Mellan tummen och pekfingret dimensionering (rörisarna verkar ju ofta inte räkna på det hela), vad behöver jag?

Jag ska dra Alu-PEX i skyddsrör nästan direkt från hydrofor till tappställe (köksblandare). Det blir ca 10 m rör. Hydroforen opererar väl mellan ca 4 och 6 bar. Jag uppskattar själv att det borde räcka med 16 mm Alu-pex till den sträckan. Räcker det, eller måste jag upp i dimension till 20?

Tacksam för svar
//Norrbottenstorpet
 
Ingen?

Jag trodde detta eminenta forum skulle spotta ur sig en uppskattning på stört. :O

Nåja jag försöker själv med ett resonemang. Korrigera mig om jag har fel. Låt oss anta att min absolut lägsta tryck vid hydroforen är 3,5 bar = 350 kPa är lägsta tillgängliga tryck. Wirsbos handbok för deras PEX-system http://www.uponornordic.com/arkiv/HS_Archive/Utgångna broschyrer - Tappvattensystem PEX/6_12.pdf beskriver att normflödet för ett tvättställ eller diskbänk är 0,2 l/s. Då detta är en egen gren sätter vi normflödet lika med beräkningssflödet. Vid detta flöde anger Wirsbo att 15 mm PEX har 6,7 kPa/m i tryckfall. Vi tar i och säger att min ledning blir så lång som 15 m (mycket på säkra sidan). Då blir tryckberäkningen 350 - 15x6,7 = 249,5 kPa. Med andra ord, har jag goda marginaler, även om tryckfallet i blandaren kan vara betydande.

Nu kommer jag troligen använda LK 16 mm alupex, och jag hittar inga data på LKs system. Men jag får anta att ytråheten är jämförbar och dessutom är Alupexen en mm grövre, så det kan knappst blir sämre.

Håller mitt resonemang?
 
jag hade satt 20 mm pex för det gör ju inget om det är större än vad behovet är .. kanske i framtiden är där fler förbrukare installerade ..
 
Är tämligen säker på att inga fler förbrukningsställen kommer att dyka upp på vägen, det är i stort sett praktisk omöjligt.

Nackdelen med att gå upp i dimension om man inte behöver är längre väntetid på varmvattnet samt större spill av varmvatten. Fördelen är att man går ganska säker från tryckstötar och får lägre tryckfall.

Jag är egentligen rätt okunnig om rörmockeri. Så jag funderar mest om jag använder dimensioneringsprinciperna i handboken på rätt sätt?
 
Jag tycker du resonerar helt rätt, 16 mm alupex är säkert helt OK med marginal Nu är detta utom min egentliga fackmässiga horisont men jag tror att de flesta rörmokare dimensionerar och beräknar väldigt lite i såna här fall.
 
Krilleman
16 räcker super för ett kök!
 
GK100 skrev:
Jag tycker du resonerar helt rätt, 16 mm alupex är säkert helt OK med marginal Nu är detta utom min egentliga fackmässiga horisont men jag tror att de flesta rörmokare dimensionerar och beräknar väldigt lite i såna här fall.
Precis så uppfattar jag det också. I småhus verkar "tumregler" eller erfarenhet vara "good enough". Hade en röris i höstas och vi drog om i stort sett allt i huset. Det var på en höft allt.

Men som vanligt, när man gör det själv och är osäker garderar man sig oftast genom att försöka ta reda på fakta.

Tack för era svar, jag kommer att lägga ned 16 alu-pex ingjuten rör-i-rör.
 
Krilleman
Standraddimension till köksblandare är ju 15mm Cu. Då följer man reglerna! Och en 16 Alu ger mer vatten!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.