Vi har precis haft värdering av huset, och vi är besvikna och inte alls nöjda med vad mäklaren värderat huset till.
Någon som vet om man kan ändra eller typ överklaga?
Vill inte ha ett så stort topplån som det blir med denna värderingen.
 
Ta dit en riktig värderingsfirma. Ej mäklare.

Kostar ca 2.000 kr men det kanske är värt det om du tror du fått en felaktig värdering !

Mvh
Kicki
 
En riktig värderingsfirma behöver inte ge en korrektare bedömning. Vårt hus värderades 1.150.000 under det pris vi fick vid försäljningen 6 månader senare.

mvh
David
 
Det går alldeles utmärkt att använda mäklare.
Titta på de mäklare som finns i ditt område och gör en bedömning om du tycker att de ligger högt eller lågt i sina värderingar.
Välj sedan den du tycker ligger högt och låt dem värdera huset. Det kostar en slant men det kan det vara värt om man vill ha ett bra bottenlån.
 
En liten fråga...

Blir det inte dyrare med skatter sen om man värderar huset högt?

Vilket tjänar man egentligen mest på nu när räntorna är låga?

Vi har bundit vårt bottenlån och just nu är vårt topplån billigare eftersom räntan är rörlig där...
 
Fastighetsskatten styrs av taxeringsvärdet och har inget, rent direkt att göra med bankvärderingen som enbart är en uppskattning av aktuellt marknadsvärde vilket i sin tur leder till att en hög värdering gör att du kan få ett större bottenlån och iom. det kanske tom. klarar dig helt utan topplån, sen indirekt kan man väl säga att blir värderingarna höga i ett område och det säljs ett flertal hus till dessa höga priser så inverkar det ju på sikt på nästa svängs taxeringsvärde och i förlängningen högre fastighetsskatt :D

//Christina.


PS: Om du har en billigare ränta på topplånet än på de bundna bottenlånsräntorna så är det ju verkligen inte akut att åtgärda i nuläget, enda skillnaden (förutom ränteskillnaden, men den verkar ju vara positiv i ert fall) brukar vara att du har en förhållandevis hög amortering på topplånedelen iom. att den ofta ska vara återbetald på 20 år, men det är ju hursomhelst vettigare att, åtminstone så länge räntan är lägre på topplånet, amortera en större summa per månad./DS.
 
värderingen är ju bara en riktlinje, och inget som ni behöver heller berätta för ngn...

utan helt och hållet erat beslut att gå på mäklarens linje, vill ni ha 100000 mera för huset så sätt det priset, det avgör ni och ingen mäklare...

Det huset sedan i praktiken är värt, vet ni den dagen överlåtelsepapprena är påskriva...



 
Hej!
Det var inte för att sälja...utan för att få in så mycket så möjligt i ett bottenlån och slippa ett stort topplån.

Tack till alla för svar.
och till Millface....jo, jag tror att du har rätt, men det känns säkrare att binda på en låg ränta. Den kan ju gå upp helt plötsligt, och det är ju inte så kul.
 
Värderingen är ju ingen officiell handling i så mening att den skickas till skattemyndighet/inskrivningsmyndighet så du kan ju i princip låta värdera om kåken hur många gånger som helst med olika värderingsmän / mäklare. Nackdelen är ju att det kostar en slant.

Har ni andra liknande hus i närheten som referens när du säger att ni är besvikna på värderingen?

"Samma" hus värderas ju väldigt olika beroende på läge. Det är ju inte husets egenvärde/byggkostnad man tittar på utan marknadsvärdet vid en eventuell försäljning.
 
"Har ni andra liknande hus i närheten som referens när du säger att ni är besvikna på värderingen? "
Skriver du Frasse.
Nä, det finns här inte. Här finns äldre sommarstugor och andra hus, gårdar.
Jag vet att värdet blivit lägre pgav att vi valt att bo utanför tätort (8 km), men tycker ändå att det blivit väl lågt.
Vi har byggt en ny villa som har det där lilla extra. Inget vanligt standardhus. Tomten är på nästan 3000 kvm och huset och garage/hobby sammanlagt 300kvm.
Sedan vet jag ju inte vad vi skulle kunna få ut vid en eventuell försäljning.
Värderat blev detta hus iallafall för 1 550000 kr.(hm Jonna....det blev lite fel först...ursäkta yrpannan ::)
Ja, visst....jag kan ha fel, men jag ville iallafall haft in mer i ett bottenlån.
 
Det låter lågt, prata med några olika värderingsmän och kolla om de har en lite mer positiv inställning.

Ni hade väl nån sorts produktionskostnadskalkyl när ni diskuterade med banken innan bygget började. Fanns det ett uppskattat slutvärde där? Vad har i så fall ändrats sen dess?

Vi gjorde en förbesiktning innan vi kom överens med banken om lämpligt upplägg på kreditiv och slutplacering.
 
Förvärdering ska det givetvis vara, inte förbesiktning ;)
 
Suckar djupt :-[
Har tyvärr inte så mycket koll som jag borde ha/haft...
Produktionskostnad ja, men förhandsvärdering vet jag inte.
Ja, man lär av sina misstag. Det är bara att gå vidare.
Jo, jag ska se om jag kan prata med någon till värderingsman ang värdet så får vi se hur det blir.
Det kanske är så illa....vad vet jag.
Men iallafall, så skadar det inte med ett andra utlåtande.
 
Oline skrev:
Hej!
Det var inte för att sälja...utan för att få in så mycket så möjligt i ett bottenlån och slippa ett stort topplån.

Tack till alla för svar.
och till Millface....jo, jag tror att du har rätt, men det känns säkrare att binda på en låg ränta. Den kan ju gå upp helt plötsligt, och det är ju inte så kul.
aha, då var mitt inlägg rätt värdelöst då...
:)

bad ni mäklaren om en värdering för at höja bottenlånet?
skulle tro att dom kan vara ganska generösa, vid arv så kan dom skriva ner värdet vid ökning av bottenlån öka värdet lite granna...


 
frasse skrev:
Förvärdering ska det givetvis vara, inte förbesiktning  ;)
När gör man en förvärdering? Innan bygget är påbörjat (visar planlösning, tomtkarta, bilder på inredning etc) eller under byggets gång??
Vem gör den - mäklare, värderingsman eller??

/"Novisen"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.