Hej

Min familj har precis flyttat in i ett hus där dom lämnade kvar ett några år gamalt Securitas larm (trådlöst Detect för fast telefonlinje).

Vi vill ha något slags larm med tanke på att vi har två våningar i huset och källaren har en separat ingång.

Jag funderar på vad vi ska göra med larmet, vi har några alternativ:

Alt 1: Behålla larmet och koppla upp det emot Falck eller Securitas ca 100 kr/mån exkl programering mm

Alt 2: Behålla larmet och låta behörig personal programera den till att ringa våra mobiler (löser larmet ut ringer det upp oss). Vet inte om detta funkar eller vad det skulle kosta!

Alt 3: Kassera larmet och köpa ett nytt via larmföretag så som Sectoralarm osv. Känslan är att detta blir dyrt. ca: 250-350/mån

Alt 4: Kassera larmet och köpa nytt via butik typ Alarmbutiken.com. ca: 7 000 kr

Är det värt pengarna att betala för väktartjänt, gör dom någon nytta?

Kort och gott-Vart ska vi lägga våra pengar för att få bäst säkerhet för minst pengar?
 
Ok har läst tråden och jag har väl efter det mer eller mindre bestämt mig för att inte koppla upp mig emot någon väktartjänst, känns lite "kasta pengarna i sjön"..

Så Alt 1 och 3 kan väl strykas. Så finns det några mer åsikter/tips om Alt 2 o 4!
 
Alt 2 kan vara svårt att få till... Hade det varit ett trådbundet larm så hade det varit enkelt att bara byta centralen, men med trådlöst är det inte lika enkelt (om det inte finns andra centraler som klarar samma detektorer).

Det finns en anledning till att såna där anläggningar säljs hårt: Det är en kassako för de som säljer det. Nästintill noll installationskostnad och anläggningen blir värdelös utan det tillhörande abonnemanget.
 
Samt att anläggning blir mer eller mindre värdelös då alla fabrikat använder egna detektorer som inte är kompatibla med andra fabrikat och sällan bakåtkompatibla heller.
 
Jag mailade Detect igår och fråga om det går att komplitera mitt "gamla" larm med en rökdetektor. Jag passade även på att fråga om det går att programera om larmet så att den ringer upp oss istället för någon väktartjänst.
Så vi får se vad jag får som svar!

Risken är väl att jag får kassera larmet och rikta in mig på ett nytt...
 
Jag kan glatt meddela att mitt larm gick att "återanvända". Larmcentralen är idag ivägskickad till Detect i Stockholm för omprogrammering. I samband med nyinstallationen kommer jag komplettera med en rökdetektor. Och i första skedet kommer jag bara låta larmet ringa upp mig och familjen vid larm, alltså ingen koppling till någon larmcentral.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.