H
Anlita hantverkare!
 
HEM2121 skrev:
Anlita hantverkare!
Det är det första man lär sig som husägare :)
 
H
Blindnit skrev:
Det är det första man lär sig som husägare :)
Så sant! Men är så svårt att fatta :)
 
Förutom sotar´n har jag bara haft 2 hantverkare i mitt hus. Har iofs bara ägt det 1,5 år, men har renoverat mer än halva huset, inkl kök och badrum. Det var rörmokaren en gång. Det var för att montera bort två element. När jag såg fakturan insåg jag att det där kan jag göra själv. Andra gången var en mattläggare för att flytspackla och lägga plastmatta.

Jag tänker mer så här: det första man inser är hur mkt pengar andra vill ha för ngt jag kan göra själv.
 
HEM2121 skrev:
Anlita hantverkare!
Det kostar faktiskt mycket pengar! För många står valet mellan att göra arbetet själv eller att det inte alls blir gjort. Det är en verklighet för många. Men inte för HEM2121 och Blindnit?
 
Henri skrev:
Det kostar faktiskt mycket pengar! För många står valet mellan att göra arbetet själv eller att det inte alls blir gjort. Det är en verklighet för många. Men inte för HEM2121 och Blindnit?
Jag uppfattade det som ett svar på frågan, dvs det man aldrig mer gör om är att anlita hantverkare.
 
L. Mäkinen skrev:
Jag uppfattade det som ett svar på frågan, dvs det man aldrig mer gör om är att anlita hantverkare.
Kanske, kanske inte. Det vet HEM2121 och Blindnit. Jag uppfattade det som en uppmaning med anledning av bl.a. Alphas "hjäälp hjäälp".
 
H
Man kan göra mycket mer själv än vad man tror, det finns bra beskrivningar och bra forum för att få hjälp.
Motivation ökar med flera tusen procent att göra allting själv (dvs det som man får lov att göra själv).
Det tar så mycket energi och tid med hantverkare att det går fortare och det blir bättre utfört om man gör det själv.
(man är mer noggrann).
Att det går fortare, med det menar jag inte att man gör själva jobbet snabbare, utan allt tid som förflyter i sin helhet
när hantverkare gör arbetet.
Hantverkare fungerar nog bättre på mindre orter och/eller om man känner dem personligen.
De siste hanverkaren förstörde 18 m2 parkett och underarbetet är en katastrof. Allt måste göras om.
Ändå skall han vara seriös.
Har tröttnat fullständigt på hantverkare, så aldrig mer om jag inte känner personen i fråga!
 
Alltså hade L. Mäkinen rätt. :)
 
R
Håller med det tidigare, aldrig mer hyra mitt boende. Jag var tvungen, för två år sedan flyttade jag 12 mil av karriärtvång och då var det kapitalförstöring att köpa något, ansåg jag. Och sedan den dagen har jag fått stå ut med följande (bor centralt i "stan"):
Glädjen att höra utryckningsfordon dygnet runt, jag bor utmed en utryckningsled.

Höra raggare styra runt sina lik på samma väg, med sitt evinnerliga dunkande som kallas "musik".

En period vaknade jag av "hästjazz" (country) varje morgon 03:30, har aldrig fått reda på vem dårpippin var.

Väckas mitt i natten av en massa dunkande "musik" från någon ohängd granne utan jobb.

Vänta veckor på att "Blixten" hos värden fixar felen jag kunnat fixa på en kvart om det varit mitt eget boende. (Jag har dock struntat i att ringa när det var stopp i handfat och liknande, rensa ett vattenlås kan ju en gorilla.)

Vakna av att att en kvinna skriker på hjälp för att sedan finna ett knarkpåverkat par som tagit sig in i trapphuset. Mannen slår henne. Dock var inte polisen ens intresserade.

Och då har jag ändå bott i ett finare kvarter, där inte direkt några socpersoner finns. Nej, från och med nu så blir det egen villa och sedan efter det skall jag eventuellt fixa bostadsrätt (55+). Aldrig, aldrig, aldrig mer hyra. (I övrigt är jag barnlös ungkarl, så jag ångrar inget mer...)
 
Och vad skulle det va för fel på Country nu då?
Det är ju bra d^_^b
 
R
Blindnit skrev:
Och vad skulle det va för fel på Country nu då?
Det är ju bra d^_^b
Ingen musik är bra 03:30 en Torsdag. Inte ens Beethoven, som jag älskar dagtid.
 
Jag ÖNSKAR att jag aldrig mer behövde klistra med asfaltsklister :(...
Jag har en talang i att kladda ner mig rent allmänt och asfaltsklister är så otroligt kladdigt.

Hålla på med takarbete sent i november däremot tänker jag aldrig mer ge mig på...
En kväll slutade vid midnatt...
 
Gå upp på taket utan att säkra stegen gör alldeles för ont. Det gör jag inte igen.

Har varit uppe på stegen några gånger nu, bl.a. för att byta takpannor som knäcktes av snöras. Lite darrigt men det går - med säkrad stege.

Sen förstod jag inte riktigt snacket om att inte anlita hantverkare. OK för att man kan göra mycket själv men det finns ju sånt man inte får göra? (men sånt snack platsar kanske bäst i Elforum :)

Sånt som andra kan göra bättre? Har alltid försökt göra så mycket som möjligt själv men att spackla nya gipsväggar funkar inte - bästa jag gjort när jag hyrde in en duktig målare till det.

Kjell G
 
Mikael_L
Crebel skrev:
Jag ÖNSKAR att jag aldrig mer behövde klistra med asfaltsklister :(...
Jag har en talang i att kladda ner mig rent allmänt och asfaltsklister är så otroligt kladdigt.

Hålla på med takarbete sent i november däremot tänker jag aldrig mer ge mig på...
En kväll slutade vid midnatt...
Kan väl bara hålla med, efter att praktiserat båda vansinnigheterna i slutet av november. :)
Mycket sent på kvällen försökte jag i panik få till det sista i skenet av en bygglampa.
På andra sidan av nocken och runt alla kanter var det bara ett kolsvart intet att ramla ner i/utför.
På slutet började rimfrosten frysa till och göra hela taket förrädiskt.

Och ja, asfalten kladdar lika jävligt när den är kall, den har blivit oerhört otacksamt svårjobbad också. :@

Tack Crebel, att du påminde mig om en sak som jag aldrig ska göra om. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.