Hejsan!

Jag håller på att fixa till en platta i vårt kök som ska husera en vedspis/kamin i täljsten. Vi har matkällare under så jag har fixat stålstolpar samt allehanda förstärkningar i bjälklaget. Formen är snickrad och nu ska jag ge mig på att gjuta (har försökt få hjälp av hantverkare men det är ett för litet jobb).

Förutsättningar:
* Spisen väger 1400 kg
* Formen/spisen är ca 110x70 och plattan kommer totalt att bil ca 11 cm tjock
* Spisen ska byggas direkt på plattan så den måste vara i "absolut" våg (+-1mm/m)

Jag hade tänkt göra på följande sätt efter att ha läst på lite på olika ställen på byggahus:
* Stryka alla bjälkar som kommar att vara exponerade för plattan med asfaltprimer
* Lägga tjärpapp runt reglarna också
* Fylla på med ca 2,5-3 cm betong
* Lägga i armeringsnät
* Fylla på till 8 cm med betong
* Vänta 2-3 veckor på härdning
* Jämna av sista 3 cm med flytspackel för att få en jämn yta för spisbyggaren

Jag hade tänkt att fösöka få tag i färdigblandad betong.

Är det något mer uppenbart jag missat eller något som jag bör tänka på?`

Mvh

Ulf
 
apotekarnes
En platta på 70x110 borde du kunna få helt plan direkt utan att spackla i efterhand, förutsatt att formen är i våg. Lägg i armeringen först. Varför gjuta två gånger? Det skadar nog inte heller att lägga i ett eller två järn runt kanten av plattan för säkerhets skull. 7-8 säckar borde räcka för gjutningen.

Är det en kombinerad vedspis/kamin du ska sätta in? Det vore kul att se en bild på pjäsen.
 
Tack för rådet. Jag har själv börjat fundera i de banorna, dvs att ge mig på det i en gjutning. Det västa som kan hända är väl att man får slipa plattan jämn. Bild enligt nedan. Är en Tulikivi LLU 1250. Två eldstäder, spis, bakugn samt "kakelugn" i ett. Låter som det vi behöver i ett dåligt isolerat hus på landet från 1912. Vi får se i vinter när vi förhoppningsvis eldar i den för fullt.

Att jag ville lägga armeringen direkt på ett tre cm lager betong var för att undvika plastklackarna under armeringen. Kanske bättre med distanser från början. Har läst ca 3 cm upp. Bra tips med extra varv armering i ytterkant då det är där belastningen primärt finns.

LLU1250b.jpg
 
Trevlig ugn, jag har bygt en sådan, och ägarna ärväldigt nöjda med hur den fungerar.
Ansluter du i en eller två rökkanaler?

Map plattan, jag brukar gjuta allt i på en gång, och använda plast distanser för järnen.
Ett tips är att gjuta plattan lika mycket lägre som gnistskyddet är tjockt.
Då kan du slippa höjdskillnad att snubbla på.
 
Det blir två kanaler. Jag har brädgolv i köket, men det ligger golvmasonit samt plastmatta på detta. Vi ska i sinom tid ha brädgolv men vet om vi kan använda originalet eller vi får lägga på ett tunnare ovanpå alternativt helt nytt. Därför är det lite svårt att välja nivå. Likaså är det så att golvet lutar en del. Men det är ju charmen med gamla hus:D.

Jag hade tänkt att bara ha en plåt till att börja med eftersom snubbelrisken blir ganska liten då men ett bra tips ändå.

Hur mycket utanför själva spisen har du gjutit plattan då du monterat? Pga att golvet inte är plant nu vill jag ha så lite som möjligt av plattan "utanför" för att sedan kunna lägga plåt intill. Skulle det räcka med någon cm? Hat du använt grov eller finbetong då du gjutit?
 
På min senaste platta gjöt jag under hela gnistskyddet, samt den obrännbara sonen vid sidan om ugnen på 5cm.

Jag använder grovbetong, man kan ju använde finbetong i de sista hinkar/kärrorna som kommer överst,om man vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.