Hej i vårt hus sitter 2 takfönster som jag har planerat att byta i samband med omläggningen av taket. När jag har mätt på insidan har jag sedan beställt närmast större storlek iom att man inte ser mer en 10mm av karmen runtom inifrån. dom gamla ligger mer uppepå svallet om jag har förstått det hela rätt.

Men nu när jag har fått hem veluxrutorna börjar jag funderar på om inte det blir knas, dom "sänker" man väl mer ner i hålet???

Går det att lägga velux uppe på svallet, jag tänker försöka göra allt så likt som möjligt för att inte behöva ändra så mycket runt om.

en lokal plåtslagare sa till mig vi ett tillfäle tidigare att om man ska plåtklä ett velux istället för deras egna inklädnad ska det ligg högre för att bli bra med pannorn?
 
Redigerat:
Karmen på ett Velux takfönster är designad för att "fällas in" i ditt tak så fönstret sedan kommer liva mer med takbeklädnaden. Ofta är gamla takfönster mer fästa på en sarg som byggts upp på taket som sedan karmen är monterad mot så vid samma glasstorlek kräver ofta ett veluxfönster ett större hål genom taket. Givetvis går det att göra en ram för ditt fönster så de hamnar högre upp men då åker du på att tänka ut att ytterbeklädnaden blir rätt och all avrinning sker som den är tänkt. Tänkte du anlita plåtslagaren så fixar han/hon lämpligtvis det och vid plåttak är det väl rätt vanligt att en plåtslagare för specialanpassa montaget. Om du tänkt dig spara fönstersmygen kontrollera även storleken på den som velux kräver genom att mäta spåren på fönsterkarmens insida mot vilken du monterar gipsen eller den färdiga smygen.
 
hmm ok har inte öppnat kartongerna ännu då man kanske åker på att byta till mindre(så spåret har jag inte sett).

Så antingen gå ner i storlek på fönstret
Eller större hål i taket

Alternativt bygger jag uppepå och låter plåtslagaren klä in allt, han tyckte ju givetvis att det skulle bli bättre, hålla längre än velux egna inklädnad.


Nån som lagt ett Velux uppepå som har några synpunkter??
 
Av frågan antar jag att du har plåttak idag? Vid tegel eller motsvarande är det så länge man inte slår i takstolar eller tänker sig spara smygen sällan ett problem att sätta in ett något större fönster
 
tegel tak som skall läggas om med tegel.

tanken var ju mest att kunna "spara" allt (så mycket som möjligt) på insidan.
 
Montage av velux på tegeltak är enligt mig relativt enkelt, det jobbiga är väl att klura ut hur man vill ha fönstret placerat i höjdled med tanke på tegelraderna och sedan är de bökiga pga hög vikt vid större storlekarna. Ett tips med om du planerat att lägga om taket är att först byta pappa, strö och bärläkt och sedan montera fönstren då du sätter veluxfönstren ovanpå allt och får nytt material under.

Om du ger oss storleken på fönstret finns det säkert någon på forumet som har dessa och kan mäta innermåttet i smygen vilket ger insidan på spåret, utsidan då 2x13mm utanför denna.
 
fönstret är 140*94.
är det att rekomendera att byta pappen först även när där finns gamla fönster??

Borde man inte montera fönstret så man kan lägga pappen mot och om man har ett ovanpåliggande fönster eventuellt vika upp pappen mot karm/sarg???

Mitt störst problem är ju fortfarande at det gammla fönstret med ungefärr samma karmmått ligger ju hela karmen på taket?
 
Läser du monteringsanvisningen så ser du rätt klart varför du ska ha nytt material under när du monterar ett velux, givetvis går det att sätta det ovanpå det gamla men om du ändå ska lägga om taket finns ingen anledning till att inte utnyttja det. Utnyttjar du din existerade sarg blir lösningen en annan. Hur hög är denna och vad är det för yttermått på sargen? Har du dessutom en gammal plåtinteckning till gamla fönstret du tänkte utnyttja eller kör du på velux lösning?

Av måtten gissar jag att det är ett P08 och då är innermått i smygen 134x88,5 där mig gissning är att fönstret passar i en existerade smyg om det har dessa mått eller som mest 14mm mindre i varje ledd.

