Hejsan!

Jag och min sambo har så smått börjat funderar på att skaffa hus. Med detta har en helt ny värld öppnat sig för oss. Vi har inte riktigt bestämt oss för vilken väg vi ska ta. Sambo är lite mer inne på att köpa ett renoveringsobjekt som skall fixas till medan jag lutar åt att bygga ett nytt från grunden.

Jag tar tacksamt emot alla tankar och erfarenheter från er som har avslutat/är mitt uppe i det ena eller de andra alternativet. Allt är av värde.

Tusen tack!
/Papayan
 
Hej och välkommen till forumet!

Din fråga kommer att ge lika många svar som läsare. Det är mycket man beslutar med känslan när det gäller bygge och renovering. Det bästa är nog om ni kan speca upp några områden ni vill ha lite input i.

Vi har valt att renovera. Dels för pengarnas skull: vi har inte kapitalet att stoppa in i ett hus och vill inte ha så stora skulder. Dels för att vi vill ha ett hus med "själ", dvs att det märks att människor levt i det, och med uppvuxen trädgård. Dels för att jag alltid drömt om att få bygga med mina bara händer och skapa något. Och jag älskar det!

Visst kan man snegla på kompisarna som låtit bygga ett hus: de behöver inte lyfta många fingrar för sitt boende. Särskilt perioder man är trött och sliten. Men sen kommer den oerhörda tillfredsställelsen att i egen kraft och från egen tanke skapa något. Och när man beskådar sitt verk och tycker att det blev jäkligt snyggt och bra, då är tillfredsställelsen på topp.

Men allt hänger på hur stor lust ni har att renovera och om ni har förmågan. Måla och tapetsera kan de flesta lära sig bra. Men ska man börja riva i konstruktionen så bör man ha lite fallenhet för att inte tappa sugen fort. Det är lätt och kul att riva, men sen ska det återställas också. Det är då Arga Snickaren måste komma och hjälpa. :)

Lycka till med era tanka och funderingar.
 
Vi har renoverat ett 70-talshus på 174 kvm i 4 år (inget var gjort). Nu är snart allt nytt inkl kamin, carport, badrum, kök, alla ytskikt, förråd och lite ny planlösning. Mycket tid har gått åt till att fixa dåliga lösningar som visat sig när man börjat riva. Nu är vi rätt trötta på det här huset och bygger ett nytt istället. Ångrar ändå inte att vi köpte repobjekt, varit bra att ha ett stort boende medan man renoverat. Vi har andra ekonomiska förutsättningar nu, hade inte funkar att bygga för fyra år sedan. Småbarn nu som gör att bara en kan fixa om man inte har barnvakt, då känns det bättre med helt nytt NF.
 
Vi byggde nytt 2008 efter flera års letande och hopplöst budgivande.

Byggandet av prefabhuset var en behaglig resa, vi gjorde som många andra ytskikt, altan och trädgård.

Vi fick ett hus vi trivdes mycket bra med men med rätt lite själ. Hade vi byggt nytt idag hade vi nog byggt en mer speciell lösning. Att trädgården inte är uppvuxen innebär mycket jobb och många års väntan.

Efter ett par år så valde vi att flytta men inte på grund av huset, snarare pga läget.

Vi tittade på många 70-talshus men hittade sedan ett 20-talshus som vi dreglat över i tio år. Det var kärlek vid första ögonkastet även om vi redan vid visningen såg att det var mycket jobb.

Vi fick huset till ett bra pris men det visade sig bli mycket mer jobb än väntat. Det sista året har i stort sett uteslutande gått åt vilket känns lite jobbigt eftersom vi varit gravida under tiden. Vi som retat oss på folk som renoverar samtidigt som de bygger/renoverar...

Men, slutsatsen är att det ändå varit värt det. Mitt råd är att ta en ordentlig funderare på läget. Huset blir nog bra hur eller hur, det mesta går att ordna med tiden. Men läget gör du inte mycket åt. Kommunikationer och barnomsorg var två faktorer som fick oss att röra på oss relativt fort.

Har ni inte tummen mitt i handen skulle jag luta åt renovering om ni har vettet att ta in hantverkare när ni inte orkar eller kan. Inget hus är värt ett kraschat förhållande.

Lycka till!!
 
Jag vill tillägga att det nog är mycket vunnet om man planerar nytt/renoverar tillsammans. Det tar mycket tid i anspråk men kan också svetsa samman på ett häftigt sett.

Ett bra sätt att undvika detta är att skaffa barn samtidigt då det på ett effektivt sätt hindrar ovanstående...
 
Jag skulle säga att det beror mycket på var ni vill köpa huset. Är det i ett nytt område är det kanske enklast att hitta en tomt och om det är i ett gammalt så borde det vara enklast att hitta ett färdigt hus.
Att vi byggde nytt har följande anledningar:
• vi blev hopplöst less på budgivningar, tomterna hade mer fast pris
• vi ville inte renovera ett gammalt hus efter att ha renoverat vår lägenhet och aldrig mer vill tapetsera sneda väggar samt att ett gammalt hus antagligen har dålig isolering och vi vill ha runt 24 grader inne på vintern vilket blir dyrt med lite isolering
• vi hittade inga nyare hus som vi egentligen gillade
• nya hus fanns helt enkelt inte till det pris vi ville betala

Vi flyttade in för ett halvår sedan och nu har vi äntligen fått till så att vi har två sovrum och inte behöver dela med dottern. Vi har gjort extremt mycket själva och har förmodligen lagt ner mer tid än vad vi skulle gjort med ett renoveringsobjekt. Vi älskar att allt är nytt och fräscht och själen i huset är vår egen. Framförallt som vi ritat det själva och därför fått det precis som vi vill ha det.

Nackdelen är att vi inte kunnat bo i huset medan vi byggt. Avsaknad av garage/förråd har gjort att vi fått flytta runt mycket saker som måste förvaras inne i huset och alltså är ivägen. Vi kommer få vänta i evigheter innan trädgården vuxit upp och vi måste verkligen fixa allt själva och har ingen draghjälp av tiddigare ägare. Kan jämföras med vår dotters trehjuling från myrornas, när vi köpte den fick vi med både en ringklocka och en rolig tuta som någon annan hade kommit på att sätta dit. Hade vi köpt en ny så hade vi behövt komma på det själva och leta rätt på det och antagligen hade hon aldrig fått en rolig tuta.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.