Hej!

har idag installerat en dränkbar rober pump för 70m djup. den hänger på 68m djup.
men när jag startar pumpen så går den på väldigt lågt tryck i ca 30sekunder sen löser motskyddet.
den orkar inte ens trycka in något vatten i hydropressen.

vad kan detta bero på?
tack sam för alla hjälp jag kan få. börjar bli jobbigt att inte ha vatten.
 
Det saknas nog en fas, kolla att det är 230v mellan alla tre faser och jord, och 400v mellan faserna.
 
hej!

har mätt upp alt nu. alla faser, samt mätt omen på motorn.

sen såg jag att motorskyddet var för lågt inställt stog under 1ampär ställde upp det till 1,8ampär. då startar motorn och fyller upp tanken sen går motorskyddet igen. ...
 
Fler ampere då kanske? När tanken närmar sig full har pumpen mer att göra och drar mer ström. Vad säger pumpens datablad att den kan dra för ström?

T ex kan Grundfos SQ1-80 dra runt en kW, dvs runt 5 A vid enfasdrift. 70 meter är ju ett hyfsat djup och dessutom har du ju trycket i hydroforen/hydropressen att ta hänsyn till.
 
Göran.W
svartöra skrev:
Fler ampere då kanske? När tanken närmar sig full har pumpen mer att göra och drar mer ström. Vad säger pumpens datablad att den kan dra för ström?
Det är faktiskt precis tvärt om.
Pumpen drar som mest ström när den jobbar mot lågt tryck.
Svårt att förklara varför men man kan säga att om den jobbar mot lågt tryck får den bra grepp i vattnet och flyttar mycket vatten dvs utför ett stort arbete.
Vid ett högt mottryck får den inte lika bra grepp om vattnet och då utför den inte så mycket arbete utan "slirar" mest.
Låter märkligt men så är det.

Har man inte pump data ställer man enklast in motor skyddet genom att låta pumpen pumpa ut vatten rakt ut utan mottryck.
När man sen hittat punkten där den precis går utan att lösa skyddet så låter man den vara där.
Jag har ställt in ett antal pumpar så och aldrig man fått åka tillbaka och ändra instälningen.
 
om jag förstår rätt nu så kan det fortfarande vara att motorskyddet är ställt för lågt?
kan man räkna ut vad man ska ställa motorskyddet på?
motor är en MICRA 100T-70 3x400v 0,75kW
 
Om du ställer motorskyddet lite högt, startar pumpen, skruvar ur en säkring ska motorskyddet lösa på 15 - 20 sek. tar det längre tid sänker du mototskyddet tills du får "rätt" tid. Ett lite grovt men rätt bra sätt att ställa motorskydd om man inte vet "fakta".
Ps. gäller naturligtvis tre fas pumpar
 
Göran.W
Motor skyddet ska stå på 1,9 Ampere.
Det är inte så att det går baklänges för då får man väldigt lågt flöde och det kan säkert lösa motorskyddet med.
Man kollar enklast om den går på rätt håll genom att koppla loss slangen från hydroforen och sen starta pumpen och se hur mycket den ger.
Sen byter man plats på 2 faser och kollar igen flödet.
Där den ger mest vatten där går den på rätt håll..
Tänk på att vatten mängden ska mätas direkt när vattnet kommer för sen sjunker flödet i takt med att det sjunker i brunnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.