Hej!

Vet inte om det blev rätt avdelning, men det gäller ju trådgården så... ;)

Vi har på flera ställen i trädgården rabatter som är avgränsade med natursten/gråsten som jag antar att tidigare ägare plockat gratis på grannarnas åkrar. Dessa avdelare är murade på enklaste sätt, med bara en klick murbruk mellan stenarna och nu har det växt mossa över delar av det hela. Ganska fint faktiskt!

Så nu när vi ska göra en uteplats så tänkte vi fortsätta på samma tema och jag ska därför göra en mur som går runt uteplatsen. På ett ställe så tänkte jag att vi ska göra en grill som är inbyggd/ihopbyggd med muren. Denna grill ska dessutom vara utformad så att man kan ta bort galler m.m. och elda med ved för lite trevlig stämning när man sitter ute på kyligare kvällar.

Men frågan är om vanlig gråsten håller för värmen? Ibland har man ju sett att stenar spricker av värme?

Och nästa fråga är murbruket. Jag får ju använda mig av värmetåligt bruk i grillen/eldplatsen, men skiljer det sig i hållfasthet och färg mot vanligt bruk? För tanken är att i själva muren så använder jag mig av vanligt bruk, men när jag närmar mig grillen så ska jag gå över till eldfast bruk. Kommer det att skifta i färg och kommer det att hålla? Eller spricker övergången mellan vanligt och värmetåligt bruk?

Vilka sorters bruk är att rekommendera? Det finns ju olika sorter, men vad rekommenderar ni för de två olika momenten?

Tacksam för svar!
 
Gråsten murar man med Betong. Vanligt murbruk håller inte.
När det gäller grillen så kan du ju lägga eldfast tegel i själva eldstaden.
 
Tack för svaret!

Hittade eldfast tegel på K-Rauta. 25 mm tjockt. Kommer detta att räcka för att hålla den värsta värmen borta från gråstenarna?

Nån som vet färgskillnaden på eldfast bruk och betong? Eller det är i princip samma färg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.