R
Om man vill få en brittisk känsla på sitt hus, vilka kulörter är då bäst? Jag vill nämligen att det skall passa ihop med den brittiskinspirerade trädgården jag funderar på att anlägga. Då huset tyvärr idag känns ärkesvenskt (till och med rött med vita knutar) känns det som att jag vill få en mer brittisk färgton.

Är det bara vitt som gäller eller? För då måste man ju skrapa rödfärg till sina dödagar...
 
R
Ingen som har minsta lilla tips?
 
Låter som du har ett trähus? Det är väl första "problemet" i så fall.

I min värld är engelska hus av tradition i sten eller tegel. Även vit puts är ju vanligt, då gärna med mörka timmerstockar synliga i knutar osv.

Har du trähus är nog vitt enda vettiga färgen .. blekt gult möjligtvis, men även då helst i puts.
 
R
Jovisst är det träfasad. Men grejen är att det inte behöver se ut exakt som ett Engelskt hus, det skall bara fungera ihop med en brittsikinspirerad trädgård och det gör baske mig inte falurött i alla fall.

Jag vill helst ha en nyans som gör att jag slipper skrapa färg tills jag går i pension, något som rött inte lyser igenom.
 
En målad dörr (stark kulört ) med mässingskläpp. Varför inte Jaguar grön eller illröd!? Huset får målas vitt. En krussidullig ringklocka i mässing. Ett smidesstaket framför ingången. Men det viktigaste av allt är väl ändå växterna i trädgården och på uppfarten....vad sägs om just en jaguar (bil alltså!)
 
En MG kanske :D

Eller en Rover. Lerig...

Jag tror faktiskt också på vit fasadfärg. Tillräckligt många strykningar bara... Smidesstaket håller jag också med om!
 
Mmmm en MG är helt rätt! :)
 
R
Om man tänker sig att jag använder en gräddvit variant (alltså inte riktigt kritvitt) och sedan målar foder och så vidare i till exempel marinblå?

Sedan handlar det ju mycket om trädgården, som ni säger, bland annat har jag en plan angående garageinfarten som jag fått inspiration från ett Engelskt hus. Med grus, naturligtvis.

(Men byta bil gör jag inte, jag kör Volvo idag och tänker nog fortsätta med det. Men det finns ju garage...)
 
British racing green! :D
 
Britterna brukar inte måla fönsterfoderna i annat än samma som huset. Så om jag var dig skulle de också bli gräddvita. Däremot brukar ytterdörren vara spektakulärt gräll i färgen, vilket jag faktiskt tycker är riktigt läckert och då gäller det att inte fega. Illrött är rätt och riktigt grönt. Blått går också bra, men kan gärna bli lite mesigt om man inte vågar ta ut svängarna riktigt, även gult. sök på google: "british doors pictures" så får du bättre känsla!

Men varför inte Kinesiskt stuk på huset (som matchar bilen om du nu skall köra Volvo). En rund dörr? En Kinesisk trädgård är inte heller fy skam, Kejsarträd, näsduksträd, tulpanträd, magnolia, pioner i alla former och bambu.....nej nu skojar jag bara.
Stort lycka till med din engelska trädgård, även om det står en Volvo på uppfarten!
 
R
Visserligen tror jag att jag skulle behålla huser ärkesvenskt om det skall matcha min bil (som är tillverkad på 90-talet, jag vet, jag borde byta).

Frågan är om man kan göra något kul med foder ändå? Leka med två olika vita nyanser eller så?

Ytterdörren som sitter i idag känns gammal, så om jag ändå skall byta kan jag ju beställa en i någon brittisk kulört.
 
;)Engelskt rött?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.