Jag snyltar på LilleNo:s tråd i stället för att skapa en ny som kommer att handla om samma sak...

Har nu lagt ut makadammen, paddat den lite och lastat de gamla massorna på växelflaket. Fick även bygglovet idag och det blev godkänt. Får se om jag hinner gräva upp dagvattnet och rigga rören för stupröret i helgen. Till veckan hämtar jag porten och veckan efter tänkte jag bygga formen för plattan. Går allt riktigt bra kanske jag beställer betongen om 2v.

(Tack för besöket LilleNo! Kul att ses IRL!)
 
Robert-san01 skrev:
Jag snyltar på LilleNo:s tråd i stället för att skapa en ny som kommer att handla om samma sak...
Det gör du helt rätt i! :D

Robert-san01 skrev:
Har nu lagt ut makadammen, paddat den lite och lastat de gamla massorna på växelflaket. Fick även bygglovet idag och det blev godkänt. Får se om jag hinner gräva upp dagvattnet och rigga rören för stupröret i helgen. Till veckan hämtar jag porten och veckan efter tänkte jag bygga formen för plattan. Går allt riktigt bra kanske jag beställer betongen om 2v.
Skulle du åka hela vägen till Tysklandet för porten?
Angående betongbeställning så får du gärna hojta till om du är intresserad av sambeställa, det kanske går att få till ett lägre pris samt garanterat slippa deponiavgift.

Robert-san01 skrev:
(Tack för besöket LilleNo! Kul att ses IRL!)
Tack själv! (& tack för fikat). Efter mitt hembesök i ditt garagebygge fick jag en hel del nyttiga tankar & idéer i huvudet. Mycket givande & trevligt besök!
 
Det är alltid bra att få bolla ideér med andra. Hoppas det inte var allt för konstiga saker jag tänkt göra. ;)

Jepp, åker på söndag och hämtar port och släp.

Betongen är helt klart intressant. Hur långt bort i tiden tror du att du är med betongen? (Färdig betong var det jag fått bra pris från)
 
Intressanta projekt ni har på gång båda två! Jag har ett liknande projekt i planerna, fast det ligger något år framåt i tiden.

Jag hoppas ni fortsätter lägga ut bilder och information under arbetets gång, ska bli intressant att följa. Precis sådant som jag går och funderar på ibland när jag tittar i min egen carport.

Skulle vara intressant att veta vad ni har för ungefärlig budget för era projekt om ni funderat nåt på det.
 
Robert-san01 skrev:
Det är alltid bra att få bolla ideér med andra. Hoppas det inte var allt för konstiga saker jag tänkt göra. ;)

Jepp, åker på söndag och hämtar port och släp.

Betongen är helt klart intressant. Hur långt bort i tiden tror du att du är med betongen? (Färdig betong var det jag fått bra pris från)
Jag siktar på att vara klar för gjutning inom 2 veckor (helst tidigare). Måste fixa linjelaser, lurar på att beställa en Bosch GLL2-80P från Toolstop frågan är om de är snabba med leveransen (beställa idag måndag, leverans innan veckoslutet)?

joob skrev:
Intressanta projekt ni har på gång båda två! Jag har ett liknande projekt i planerna, fast det ligger något år framåt i tiden.

Jag hoppas ni fortsätter lägga ut bilder och information under arbetets gång, ska bli intressant att följa. Precis sådant som jag går och funderar på ibland när jag tittar i min egen carport.

Skulle vara intressant att veta vad ni har för ungefärlig budget för era projekt om ni funderat nåt på det.
Kul att du tycker det! Jag lovar att komplettera med mer bilder & info vartefter arbetet fortskrider, nu har det dessvärre varit lite si & så med det sistnämnda (fortskridandet alltså) därav lite magert med nya bilder. Jag har endast lyckats slänga ut lite dräneringsrör samt köpt på mig lite markduk mm. :blushing:
 
Då har jag landat porten och släpet. Gick bra och nu blir det en intensiv vecka då jag bara får köra med släpet en vecka innan det måste reg besiktigas. Siktar på att köpa frigolit och kantelement i morgon och om allt går bra kanske få till gjutningen i slutet av veckan. Men det är jag lite skeptisk till själv...

