Jag och min sambo har tittat runt på hus ett tag nu i tron att det skulle gå att låna till 100%, vilket vissa låneinstituts kalkyler klart har visat, bl.a Länsförsäkringar. >:(
Nu verkar inte det stämma riktigt ,för vid kontakt med dom så lånar dom bara ut till 90%, vilket gör att vi saknar ca;200 000 :'(
Att vi tjänar 49000/ mån ihop spelar ingen roll , så det är väl bara att spara några år medas huspriserna stiger ännu mer så att man aldrig kommer upp i 10 %.
Är det någon som har några bra tips eller vet var man kan få låna alltihop?
 
Om ni ska bygga så hinner ni kanske spara ihop en slant till det är dax att starta kreditivet. Om banken är kinkig så gå till nån annan som värderar er ekonomi annorlunda.

Jonte
 
Hej,

Misströsta inte. Tänk på att även eget arbete räknas in som egen insats. Ni kan lätt komma upp i 100 000.- i eget arbete. Ex. målning, tapetsering osv.

 
Sorry, jag var inte tydlig nog, vi ska inte bygga utan köpa. Tack ändå.
 
Tjänar ni 49000:- i månaden tillsammans måste ni ju få låna till allt, verkar ju mysko ananrs, hör med olika husleverantörer som har speciella avtal med banken, Vi bygger ett Älvsbyhus som har ett bra avtal med Handelsbanken i Helsingborg, vi var inte tvugna att lägga ett öre i kontantinsats om vi inte ville och vi tjänar bara ca 36000:- mån
 
Visst går det att låna till allt, 100%. Dock inte hos den snorkiga tanten på SEB i Mölndal där vi sedan tidigare var kund. Vi bytte till handelsb men även Nordea och Föreningsspar hade låtit oss låna 100%. Endast SEB krävde 10% insats oavsett vad vi tjänar, enligt deras principer (och det är över 45000). BYT BANK. Nu kostade bara vårt parhus 1.500.000 men vi hade ändå inte 150.000.....
 
Pär A skrev:
Visst går det att låna till allt, 100%. Dock inte hos den snorkiga tanten på SEB i Mölndal där vi sedan tidigare var kund.  Vi bytte till handelsb men även Nordea och Föreningsspar hade låtit oss låna 100%. Endast SEB krävde 10% insats oavsett vad vi tjänar, enligt deras principer (och det är över 45000). BYT BANK. Nu kostade bara vårt parhus 1.500.000 men vi hade ändå inte 150.000.....
Intressant!
SEB i Stockholm är med på att låna oss 2Mkr utan egen insats, men inte FSB och Nordea..

Bankerna är verkligen inkonsekventa. Bedömningen varierar från kontor till kontor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.