Om man skulle ta ett fast elavtal nu, på hur länge ska man ta då tycker ni? Vi har kört rörligt de senaste åren.

Jocke
 
Jag har kört fast avtal i 3 omgångar à 3 år. Första 33.90 andra 49.90 och sista som löper ut 2012 48.90
Kan väl säga att det känns tryggt tror faktiskt att senaste avtalet har lönat sig annars brukar fasta avtal bli dyrare. Speciellt på vintern är det gott att veta att man sitter säkert när elen ligger på 150 öre kWh, men har sedan ett år tillbaka tagit bort min direktverkande el så nu kan det kvitta. Blir nog rörligt för mig när sista avtalet går ut, gör av med ca 900 kWh /mån som mest förutsatt att man inte reser bort o ska slå på elpatronen, bättre att muta en granne o elda i pannan.
 
Jag tecknade nyss på 60 månader fastpris. Det gick inte att få längre...
 
timmelstad skrev:
Jag tecknade nyss på 60 månader fastpris. Det gick inte att få längre...
Hur mycke?:wow:
 
silversmeden skrev:
Hur mycke?:wow:
Nånstans runt 107.40 inklusive allt har jag för mig.
 
Ja, 56,50 per kwh. 107,41 inklusive allt, dvs årsavgift m.m. inräknat på 16 000 kwh per år.
 
Låter bra, det hade jag tagit direkt, om 60 mån kostar elen peng, det är min gissning. Men det är klart fick ett brev hem från Fortum att de ska höja nätavgifterna REJÄLT och då har det ingen betydelse vilket elpris man har så att säga, man blir så j-a förbannad klipper snart av kabeln och bygger mig ett vindkraftverk eller två. Det man inte tjänar på gungorna tar man igen på karusellerna finns det ett ordspråk som lyder, det kunde Fortum och andra elbolag ha som slogan.
 
Är det ingen som tror att elbolagen har räknat med framtida prishöjningar i sin fasta avtal? Dvs hur stor kan chansen vara att dom räknat fel och att man faktiskt tjänar på att binda priset?
 
Det finns faktiskt dom som har räknat på fast avtal senaste året, och de som hade bundet avtal tjänade på det, i alla fall senaste året. Beror klart lite på till vilket pris, längd på avtal osv. Nu är det så tror jag i alla fall att elpriset lär inte gå ner speciellt mycket, med största sannolikhet kommer det bara att öka och öka som allt annat.
 
Jag har kört med kundkraft ett par år nu, gick över från rörligt till 1 år fast efter förförra vintern. Googla efter kundkraft...
 
Bo.Siltberg skrev:
Är det ingen som tror att elbolagen har räknat med framtida prishöjningar i sin fasta avtal? Dvs hur stor kan chansen vara att dom räknat fel och att man faktiskt tjänar på att binda priset?
Jo, det tror jag.. eller trodde.. för man kan binda priset i 5 år och få samma pris som det rörliga idag, juli, när priset är som lägst. Elmarknaden fungerar nog inte så bra som den borde. Jag såg en seriös studie (exjobb tror jag) där man konstaterade att rörliga priser slår bundna priser, men man hade använt rätt gammal statistik, 90-talet tror jag.

Jag har sett påståenden om att Norden går mot "elöverskott" under de närmaste åren, främst pga utbyggnaden av vindkraft och utbyggnad av vattenkraft i Norge. Vidare planeras effekthöjningar i de svenska kärnkraftverken. Mot elöverskott talar att kärnkraften i Sverige inte är så driftsäker som man kan önska sig, och att det blir allt bättre möjligheter att exportera el till kontinenten.

Jag börjar tyvärr luta åt att en så enkel princip som att binda elpriset på sommaren faktiskt verkar fungera idag.

Om man fiskar runt på Norrtälje energi:
http://www.norrtelje-energi.se/web/184?type=1&year=2010
så ser man att det bundna priset (3 år) ligger runt 50-60 öre netto, medan det rörliga priset går upp på vintern men inte faller tillbaka under 50-öresstrecket på sommaren. Och det är på vintern man gör slut på strömmen...

Å andra sidan. Backar vi tillbaka till 2006-2007, fortfarande med hjälp av Norrtälje energi hemsida, ser vi andra elpriser, och, märkligt nog, pristoppar under sommaren..

Min tro är dock att energipriserna går upp med tiden, tills dess någon gör ett rejält genombrott vad gäller t ex fusion eller liknande. Så kan man binda priset på lång sikt till samma pris som det rörliga när det är som lägst, bör man nog hoppa på det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.