Lägger ut vår planlösning för kommentarer. Skall bygga till våren så vi kan fortfarande ändra :-X

Formen är ganska radikal men är det något som inte funkar alls?

Tomten är i princip helt insynsskyddad på alla sidor förutom "vänstergaveln". Där skall vi ha ett staket men grannen har insyn från sin övervåning. Vi har sol på morgonen/dagen på sidan med glaspartiet. Framåt kvällen är solen på andra sidan. Vi kommer därför ha en uteplats på vardera sidan.
 
  • BVweb.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och övervåningen . . .
 
  • OVweb.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Jag gillar inte korridoren, så...
Jag tror någon annan får bedömma. :-[

Men lösningen är inte så traditionell, och det gillar jag däremot. ;)
 
Nackdelen med "tub" modellen är att du får väldigt mycket yttervägg i förhållande till den yta du får ut. Det påverkar dels matrialförbrukningen och dels naturligtvis uppvämningskostnaden.

Klart plus för den koncentrerade placeringen av allting som har med vatten och avlopp att göra. Det spar pengar.

Sen är det helt rätt att våga gå sin egen väg :)
 
Hej!

Jag gillar planlösningen. Känns som att jag har sett något liknande arkitektritat någonstans, men kan inte komma på var.

Skulle möjligen vilja anmärka på att det ser lite inknölat ut med stolarna både på köksön och matbordet alldeles bredvid.

Och så skulle jag nog fundera på att göra en riktig garderob av änden på korridoren med garderober på nedervåningen. Det skulle ge mycket mer förvaring. Men det tar ju bort den coola långa korridoren som ni har nu. Eller så baka ihop alltihop till ett rum med garderoberna på övre väggen istället, som där uppe. Antar att ni har "master bedroom" där uppe och att detta är någon annan sorts rum. Ni kan ju i så fall ha glasdörr till det nedre rummet så släpps ju ljuset från fönstret in i korridoren i alla fall.

/pinebar


 
Har ni dörr ut från badrummet till trädgården? Varför isåfall? Ah, för att slippa att barnen pinkar i trädgården på somrarna?
Och dörr från tvättstugan för att kunna ta ut all tvätten på somrarna.

Istället för så många dörrar på den sidan, hade det inte varit bättre att ha korridoren där så att det räckt med en dörr? Kanske hade ni kunnat ha vardagsrummet mer centralt så att gäster inte behöver gå förbi alla rum för att komma dit? Fast då missar man poängen med ett ha ett nedsänkt vardagsrum. Och så är det praktiskt att ha tvättstugan centralt så att det inte blir så mycket spring, det blir det ju ändå eftersom sovrummen är där uppe.

Pernilla
 
mats_o skrev:
Nackdelen med "tub" modellen är att du får väldigt mycket yttervägg i förhållande till den yta du får ut. Det påverkar dels matrialförbrukningen och dels naturligtvis uppvämningskostnaden.
Jag var inne på samma spår. Men räknar man på det så ger ett hus på t.ex. 20*5 jämfört med ett helt kvadratiskt (10*10) med samma yta "bara" 20% mer väggyta. Eftersom man sällan bygger helt kvadartiskt så blir väl skillnaden kanske 10-15% som mest vilket jag kan leva med. Ett vinkelhus ger ju annars samma problematik.

Största problemet med ett avlångt hus är som nämnts att det är svårt att undvika korridorer. Å andra sidan så kan de ge intressanta siktlinjer. Vi har placerat fönster så att man i princip alltid har fri sikt ut.
 
Jag tycker det är skithäftigt!!!

Att ha en dörr ut från badrummet drömmer jag oxå om. Istället för pool är det bara att öppna dörren på sommaren och så kan man ligga i badkaret och titta ut.

Något jag hade försökt få är "osynliga" gardrober längs med väggarna i korridoren, tex helvita blanka dörrar utan handtag (såna man trycker inåt lite för att öppna).
 
AnnaKanin skrev:
Något jag hade försökt få är "osynliga" gardrober längs med väggarna i korridoren, tex helvita blanka dörrar utan handtag (såna man trycker inåt lite för att öppna).
Det är precis vad vi tänkt :) Garderober skall synas så lite som möjligt. Garderoberna kommer att gå från golv till tak och vara "integererade" i väggen. Anledningen till dörren från badrummet är att vi vill ha alla fönster ner till golvet och då kan man lika gärna ha öppningsbart.
 
Tycker om det! :) Verkar vettigt och praktiskt, gillar speciellt lösningen på badrummen. Håller dock med om att tvätten är långt fr sovrummen, men ni kanske har tänkt er ett tvättnedkast?

TyraMyra
 
TyraMyra skrev:
Håller dock med om att tvätten är långt fr sovrummen, men ni kanske har tänkt er ett tvättnedkast?

TyraMyra
Bra kommentar! Skall komma ihåg att be konstruktören rita in det när han gör konstruktionsritningarna.
 
Ledsen men gillar den inte alls. korridorer sväljer kvadratmetrar som inte går att använda till något vettigt.
Sen är huset ganska "fyrkantigt" inga roliga brutna hörnor eller svängda väggar.
Inte min typ men kan passa andra bättre...
 
Jag tokgillar er planlösning, minimalistisk och enkel!
Och jag som förespråkat en utgång från vårt badrum, men har blivit lite sågad för att det blir en trapp ned i badrummet på ca 1m... Men det blir ju lite eget.
Det verkar som att antingen gillar man er/denna stil, eller så gör man det inte....
Lycka till med byggandet, kom gärna med kommentarer på vår planlösning! Se tråden här under från EmMi.

 
Förrästen, har du inte gjort några fasadritningar som du kan visa, är lite nyfiken på hur det blir utifrån?
 
Hemmakatten
Snyggt, snyggt!!
Men vad är det mellan köket o vardagsrummet? Två halvtrappor och nånting däremellan? Går det inteattha mer eller helt öppet?

Vad är det för utsikt utanför huset? Siktlinjerna är bra, men måste leda till något vackert att se även utanför.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.