Hej!

Blev oerhört inspirerad av följande bild:


Vi planerar att göra motsvarande inglasning på ena kort- och långsidan av vår ena lada.

Vi kommer inte att använda detta som boyta, ytan snarare som en modernare typ av loge för sommarfester, skördefester osv. och för att få bort den mörka burriga känslan. Ytan används inte alls i dag & detta skulle göra att ytan används istället.

Vi planerar även löst att bygga ett trädäck i anslutning till denna lada.

Huset ligger mellan Västmanland/Dalarna, mitt ute i skogen, rimligtvis utanför planlagt område (dock har jag inte verifierat det).

Vad gäller? Är det okej att fortsätta drömma och kanske rentav börja planera för att realisera detta, eller vad görs lämpligtvis? Någon som har liknande erfarenheter?

Om bygglov krävs, vad kan det handla om för handläggningstider, kostnader osv.?

Tacksam för svar och ha en fortsatt trevlig kväll!

Mvh Stefan
 
Redigerat:
Om du har en jordbruksfastighet, så kan du kalla det ekonomibyggnad och då krävs inget bygglov...
 
Hej,

Torpet är ett fritidsboende (alltså inte jordbruksfastighet) och ladorna minns jag inte exakt vad de kallas i papprena.

mvh Stefan
 
Sjävla inglasningen är inte bygglovpliktig. Däremot kan ändringen av lokalen vara det.
Prata med kommunen och säg precis som du säger här, inte bostad, inte gästrum utan samlingslokal.
Ska ni ha kamin där är det en anm'lningspliktig åtgärd.
 
O
Det borde väl vara bygglovspliktigt.... Du gör en rejäl förändring av fasaden.... om man byter ut väggarna mot glaspartier...
Eller har jag missat nått här? det var väl en ladugård som skulle byggas om?
Men å andra sidan... om det är utanför detaljplan så är det kanske annorlunda.
 
Att göra markanta ändringar i byggnadens arkitektoniska uttryck kräver bygglov.

Det ser verkligen fint ut. Hoppas ni får igenom det.
 
nbt skrev:
Hej,

Torpet är ett fritidsboende (alltså inte jordbruksfastighet) och ladorna minns jag inte exakt vad de kallas i papprena.

mvh Stefan
Jag köper att ni har ett fritidsboende, men om du kollar med lantmäteriet, så misstänker jag att det står jordbruksfastighet. Kolla det en extra gång. Är det en jordbruksfastighet så slipper du bygglovet..
 
aedwall skrev:
Jag köper att ni har ett fritidsboende, men om du kollar med lantmäteriet, så misstänker jag att det står jordbruksfastighet. Kolla det en extra gång. Är det en jordbruksfastighet så slipper du bygglovet..
Nej, det räcker inte med att fastigheten är taxerad som jordbruksfastighet för att du ska få bygga ekonomibyggnader.
Sen är en bygglovfri ekonomibyggnad till för jordbrukets produktion. Det är inte ett mysrum..

Kammarrätten 2004
Mål nr: 2002-3146
3:e stycket:
"...då det inte bedrivits jordbruk på fastigheten på flera år och det räckte inte att fastigheten var taxerad som jordbruksfastighet för att bygglovsbefrielse skulle gälla."
 
Odjuret skrev:
Det borde väl vara bygglovspliktigt.... Du gör en rejäl förändring av fasaden.... om man byter ut väggarna mot glaspartier...
Eller har jag missat nått här? det var väl en ladugård som skulle byggas om?
Men å andra sidan... om det är utanför detaljplan så är det kanske annorlunda.
Är det utanför detaljplan så finns inte regler om fasadändring osv på samma sätt.
Det kan dock finns regler så man bör läsa på sin kommuns regler om bebyggelse utanför detaljplanerat område

Som sagt, om man sätter in kamin eller ngt så kan det kräva bygganmälan (eller hur det nu går till efter 2010's lagändringar om bygglov/byganmälan)

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.