Håller på och bygger ett trädäck och ska även tilläggsisolera och sätta upp ny fasad. I vilken ordning bör jag arbeta?

Först trädäcket, sen tilläggsisolera och sist fasaden?

Första tilläggsisolera, sen trädäcket och sist fasaden?

Först tilläggsisolera, sen fasaden och sist trädäcket?

Trädäcket består av 45x195 direkt på plankväggen och sen 28x120-trall.
Tilläggsisoleringen är 80mm cellplast.
Fasaden är liggande faspanel.
 
  • IMAG0177.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej.

Själv tror jag mest på alt 3. Varför?
Då kan man bygga avrinningen på fasaden på ett bättre sätt. Det blir liksom tättare.
 
kamilenski skrev:
Hej.

Själv tror jag mest på alt 3. Varför?
Då kan man bygga avrinningen på fasaden på ett bättre sätt. Det blir liksom tättare.
Avrinningen?
 
När jag gjorde ett liknande jobb på mitt hus förra sommaren så valde jag att riva den gamla altanen så att jag kunde bygga enligt alt.3 ovan.

Främsta orsakerna var att slippa köldbrygga samt att det såg estetiskt bättre ut.
 
ThomasLindgren skrev:
Avrinningen?
Regnet / vatten rinner längst fasaden ner mot grunden. Annars risk att vatten tränger in i isoleringen.
 
kamilenski skrev:
Regnet / vatten rinner längst fasaden ner mot grunden. Annars risk att vatten tränger in i isoleringen.
Ska man sätta dit nån plåt längst ner mellan trädäck och fasad då eller?
 
Om man bygger först fasaden, behövs inget. Det är bara att skruva fast däcket mot denna.
Väljer man andra alternativ, får man fixa till det lite. T.ex. med plåt eller plast.
 
kamilenski skrev:
Om man bygger först fasaden, behövs inget. Det är bara att skruva fast däcket mot denna.
Väljer man andra alternativ, får man fixa till det lite. T.ex. med plåt eller plast.
Kanon. Håller på och isolerar nu och sen blir det fasaden. Trallen får vänta till sist.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.