Hej

Jag har precis byggt en kupa på mitt hus byggt 1950 med tvåkupigt tegeltak. Kupan är ännu inte plåtad och jag har byggställningar kvar framme. Jag fundera på att göra något mer vid taket när jag nu ändå är igång. Befintligt tätskick under tegelpannorna är så vitt jag vet fortfarande tät men takpappen är nu mer än 60år gammal och ganska spröd.

Takkonstruktionen ser ut enligt följande (uteifrån och in): Tegelpanna, läkt, takpapp, råspont, 50mm luftspalt (ventilerad), 50mm mineralull, panel, puts(med bambu eller nått). Alltså ingen riktigt tätskickt! Taket täker ovanvåning (1/2 plan) och vind (och katt vindar på sidorna). Nämnas bör kanske att ventilationen byggs om från igensatt självdragsystem till ett FTX med roterande VVX (och sannolikt lite fuktåtervinning vintertid). Huset ligger i Malmö.

Jag står nu inför att göra något av följande och hoppas på god råd från forumet

A. Ingenting, bara lägga tillbaka de takpannor som är flyttade runt kupan och spika ny läkt på kupans tak och lägga pannor där och sen plåta sidorna

B. Passa på att byta takpappen på hela taket

Tilläggsisolera taket

C. Öka tjockleken på takstolarna (befintiliga takstolar är 10cm). Lyfta befintlig råspot, ta bort gammal isolering, lägga tätskick innerst mot panelen, öka takstolens tjocklek genom att spika på ytterligare en bräda och på så sätt få in mer isolering.

D. Lägga cellplast utanpå befintlig råspont enligt konstruktion (uteifrån och in). ): Tegelpanna, läkt, 60mm S100 Cellplast takpapp, 60mm S80 Cellplast, takpapp, råspont, 50mm luftspalt (ej ventilerad, 50mm mineralull, panel, puts(med bambu eller nått). Luftspalten tätas med byggskum invändigt genom att man lyfter på råsponten längst ned. Samtliga cellplastskivor fogas samman med skumning.

E. Lägga cellplast utanpå befintlig råspont enligt konstruktion (uteifrån och in). ): Tegelpanna, läkt, Takduk (vatten avvisande), 100mm S100 Cellplast, takpapp, råspont, 50mm luftspalt (ej ventilerad, 50mm mineralull, panel, puts(med bambu eller nått). Luftspalten tätas med byggskum invändigt genom att man lyfter på råsponten längst ned. Samtliga cellplastskivor fogas samman med skumning.

När man skall tilläggsisoler börja frågetecknen hopa sig...

C. Detta alternativ låter mig lägga byggplast på den varma sidan av isoleringen frågan är bara hur man gör vid takstolarna. Jag kan ju inte lägga någon plast under dem. Det finns då två val, antingen lägger jag plasten över befintlig takstol (10cm) och spikar sedan takstolen tjockare och på så sätt kommer plasten in en bit i konstruktionen. Annars får jag skära av plasten vid varje takstol (c-c 1m) och på något sätt tejpa eller skruva den där. En annan fråga är också hur mycket man vågar höja takstolen? 10cm till?

D. Detta alternativ är provat av en bekant med framgång i ca 5år nu… Tanken med dubbla cellplastskivor är att de ligger omlott och på så sätt tätar bättre om det skulle komma något vatten förbi tegelpannorna.

E. Detta alternativ föreslår byggarna då det går fortare att bygga, 100mm S100 skivor finns i större skivor plus att man bara har ett lager att tänka på vid läggningen. En extra takduk läggs överst för att skydda vid eventuellt vatten bakom takpannorna.

För cellplast alternativen funderar jag på att ta bort befintlig mineralull på 50mm och blåsa in lösull på 100mm eftersom luftspalten inte behövs längre.

Vad tror ni? Vad skall jag göra?
 
Berliner
Hej,
A. billigaste alternativet om man tänker kortsiktigt.
B. Mycket jobb, men ingen förbättring i värmehushållet.
C. Mycket jobb, för att få minimal vämevinst. Vet inte hur det kommer att se ut på dit hus.
D. var har du tätskikten i den konstruktionen? Pappen? hur ansluta du detta på den befintliga konstruktionen? Det finns skivor med omlåttskarver som inte behövas täta med byggskum.
E. är den bästa konstrution, men med samma problem vid övergången av tåtskitet till huset.

C-2 http://www.takochtillbehor.se/newhp/takiso_produkter2.html


Här finns alla svar du behöver klicka bara på systemlösningar sanering.
Berliner
 
Tanken i båda konstruktionerna med Cellplast är att takpappen på råsponten är tätskicktet. Diffusiv fukt kan ju passera denna och kondensera i cellplastskicktet. Jag är dock lite orolig för hur täta skruvhålen blir genom takpappen? Vatten som eventuellt letar sig in under takpannorna skall därför rinna utanpå cellplasten och inte kunna ta sig ner till pappen. Ligger cellplasten tätt packad i två lager kan inte mycket vatten komma ner och därmed skulle det inte behövas någon vattenavvisande duk över cellplasten…

Bauders produkter ser trevliga ut men frågan är vad de kostar….fick ett prisförslag på Maco-dachs takisolering (verkar vara en jätte bra produkt) men bara isoleringen skulle kosta ca 475kr/m2 på mitt 140m2 stora tak (med ca 45 graders lutning). Detta skall jämföras emd S100 cellplast skiva som ligger på ca 80kr/m2 det blir rätt stor skillnad i pris. Om jag tolkar Bauders produkter rätt skulle jag lägga BauderPIR Plus som skulle ge mig skruv-skydd och tätskikt över isoleringen samt en takpapp (BauderTOP TS 75 NSK). Gör du samma bedömning som mig Berliner (tak för ditt engagemang och din kunskap)

Hur länge tror ni befintlig takpapp + pannor kommer att hålla tätt? 61år nu och det ligger normalskyddat till i ett villa område i Malmö. Orienteringen på huset är i öst-västligt (dvs halva taket mot öster och halva mot väster iget tak mot norr eller söder)
 
Berliner
Hej,
fördelen med Bauder är helt klar att man har duken inkl. spiktätningen på ovansidan av elementet. Ingen fukt kommer in i isoleringen.
En exempel 100mm PIR Plus lambda 0,23 koster 326,00 SEK som lika ca 180mm frigolit.
Det betyder mindre jobb för handverkaren, duken är redan monterad högt isolerförmåga, tunnare konstruktion osv. En tillverkare för ett system. System kommer att beräknas för varje projekt. Konstruktionshjälp. Garanti att systemet fungera.

Om vi nu jämfora detta med cellplast S 100 stora skivor. 180mm koster ca. 150SEK
Kanske man kan får falsade skivor. + 10SEK per m2
Man behöver vid samma isolerförmåga minst 2 skivor. Mer arbetstimmar kostnader.
Besvärligt att montera duken på ovansidan. Mer arbetstider kostnader ,kostnad underlagsduk,
Olika tillverkare av material. Garanti?
Problem med åtgång och skruvberäkning. Garanti?

Vist ser det i början ut att Bauders system är lite dyrare men vill man chansa vid ett takprojekt?
Tror jag inte på. Det ska fungera och inget annat.
Berliner

Här har vi skrivit mycket om detta.

http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/138891-nagon-som-isolerat-taket-utifran-
med-thermisol.html

http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/172163-utvaendig-cellplast-hur-fa-skruvhalen-taeta.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.