Lasern ser klart vettig ut, den kommer du att ha mycket glädje av. Toolstop brukar vara OK, men fraktbolaget är lite knepigare. 1v kan funka med lite tur.

Budget: Plattan ca 15 000kr inkl markarbeten. Dock har jag bara två sidor som jag behöver stöd mot och det gör den klart billigare. Porten 16 000, 3x2,125 fullisolerad. Vägg, ca 15 000 inkl dörr och fönster, värmepump ca 10. Så totalt runt 60 med klinker och gips i tak.
 
Jahapp, själv har jag skyfflat & skottkärrat 12,55 ton 11-16 makadam. Det kändes i kroppen nästan 2 dagar senare, trots hjälp från far min. :O
Dessvärre måste jag skrapa av 5cm från ena änden (om jag inte vill ha ett fall genom hela plattan) pga att hänsyn måste tas till de befintliga plintförsedda pelarna som håller taket till carporten.

Sedan lyckades jag med bedriften att misslyckas med att lägga ut markduken på rätt sida om dräneringsrören (markduk ligger f.n ovanpå rören), så där har jag lite omjobb att ta itu med) :blushing:

Jaja, man lär så länge man lever säger dom, om nu inte allt grävande tar kål på mig :S

Lasern hoppar jag, dels pga tiden men även pga tight budget.

Robert-san01: Vart köper du frigoliten och kantelementen?
(jag har ett obromsat släp om du skulle behöva låna)
 
Låter som vi är i kapp varandra nu! :)

Det blir Hornbach för elementen och frigolit. Det blir lönsamt att åka dit trots allt. Tar med ett gäng 120 reglar också då de har kortlängder till ungefär samma meterpris som Byggmax tar för långa.

Jag har Tysklandssläpet jag får köra en vecka med så jag skall passa på att övningsköra för BE kortet allt vad det går denna vecka. :)

Funkar det med min Dewalt laser för det du skall mäta får du naturligtvis låna den, jag behöver den inte hela dagarna.
 
Har fått ner dagvattenröret nu och lyckades naturligtvis kapa det 10cm för kort. :( Så i morgon blir det en sväng till Byggmax för lite mer rör och sedan EPS då den var slut på Hornbach.

Någon som har tips på inköpsställe för vinkeljärn att lägga i framkant vid öppningen? Har bara hittat 3m längd hos Hornbach och de hade tagit till i överkant på grovleken på 3m, 2,5m var normala i både grovlek och pris.
 
På vinkeljärnet måste du svetsa fast lite armering så det sitter fast.
En smidesverkstad har det mesta på standardlängd 6 m.

Sedan, är det nödvändigt med järn? Betongkanten blir så småningom lite rundare och snällare mot däcken.

Protte
 
Har funderat också på detta med järnet om det behövs. Jag skall klinkra golvet men det är frågan om jag inte kommer att knäcka plattorna vid kanten om jag inte sätter ett järn.
 
Då har frigoliten kommit på plats och armeringen ligger och väntar.

Fick hjälp av LilleNo idag och jisses vad mycket vi hann på en halv dag! I morgon blir det ett pass på hans proj så han inte hamnar för mycket efter! :)
 
Härligt härligt! :)

Lägg upp några bilder med :)
 
Det blir så mycket roligare att hålla på när man är två d^_^b

Så här ser det ut just nu hos mig. I morgon ska Robert & jag förhoppningsvis hinna med att stötta upp taket, ta bort plintar, lägga på lite mer makadam + vibbra, jämna av & placera ut kantelementen. Vi får väl se hur långt vi hinner... hittills har jag varit en obotlig tidsoptimist vad gäller de olika byggnadsmomenten :D
Det visar sig alltid komma till fler saker än jag räknat med.
 
  • Plintjaevul.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Lite bilder från mitt bygge. Plankorna i hörnet är stöttor så jag kunde ta bort stolpen som stod i hörnet.

Armeringen är bara inlagd då jag behöver släpet i morgon.
 
  • 261576_10150259864419695_580954694_7301761_3975442_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 284747_10150257658594695_580954694_7287288_7876142_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.