Ja, enkel fråga.

Varför sätter man inte en dosa när man ska dra matning till belysning i ett badrum, dvs matning till spegel.
I taket är det ju en annan femma.
 
För att det är onödigt och stort? Även jobbigt för snickare och plattsättare.

//Patrik
 
Snickare, tar en hålsåg, klart, så den förstår jag inte. O alla andra dosor i ett hus....
Plattsättaren, ja där kan ja ha viss förståelse, hål blir det ju iaf, bara lite större.

Det döljs av spegel/skåp i vilket fall, men i mina ögon känns det som en "snyggare"/"renare" (finns säkert andra ord att beskriva uppfattningen med...) installation då, när man har en avsedd dosa att koppla i.

Ekonomiaspekten? Det går snabbare för snickaren (vete tusan), det går snabbare för plattsättaren, det går snabbare för elektrikern vilket ger större vinstmarginal på fastpris?
 
Och om du ngn gång får behov av att ta bort spegeln eller vad som nu döljer dosan? Ett stort doslock på väggen är mindre snyggt. Ett rör som sticker ut kan man skära av och fylla igen och dölja lättare. Angående övriga dosor så är de ju bra när det ska vara infällda uttag och kontakter. Men kör man med utanpåliggande hade iaf inte jag besvärat mig med att använda dosor alls antagligen.
 
Vad finns det att koppla? Trådarna går rakt in på en kopplingsplint i en lampa, badrumsskåp eller i en trafo.

//Patrik
 
JOW skrev:
Ja, enkel fråga.

Varför sätter man inte en dosa när man ska dra matning till belysning i ett badrum, dvs matning till spegel.
I taket är det ju en annan femma.
För att det är onödigt med en dosa (oftast, om man inte måste gå vidare nånstans)
Mycket dyrare med en dosa
Fulare med en dosa

Finns helt enkelt oftast ingen anledning att sätta en dosa, och då gör man inte det :cool:
 
Okej, om man, som Rrrrr skrev, måste vidarekoppla så kan det kanske vara smidigt med en dosa (eller så gör man två rörutlopp bara)

//Patrik
 
O
Jag gissar på att snarare handlar om tätskiktslösningar. För rörutlopp kan man använda samma typ av muffar oavsett om det är vattenrör eller elrör. När sedan ytskiktet är på plats kapar man röret jämns med och vipps har du en diskret och fuktsäker lösning. Ett stort hål med en dosa känns som det blir svårare att få till.
 
Steamboy skrev:
Jag gissar på att snarare handlar om tätskiktslösningar. För rörutlopp kan man använda samma typ av muffar oavsett om det är vattenrör eller elrör. När sedan ytskiktet är på plats kapar man röret jämns med och vipps har du en diskret och fuktsäker lösning. Ett stort hål med en dosa känns som det blir svårare att få till.
Brukar man göra så?

//Patrik
 
Som jag ser det så är en anledning som även nämns ovan att man vid tätskiktningen kan använda rörmanschett och få det tätt och bra runt slangen, men framförallt är det oftast så att anslutningen till badrumsskåp eller liknande bara vill ha in trådarna i en ramp ovanför eller liknande och vad är då meningen med en hel dosa i väggen...

Oftast gör man ju vad som behövs beroende på vad som skall sättas upp på väggen men som sagt så tycker jag personligen att det oftast är någon form av skåp eller liknande som ska upp och då passar det absolut bäst att mäta in var anslutningen på detta är och dra ut röret precis där så allting blir dolt efter montage av inredningen.

