Hej,
Har precis flyttat in i vårt 2-plans gavelkedjehus från 1974. Rena drömmen för en som alltid bott i lägenhet, att få flytta till ett eget hus!

Men idag började jag riva tapeterna i yngsta dotterns rum som ligger på andra våningen. Till min fasa upptäckte jag mögelfläckar under golvsockeln och bakom tapeterna.

Huset är besiktigat.
Nu har jag problem på övervåningen, och den var besiktad utan anmärkning. Men på bottenvåningen kan man läsa följande:

Bottenvåning / Allmänt:
Byggnaden är uppförd under en tidsperiod när det normalt är ett tunnare lager av skuftande kvalitet av kapilärbrytande material (t.ex singel eller makadam) under betonggolven. Man bör räkna med att betongolven samt nedre delen av grundmurar / väggar kan vara påverkade av markfukt. Fukten orsakas av diffusion (fuktinträning i ångfas) och kapilärsugning.

Det är vanligt förekommande vid inredning av källarutrymmen och betonggolv på mark att utförandet är sådant sätt att man erhåller problem i form av fuktrelaterade skador.

Betongplattan är till stor del påbyggd med en ovanliggande golkonstruktion, se riskanalys"


och så här står det i riskanalysen:

"Påbyggda golvkonstrumtioner / väggsylar ovan betongplatt är rikskonstruktioner för fukt- och mögelproblem när organiskt material är i kontakt med fuktig betong / fuktig miljö. Enda sättet att bedöma rådande förhållanden är genom att göra konstruktionerna inspekterbara.

Under förutsättning att det finns en plast mellan betongplattan och ovanliggande golvkonstruktion i hela bottenvåningen bedömes skaderisken på golvkonstruktionen vara begränsad.

Det har ej kunnat konstateras hur mellanväggar och väggsyllar (fuktskydd) är ansluta mot betongplattan"

Kan man klassa detta som ett dolt fel, då man var tvungen att skruva bort golvsocklar samt 1-2 lager tapet för att se möglet? Eller är jag körd?
 
mögel vid golv på andra våning kunde vara orsakad av dålig ventilation i rummet och mycket dålig under sängen och/ eller av dålig isolering av vägg eller läckage i vägg/golv. Du får fundera på orsaken och åtgärda mögelrisken.
Är det vid ytterväggen? Det har kanske stött en stor skåp där innan och bidragit till att ventilation var dålig och mögel kunde växa .....
 
Den värsta "mögelhärden" var vid en vägg där det stått garderober, så där har det varit dålig ventilation.
Men vid den andra "mögelhärden" har det nog varit fritt. Det kan ha stått en mindre byrå där om man tittar på mäklarens bilder, men den har nog stått en bit från den väggen.

Väggarna är ytterväggar.
 
Var tapeten lös och det har möglat bakom eller är det mögel som är övertapetserat för länge sedan? Jag tycker det verkar konstigt att det skulle mögla under två lager tapet men inte på ytan. I det senare fallet har det möglat för länge sedan och inte efter att det tapetserades om förra gången. Om det inte verkar fuktigt skulle jag lugna ner mig om det verkar vara gammalt. Besiktningsmannen har varnat ganska väl för att den här typen av skada kan förekomma, så det lär inte vara dolt fel oavsett hur illa det är.

Erik
 
O
Troligtvis så blir det en brant uppförsbacke, att få detta klassat som dolt fel. Å andra sidan, säg att detta klassas som dolt fel, är TS medveten om vilka kostnader det rör sig om att få ersättning för dolt fel?
Bara för att man hittar ett dolt fel så får man inte automatiskt ersättning. Vad skulle det kosta att åtgärda problemet? sanering av möglet borde inte vara alltför komplicerat. och tapeten skulle ändå bytas ut.... så frågan som du uppkommer är det värt det ekonomiskt att driva frågan? En rättegång kan lätt springa iväg i kostnader. Även om rättsskydd finns så kostar självrisken en hel del.
 
Avemo skrev:
Var tapeten lös och det har möglat bakom eller är det mögel som är övertapetserat för länge sedan? Jag tycker det verkar konstigt att det skulle mögla under två lager tapet men inte på ytan. I det senare fallet har det möglat för länge sedan och inte efter att det tapetserades om förra gången. Om det inte verkar fuktigt skulle jag lugna ner mig om det verkar vara gammalt. Besiktningsmannen har varnat ganska väl för att den här typen av skada kan förekomma, så det lär inte vara dolt fel oavsett hur illa det är.

Erik
Det är lite olika beroende på vart möglet sitter. Har tittat längs med ytterväggarna i två sovrum. I det ena är gipset fuktigt och poröst, har inte velat öppna upp och titta bakom ännu då en besiktningsman ska komma under början nästa vecka. Den värsta fläcken är bakom golvlisten i ett av sovrummet. Där är det mögel i alla tapetlager och gipset är fuktigt.

Misstänker att det kan komma från ett fönster som sitter ovanför, men har inte öppnat upp ännu.
 
Odjuret skrev:
Troligtvis så blir det en brant uppförsbacke, att få detta klassat som dolt fel. Å andra sidan, säg att detta klassas som dolt fel, är TS medveten om vilka kostnader det rör sig om att få ersättning för dolt fel?
Bara för att man hittar ett dolt fel så får man inte automatiskt ersättning. Vad skulle det kosta att åtgärda problemet? sanering av möglet borde inte vara alltför komplicerat. och tapeten skulle ändå bytas ut.... så frågan som du uppkommer är det värt det ekonomiskt att driva frågan? En rättegång kan lätt springa iväg i kostnader. Även om rättsskydd finns så kostar självrisken en hel del.
Jag kommer inte driva ärendet till rättegång, då det kommer att kosta för mycket. Förhoppningsvis kommer en hantverkare över under morgondagen och hjälper mig att se vad som orsakat möglet. Har även pratat med säljaren under dagen som betalar en besiktningsman som kommer under början av nästa vecka för att även han se vad som kan ha orsakat möglet.
 
Förmodligen är det en köldbrygga i väggen. Det kan kondensera mot väggens insida vintertid om det vill sig illa.

En värmekamera hade upptäckt detta enkelt. Inget dolt fel. Men du bör fundera på hur du ska åtgärda problemet. Att riva väggen inifrån är inte speciellt komplicerat eller dyrt, speciellt när du ändå skall tapetsera om. Isolera om väggen noga och lägg på en snortät ångspärr innanför den nya innerväggen. Det kan dock vara svårt att komma åt om problemet ligger precis i bjälklaget mellan övervåning och entréplan.
 
Det är lätt att vara efterklok, när man har facit i hand.

Jag skulle vilka hävda att det är ett dolt fel, möglet hade inte kunnat upptäckas med mindre än att ni tagit bort tapet, dvs gjort åverkan. och det relaterar knappast till markfukten.

En värmekamera visar temperaturskillnader, inte var det finns mögel, en varm sommardag ser man inga köldbryggor, och även när man ser en sådan vet man inte om det finns mögel eller inte. Dessutom är det inte i första hand köld som ger möglet, utan fukt. Hela mitt hus är en enda stor köldbrygga, men nåt mögel finns här inte tillstymmelse till ;)

Liksom andra i tråden tror jag det är tveksamt med någon större ersättning, problemet låter inte så stort på beskrivningen och uppenbarligen föreligger ändå ett visst renoveringsbehov.
 
  • Gilla
Farmor Anka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.