Har köpt ett hus från ett stort känt svenskt husföretag som nu ska börja byggas.
Det är en friliggande villa av 10 st som byggs på samma gata, totalentreprenad.

Byggstartsmötet är imorgon och jag känner mig grön.
Vad är vettigt att fråga om imorgon? Alla tips och råd tas tacksamt emot.
 
Om du planerar att bygga en altan i framtiden så kan jag ju rekommendera att du ber markentreprenören att gjuta in gängstavar i grunden, underlättar i framtiden... Det önskar jag att nån hade sagt till mig för ett par månader sen :)
 
carlbanan skrev:
Om du planerar att bygga en altan i framtiden så kan jag ju rekommendera att du ber markentreprenören att gjuta in gängstavar i grunden, underlättar i framtiden... Det önskar jag att nån hade sagt till mig för ett par månader sen :)
Nu har ju mötet ägt rum, men det gör inget, alla tips är fortf välkomna!

Varför gängstavar? I grunden? Altanen hamnar väl isf utanför grunden?

Jag vet att någon annan valt bort den stenlagda uteplatsen på baksidan och ist lagt den på framsidan.
Markentreprenören hade då på begäran förberett för en träaltan på baksidan genom grusning osv, själva altanen byggde ägarna själv.
De fick betala 15000 för detta vilket jag tyckte lät sanslöst dyrt! Varpå vi nog slopar träaltan och kör den stenlagda som ingår till en början.

Ev så bygger vi på en uteplats i framtiden.
Kan man isf behålla stensättningen som golv och bygga på väggar och tak?
 
Med gängstavar som sticker ut från kantelementen får du nåt att fästa ett trädäck i. Så hade markfirman gjort där farstun ska stå. Enligt snickarn vi har hemma där nu, så är det ett väldigt bra sätt att göra på. Man slipper ju borra fast nått i plattan eller nya fasaden...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.