Postade en tråd här:
http://www.byggahus.se/forum/golv/174594-jobbigt-problem-med-matta-behoever-lite-rad.html

Ang. installation av matta som gick helt snett. Lång historia kort:
Mattan installerad i December 2010. Såg illa ut rätt fort, skarvar och bulor. Till slut kom tillverkarna av matta och lim ut och konstaterade undergolvet var icke lämpligt att lägga matta på, och golvfirman skulle sagt detta (särskilt som jag redan sagt till dem att jag betalar för nytt underlag om de tyckte det behövdes). Till slut kommer de och river ut mattan och lägger ny på nytt underlag. Dock pga transportskada eller beställningsfel så räckte det inte till sista trappsteget. De skulle beställa mer, sen nåra veckor senare fick jag reda på att mattan var helt slut överallt. Sista steget pusslades ihop av rester och har 5-6 synliga skarvar som har blivit värre sen installation.

Kontaktade golvfirman och de sade rakt av att de vägrar byta mattan igen, men de kan fundera på någon "typ av lösning" som skulle innebära att de kanske bara lägger om mattan i trappan (och ej i hallen) vilket skulle se idiotiskt ut enligt min åsikt.

Är det verkligen orimligt att begära att de byter allt? Ska jag istället försöka få så mycket pengar tillbaka som möjligt? Deras åsikt är att "det är ju bara ett trappsteg, resten är ju fint, tänk på helheten", men jag påpekade att om nån lade kakel i deras kök och en bit var helt trasig så är det väl inte mer eller mindre ok för att det "bara är en av hundra som gick sönder." :rolleyes:

Är det värt att kontakta ARN, eller kommer jag som bäst att få några hundra tillbaks för detta?
 
Du får kanske ta ställning till om du vill ha rätt matta med skarvar, eller kanske en annan matta utan skarva på trappsteget där det ser hemskt ut. Och utöver det så är det väl rimligt med någon form av prisreducering för det hela, men som du skriver är det väl mer troligt att inte ens ARN tycker att det är värt mer än tresiffriga belopp.
 
Ja, det var det jag var rädd för. Det är ju bara en liten del av mattan som blev fel, men det förstör ju hela intrycket när första steget är pusslat ihop som det är. Har lurat på att dra upp trä på första steget när jag lägger nytt golv (ek) på nedre våning, det är möjligt att det kan bli "ok".

Hur som helst, funderar på att skicka brev till golvfirman och skriva att jag vill ha X kronor tillbaks, och om de inte går med på det så kontaktar jag ARN. Men vet inte vad jag kan begära som är rimligt, hela kalaset gick på 19.500:- (ganska stor yta). Jag vill absolut inte blanda mattor, och det verkar ju omöjligt att hitta den typen vi behöver nu.
 
AXS
Rimligt skulle jag säga är 4-5000:-. Men det är nog max.

De kommer nog börja tveka redan vid 1-2000:-, därifrån blir det förhandling.

Hota inte med ARN direkt, försök vara så trevlig(Neutral) som möjligt i början.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.