Dock kapar varken jag eller min elektriker av slangen jämns med väggen utan borrar upp ett hål i t.ex badrumsskåpets ramp och trycker in slangen några cm där i samband med montage av skåpet.
Men alla gör vi olika... ;)
 
Verkar som att alla tycker dosa är jobbigt.

cederbusch skrev:
Och om du ngn gång får behov av att ta bort spegeln eller vad som nu döljer dosan? Ett stort doslock på väggen är mindre snyggt. Ett rör som sticker ut kan man skära av och fylla igen och dölja lättare. Angående övriga dosor så är de ju bra när det ska vara infällda uttag och kontakter. Men kör man med utanpåliggande hade iaf inte jag besvärat mig med att använda dosor alls antagligen.
I en tidigare lägenhet så satt utloppet högt upp, så där var det en utanpåliggande dosa, och sedan utanpåliggande kabel ned till lampan ovanför spegeln, i det fallet, om den nu skulle sitta på den höjden så hade jag föredragit en dosa med lock med utlopp, så därför skulle jag förorda en dosa för att snyggare kunna anpassa ev. flytt av inredning eller att röret plötsligt blir synligt.
Där hade vi även värmetråd bakom spegeln, smidigt att kunna raka sig samtidigt som sambon duschade i "110" grader vatten....

Patrik_Hed skrev:
Vad finns det att koppla? Trådarna går rakt in på en kopplingsplint i en lampa, badrumsskåp eller i en trafo.
Ja, det är sant, det är inte mycket, men det är inte riktigt det jag är ute efter, inte volymen av antalet kopplingar som ska göras utan mera hur gör man det ultimat/bäst, inte enklast eller snabbast eller "det duger bra".

Rrrrr skrev:
För att det är onödigt med en dosa (oftast, om man inte måste gå vidare nånstans)
Mycket dyrare med en dosa
Fulare med en dosa

Finns helt enkelt oftast ingen anledning att sätta en dosa, och då gör man inte det
Onödigt, ja, det är väl en smaksak...
Mycket dyrare? Ja, det blir ju dyrare, och relativt till 0kr mot kostnaden för en dosa till så är det mycket, men relativt vad en badrumsrenovering eller ett husbygge kostar så är väl kanske inte en dosa a 20kr så dyr.
Fulare? Den syns ju inte heller i såfall.

Steamboy skrev:
Jag gissar på att snarare handlar om tätskiktslösningar. För rörutlopp kan man använda samma typ av muffar oavsett om det är vattenrör eller elrör. När sedan ytskiktet är på plats kapar man röret jämns med och vipps har du en diskret och fuktsäker lösning. Ett stort hål med en dosa känns som det blir svårare att få till.
Javisst, det är ju bra, men känns inte sådär superviktigt 2m över golv bakom en spegel eller ett skåp. Med hänsyn på rörutlopp kontra dosa då alltså, sen så är det ju alltid bra om det är tätt överallt.


Jag tycker alla era svar är relevanta, och jag förstår att funktionen, blir lika bra, men jag är mer ute efter, antingen "varför inte" eller att det ser mer "proffsigt" ut, vilket det då inte gör eftersom proffsen inte gör så.... eller att det känns mer "gediget", "robust" eller vad man nu vill kalla det....
Och gällande tätskikt så borde det gå bra med dosa också, se på uponor eller lk's dosor för vatten, där sätter man manschett.
 
Nog måste jag tycka det är proffsigare att bara dra ut en slang exakt där den ska ansluta t.ex i ett badrumsskåp...

Man renoverar inte ett badrum med tankar på att det ska ändras en massa strax efter...
I så fall kanske man t.ex även borde förbereda med ett avloppsrör som pluggas ifall man rätt vad det är vill ha en bid'e också. ;)
 
Då bör det vara OK att skippa apparatdosor bakom samtliga vägguttag med?
Finns ju ingen mening med såna egentligen ifall man ska sätta ett fyrvägsuttag över.
Men det kanske finns fyrvägs för infällt montage med?
Har aldrig sett det bara men erkänner att jag inte letat heller.
 
Om du har utanpåliggande överallt så... Är väl bara det att det sticker ut mera...
 
Nu är det inte så vanligt längre, men med elelement är ju oxå vanligt med bara ett utlopp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.