tack så hemskt mycket allihopa.

att besiktningsmannen sa det han sa om elen var baserat på att man bytte på en hel drös med hyreshus längre bort för att elen var 50 år gammal. han kontrollerade inte direkt några kablar eller så.

känns lite säkrare nu när man har läst igenom allas kommentarer. det blir till att skaffa en jordfelsbrytare efter semestern :) och sen byta elen i de rum som renoveras över tid.
jag har ingen brist på eluttag i villan så det känns inte som ett direkt stort problem iaf d^_^b

tack igen, återkommer om jag kommer på några fler saker angående renoveringar o byggningar. detta forum var riktigt hjälpsamt d^_^b

Mvh Christian
 
Är ledningarna av plast, och centralen har delbar jord/noll-skena (så att det går att installera JFB) så är det ingen akut fara med elen.

Håller med om att ni ska börja med att sätta in JFB, sedan fundera lite mer på hur ni vill ha elen, extra uttag, göra om kök? badrum? istället för att förhastat byta ut all el direkt.
 
När ni sätter JFB så får ni bekräftat att elledningarna är i bra skick. Apparaterna kan bytas mot nya.
Och Hempularen jag har faktiskt sett nyare kablar från 70-talet tillverkade av aluminium, papper, olja, bly, tjära och järnband, detta var väl billigt att lägga i marken då, de var från Tjeckoslovakien.
 
Mikael_L
Hur vanligt är det att en central från 1959 inte har separat noll och jordskena?
 
Mikael_L skrev:
Hur vanligt är det att en central från 1959 inte har separat noll och jordskena?
Det är nog mycket vanligt med endast en skena och eventuell "ryttare" för jordanslutning. Tio år senare däremot omvänt vanligt med de skenor som hängt med fram till nu. Detta gäller centraler plåtkapslade diazed för bostäder, tyngre gjutjärnskapslade centraler kunde ha skiljbara nollskenor, även per grupp från början av 50-talet åtminstone.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.