Hej,

Äntligen har vi flyttat in i vårt lilla drömhus, ett gavelkedjehus från 1974. Sedan i torsdags har lyckan varit total trots flyttkaoset. Barnen har äntligen sluppit den trånga balkongen och njuter att den stora gräsmattan. Men idag, redan efter tre dagar kom katastrofen!

Skulle fräsha upp den yngasta dotterns rum med nya färg och en tapetserad fondvägg.
För att göra allt ordentligt skruvade jag bort golvsocklarna och började skrapa ned den gamla tapeten.

Till min fasa upptäckte jag mögel på två ställen. Möglet luktar jord / källare. Väggen är en yttervägg på övervåningen, det finns inget märkligt på fasadens utsida. Rummet har två ytterväggar och jag har hittat mögel på båda. Märkte att en del av spikarna som gipset är fastspikat med är rostiga.

Hjälp! Vad gör jag nu?

Bifogar bilder på möglet.

IMG00040-20110703-2114.jpg

IMG00042-20110703-2115.jpg
 
AXS
Tror mer på alger, behöver inte vara katastrof.

Om du inte är säker, be en besiktningsman komma och titta och mäta, brukar kosta gratis från försäkringsbolaget.
 
Gå till köket och hämta en flaska Yes Original. Prova att tvätta en del av det angripna området. Ibland behöver det inte vara svårare än så.
 
  • Gilla
r3tina
  • Laddar…
Håller med ovanstående att det kan vara enkelt att tvätta bort. Vill du vara extra säker att möglet inte kommer tillbaks pensla på något mögeldödande innan tapetsering.

Bra kan vara att fundera över orsaken också. Kan vara att detta är en yttervägg och att det har stått ett skåp tätt emot.Kan vara att ventilationen i huset kan behöva förbättras. Det som händer är att varm och fuktig luft kondenserar mot en kall yta. Vi människor utsöndrar ju en massa fukt bara genom att finnas till. Därför kan detta hända typiskt i sovrum.
 
  • Gilla
r3tina
  • Laddar…
I det ena sovrummet kan jag tänka mig att möglet är orsakat av kondensfukt. Oavsett om det är kondesfukt eller annan fukt som orsakat möglet kommer jag riva bort de gamla gipsskivorna för att vara säker på att få bort att mögel. Blir lite nojjig då det är döttrarnas sovrum.

Rev ned tapeter i det andra sovrummet idag, under fönstret, nere vid golvet och under sockellisten är gipset aldeles fuktigt och poröst och har självklart mögel i flera olika spännande kulörer. Även i hörnet med två ytterväggar ser man mögel, fast det verkar vara äldre och inte lika färskt.

Nu är man lite extra nojjig och nu tycker jag att det luktar instängd källare lite överallt i huset.
ska förhoppningsvis få hit en hantverkare under morgondagen som är duktig på mögel, och säljarna har erbjudit sig att ta över en besiktningsman under början av nästa vecka som ska hjälpa till med att se vart möglet kommer ifrån.
 
Sommartorparn skrev:
Bra kan vara att fundera över orsaken också.
Jag skulle vilja understryka att du i huvudsak ska se till orsaken, inte åtgärden, men det verkar ju vara på G med besiktning osv. Hoppas det inte blir fler överraskningar.
 
Om det finns någon möjlighet så vore det kanske bäst att försöka häva köpet. Många mögeltyper är väldigt farliga. I samband med att skadan åtgärdas kommer det bli väldigt mycket mögel i inomhusluften. Mögel är inte kul.
 
Locke skrev:
Om det finns någon möjlighet så vore det kanske bäst att försöka häva köpet.

Hyfsat svårt att häva köpet efter slutbetalning och inflyttning? :)
 
Kolla om det går att tvätta bort det. Lufta. Eventuellt - ta bort gipsskivan och kolla hur väggen ser ut bakom. Hur är taket. Kan det ha runnit något nedåt? Man kan kolla med en fuktmätare hur väggen är för övrigt. Som någon skrev, så har det kanske stått något tätt emot så fukten i så fall kommit innifrån. Luktar det?
Lycka till!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.