Hejsan!

Håller på och drar el på en övervåning och behöver hjälp med lite idéer kring vart man skall lägga drivdonen till LED DL.. Det kommer att bli en hel del slingor, 6-8 drivdon. LED'n i fråga kräver ett hål med en diameter på 44mm, genom ett sådant hål får man ju inte in drivdonen...

Man måste väl ha tillgång till dessa, inte gömma dem i pottorna och sedan gipsa och borra hål för LED'n...? En tanke jag hade var att göra en liten "central" för alla drivdon och sedan gå med alla sekundärkablar därifrån, enligt specarna kan längden på sekundärsidan vara max 20m så där stöter man inte på patrull iaf.

Hur skulle / hur har Ni gjort vid sådana här installationer?

MVH
Daniel
 
Jag har inte utfört något sådan LED-installation, men vad jag har sett andra göra så kan man samla alla på ett och samma ställe t.ex. vid centralen eller på kallvinden eller kanske i en garderob. Andra som är mer hemma på LED-spottar kan säkert komma med fler, bättre förslag.

//Patrik
 
Redigerat:
I köket drog jag ner allt i ett överskåp vid kylskåpet, även förstärkare och airport express för takhögtalare finns där. I badrummet drog jag ut det till garderoben i ett angränsande rum, där sitter också trafo till komfortvärmen. Verkade enklast om jag skulle behöva byta något i framtiden.
 
En gång satte jag en sådan där stor fyrkantig infälld tele-dosa bredvid centralen. Perfekt att ha gruppschemat monterat på locket...
 
Några förslag:


  • "Teledosa" som Jeffan säger. Går att sätta enkel plåtlucka med 4skruv eller lucka med gångjärn och lås.
  • En egen centralkapsling på lämpligt ställe. Finns snygga infällda med lucka.
  • I en garderob eller skåp någonstans.
  • I taket bakom en "Hila-lucka".
 
  • Gilla
Chrille Seglare
  • Laddar…
Teledosa och Hila-lucka...nya begrepp för mig, vad menas?
 
Ahh, då klarnar det lite, tack för Er input.

/DE
 
Mindre drivdon...

Alla de tak som jag varit med om att vi satt spotlights i så har det aldrig varit problem för elektrikern att lägga upp drivdonet genom något spothål så den ligger i burken som då just där är av större modeller...

När det gäller köksinredningar så sätter alltid min elektriker eluttag strax över väggskåpen och rakt under dessa uttag kör man sen ett hål med hålsåg i toppen på skåpet så att det går och komma till att plocka ner drivdonet om det behöver bytas... hålet täcks med vanligt doslock...
På så vis kan man foga in taksnlutningarna och måla till så det blir snyggt och prydligt då man aldrig behöver plocka ner dessa.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Mindre drivdon...

Alla de tak som jag varit med om att vi satt spotlights i så har det aldrig varit problem för elektrikern att lägga upp drivdonet genom något spothål så den ligger i burken som då just där är av större modeller...
Beror såklart på vad man ska sätta för spottar, och framförallt, hur mycket man reglar ner taket. Reglas taket ner 1tum så lycka till att få upp drivdon där :cool:

Går bra att använda Hilalucka också för att täcka hål i "taket" på ett överskåp och gömma drivarna där.
 
Nu sätter ju inte min elektriker leksaks-spottar utan ordentliga saker så då krävs det iaf burkar när det ska fällas in i befintligt bjälklag... ;)
...och då är det aldrig några problem skrev jag.

Något annat ha jag aldrig påstått och dessutom skriver ju TS att han har burkar också... ;)
 
I den här lilla universaldosan sitter mina.
Fast om det är 6-8st drivdon blir det nog trångt
 
  • led.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som teleboxen som Rrrrr länkade till.

Dock väldigt udda placering så lågt, men fanns säkert en anledning.

Vi brukar vid nybyggen/tillbyggnad sätta drivdonen i spotthinkarna eller bredvid centralen. Vid ROT-jobb kan de hamna lite var som helst. Garderob eller Hilalucka förekommer rätt ofta.
 
Jag har haft samma funderingar. Bygger i 2 plan och kommer att ha 60+ LED-spottar i fönsternischer, kök, hall, 2xbadrum samt diverse dekorationsbelysning. Mina converters kommer att hamna i elcentralen på en hylla och därifrån drar jag 12v slingan till spottarna. Trodde att maxlängden på sekundärsidan skulle vara ett problem men enligt elektrikern och supporten på Hide a light så ska det inte vara några problem med en slinga på 30-40 meter med RK 1 - 1,5 kabel. I mitt fall kommer LED:arna att styras med KNX 0-10V aktorer. Med central placering av converters slipper jag dessutom dra 0-10V signal ut i huset.

Förresten, någon som länner till om det finns LED-converters för DIN-skenor?
 
Det är påväg en Led-Converter med Bus-anslutning till Dinskena men när de fått den certifierad vet jag inte.

Istället för att sätta convertrarna på skenor har vi någon gång plockat ur skenorna ur en vanlig hager central och skruvat de i botten istället. Dolt montage men bra ventilation.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.