Ett tips med är att velux i dessa storlekar är inget du hanterar själv om du inte ser ut som Arnold hösten -83, gissar att kasetten väger +30 och ska ut och in i karmen 2-3 gånger om du följer instruktionen
 
jag har innermått på befintlig smyg 84*127 har jag för mig.
hade inga planer på att använda velux innersida då jag har ett hål som är taget vinkelrätt mot taket.
vet inte riktigt om det finns en sarg eller om karmen bara ligger uppe på svallet med ca 10mm synligt ifrån insidan. jag ser alltså bara ca 10mm karm runt om idag om jag tittar innifrån

Vet inte riktigt hur allt ser ut men man vill ju förberada sig så mycket som möjligt. Kommer at ha hjälp när det blir dags att lyfta.

Får väl hoppas på tur med vädret när man väl börjar riva ner allt.
Det borde väl gå att göra en egen smyg som man "bara" stöter imot karmen på något sätt eller måste man nyttja just detta spår.
 
Din existerande smyg låter väldigt tight, insidan av fönsterkasetten är 130x85 så jag är tveksam om du kommer kunna öppna fönstret i den existerande smygen eller kunna montera kasetten i karmen då du måste svänga om fönstret vid montage. Även om du har ett toppöppnat åker du på detta just vid montaget även om fönstret sedan kan öppnas helt utåt.

Annars är det inget problem att montera en smyg tight mot karmen utan att utnyttja spåret, tight med gipsen mot bara en lite latexfog
 
Ett större hål då alternativ se om man kan byta fönstrena till en storlek mindre??

Hur täcker man lämpligast inn hålet när gamla fönstret är borta om man nu måste bearbeta hålet så att man inte kan montera in samma dag. om det bli regna tex

Angående arbetsordningen, antar att du mystack menar att bort med pannor läkt och fönster, lägg ny papp som täcker allt. Sen börja återmontera fönster, rätt uppfattat? tänkte behålla gamla pappen bodr ju fungera som skydd vid regn under arbete.

tacksam för all info.
 
Redigerat:
Jag hade alla dagar valt ett så stort fönster som möjligt snarare än att gå ner i storlek. Måste du ändå göra om en smyg så är det samma insats och ofta brukar man inte lida av för mycket ljus på de ställen man installerar takfönster. Det som ofta begränsar är avstånd mellan takstolar så kontrollera det innan du bryter någon förpacking. I installationsbeskrivningen står exakt hur mycket utrymme du behöver runt om (har för mig att det är ~40mm bredare hål än fönster för att isolerkragen ska gå in)

Är ni två så fixar man oftast enkelt in fönstret på en dag om det är rimligt förberett så länge som man inte stöter på takstolar och annat elände. Dock tänker du enkelt med en 2x3m pressening eller liknande genom att plocka bort lämpligt många tegelrader ovan och fästa presseningen under den sista raden tegen över fönstret. Känns bärläkten stabil går det ev att fästa där, ibland får man spika ner presseningen med lite spillbitar men se till att ev nederbörd ovanifrån hamnar ovanpå pressen och rinner nedåt. pressen bör fästas även mot sidorna på taket och i nederkant kan det funka med dunkar med vatten eller liknande. Gör du detta på nya pappen undviker du givetvis att spika fast pressen i denna. Är fönstret nära nock kan man fästa pressen där. Huvudsaken är väl att vattnet kan rinna ner, att stormbyar inte tar med din press till grannen eller att takpannor skakas ner.

När det gäller arbetsordning beror det lite på om du väljer att förstora fönstret lite åt alla håll eller vill flytta det en aning i sidled. Om du väljer att förstora hålet lite åt alla håll skulle jag nog tagit bort pannor, läkt och ev papp (om du inte lägger nya pappen ovanpå) men låtit fönstret sitta kvar tills du satt ny papp och läktat klart. Detta för att slippa hål i taket under takomläggningen. Sedan hade jag lyft ur det gamla fönstret, rivit sargen och skärt bort pappen där det nya hålet skulle vara och sedan plockat fram tigersågen. Sedan egentligen montering enligt instruktion.

Om du väljer att flytta hålet lite i sidled hade jag nog gjort ungefär likadant men sett till att vika upp ny papp mot sargen som jag sedan hade vika ner för att täcka ev trä som blottas när gamla fönstret tagits bort men egentligen är nog det överkurs då du kommer täcka detta med både duk och inteckningsplåtar sedan
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.