligt billig på bauhaus.
 
Hej!
Tack för svaret! Men varför blir det svårt att måla om oljade möbler? Hur gör man det på bästa sätt/prisvärt sätt?
 
Mja, nu är det ju inte en absolut sanning det nemlan beskriver. Traditionella färger som linoljefärg och äggoljetempera lämpar sig också bra. Vill du ha en glatt yta tar du linoljefärg, vill du ha en matt yta tar du ÄOT. Blir ganska billigt också Båda fäster otroligt bra på alla möjliga underlag. Men det är alltid bäst att prova på en yta först.
 
Jag kan tänka mig att en äggtempera, alternativt naftaburen grund, kan fästa... men som sagt, det är bäst att prova.

Oljade ytor är feta och gör oftast så att färgen du försöker måla med bara kryper omkring på ytan, typ som regn på bilvax. Eftersom den sitter rel. djupt i träet är den svår att tvätta bort, vilket man kan försöka göra med förtunning eller upprepade tvättningar med grovtvättmedel.

Jag förutsatte btw att det här handlade om inomhusmöbler.
 
Ja det handlar om inomhusmöbler. Tack för bra svar.
Kan man inte slipa bort yttersta lagret så att det nästan blir trärent överallt?
 
Du kan ju testa, men det är rätt mycket som måste bort. När du slipar så jobbar du ner lite av den oljade / vaxade ytan i nästa skikt, så jag skulle sikta på att tvätta ur möblerna ordentligt först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.