Enligt elföretagens nya allmäna avtalsvilkor (NÄT 2009 K/N och EL 2009K/N ) får jag i verkligheten endast 10 dagar på mig att betala fakturan mot tidigare 30 dagar. Det är verkligen en stor försämring i synnerhet under juli då många har semester. El mätaren avläses automatiskt av elleverantören den siste varje månad. Till saken hör att villkoren är utarbetade enligt överenskommelse med Konsumentverket. Man skulle ju kunna tro att konsumentverket företräder konsumenterna, men så är inte fallet verkar det som. Av olika anledningar vill jag ha pappersfaktura.

Så här är det i verkligheten om du har Varberg Energi som elleverantör/nätägare.
Fakturan kommer 090720 är daterad 090710, (faktura leverantör CITY MAIL som utlovar leverans av B post inom 3 dygn), förfallodag 090731. Du har altså endast 10 dagar på dig att betala, faen tar dig om du är borta när faktura kommer o inte hinner betala i tid, för då tar man ut en fet straffavgift.

Goda läsare ,kom med bra synpunkter på hur vi som konsument löser problemet och får tillbaka en rimlig tid att betala en elfaktura.

Deralte
 
Jag har 30 dagar på mig hos Eon
 
Den enda möjligheten att få längre kredit är att förhandla med säljaren. Men att säljaren vill ligga ute med pengarna mer än nödvändig är ju osannolikt.
 
EON har kanske inte börjat med de nya avtalsvilkoren ännu, tur för dig.
 
Kör med autogiro :)
 
Jag skulle nog maila Konsumentombudsmannen (chefen för ovan nämnda verk) så att denne vet att folk reagerar.
10 dagar låter väldigt lite, är inte det då företagens minsta möjliga tid att använda sig av?
14 dagar netto skulle jag inte bli rasande över men anser som i första inlägget att gängse 30 dagar bör vara norm.
 
N
snaggletooth skrev:
Jag har 30 dagar på mig hos Eon

Tyvärr - att få 30 dagars betalningsfrist är verkligen inte nog för att få mig att välja EON. Usch för EON och Fortum! Alltid dyra(st)!
 
RoTe
ALLA mina räkningar kommer runt den 20:e och ska vara betalda den sista. Ser inget problem i det?
 
Snailman
har oxå börjat få elfakturor med kort datum.... något som jag avskyr:mad:

En väldig försämring... Man är ju tex kanske inte hemma jämt...
 
RoTe
Snailman skrev:
har oxå börjat få elfakturor med kort datum.... något som jag avskyr:mad:

En väldig försämring... Man är ju tex kanske inte hemma jämt...
Om du nu flänger runt så mycket, varför inte autogiro eller e-faktura och ta med dig internetdosan??
 
Deralte skrev:
Av olika anledningar vill jag ha pappersfaktura.

Deralte
Det finns faktiskt fördelar med pappersfaktura.
Automatiska överföringar är ett bra sätt att distansera sig från sin egen ekonomi.
(Själv är jag lat och har rätt mycket på autogiro. Men egentligen tycker jag att jag hade bättre koll på den tiden jag skrev postgiroblanketter för hand)
 
ooops.
trådlyft igen...
Jag ska aldrig svara på "relaterade trådar" utan att kolla datum!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.