Planerar för att lägga golvvärme på vår övervåning och undrar om det är någon vits med separata rumstermostater i varje rum eller om det räcker med en rumstermostat för hela övervåningen?

5 slingor (3 sovrum, allrum, badrum), tanken var att ha en rumstermostat i allrummet som styr 4 slingor, badrummet styrs manuellt för att få en viss uppvärming hela året av golvet.
 
Golvvärme är ett väldigt trögt system. Om en rumstermostat slår i från så tar det en halv dag innan temperaturen i rummet börjar sjunka. Det borde vara shuntgruppen (som styrs av utetemperaturen) som får råda i första hand. Man ligger liksom ett steg före om man styrs av utetemperaturen. Egentligen borde man klara sig helt och hållet utan termostater.

Att ha EN termostat på en hel våning verkar konstigt. Då är det bättre att skruva på shuntgruppen som styrs av utetemperaturen.

Vissa vill ha olika temperaturer i olika rum (t ex varmare i badrummet). Då kanske det kan vara befogat med termostater i varje rum. Men jag skulle då hellre ta elektrisk golvvärme i badrummet.

Ibland rekommenderas att ha rumstermostater, skruva upp shuntgruppen ganska högt, och låta rumstermostaterna styra. Det är lättare att sköta, även farmor fattar hur man gör. Inte alla klarar av att ställa in en värmekurva, det finns flera skruvar att skruva på. Men då kommer värmen att bli ojämn och hoppa upp och ner.
 
Kör med rumstermostater!

Vad händer annars om du vill ha 21-22 i allrummet och 17-18 i sovrummen? :surprised: :surprised: :surprised:
Jo, disaster! Och då är det så dags att börja mecka om systemet!
Se till att ha en bypass-slinga, kanske toalett eller tvättstuga etc.

Jag har 16-17 i v-rum ( eldar med kamin istället), har 20 i kök och 21 i stora hallen. 17 i kontoret. Det är perfekt med rumstermostater som låter dig aktivt att spara energi om du vill!!
 
Hej.
Jag har ett hus byggt 1924. Jag har bytt ut hela golvbjälklaget från spån till lösullsisolering och installerat vattenburen golvvärme 17mm slang cc20. Jag har 6 slingor och driver golvvärmen med en elkassett. Jag klarar mig utmärkt helt utan rumstermostater och anser att detta är en onödig utgift. Tricket är att justera in flödet i slingorna i förhållande till varandra. Jag skulle vilja påstå att ett vattenburet golvvärmesystem är TRÖGT även i ett träbjälklag.

Jag håller däremot helt och hållet med i resonemanget om reglering av framledningstemp beroende på utomhustemp även om jag inte har sådan själv. Jag justerar min golvärme en gång per årstid, har ett jämt behagligt klimat inne och ser då inget behov av några rumstermostater.
Mvh Tommy
 
Helt rätt och helt fel? Jag skulle vilja säga så här. Utetemperaturen skall styra framledningstemperaturen för att det tar ju tid innan tempen inne sjunker efter det att det blivit kallare ute = snabbare reaktion på tempförändringarna ute. Sen har man termostater i de olika rummen som styr slingorna dvs på och av funktion. Det är ju så att solen kanske slår in i ett rum men inte i ett annat eller att du har en eldstad i något rum, torktumlare eller som i köket kyl, frys, diskmaskin och spis som tillför värme just i det rummet. Det är då rumsregleringen hjälper till att inte öka på värmetillförslen i golvet. Vi har det kopplat på detta vis och vi ser att golvvärmen i köket ofta är frånslagen.
 
Detta beror på, skulle jag vilja säga.

Att värma badrum på sommaren är en väldigt attraktiv tanke, och något som jag gjorde förra sommaren men troligen aldrig igen. Vattenburen värme måste ha överlägsen överföringskapacitet!! Det blev s**tvarmt. Elslingor är nog bättre till detta, dessa kan dimensioneras för komfortvärme 60W/kvm istf vattenburets 100-120w/kvm.

Ponera att ett rum ska vara lite svalare än de övriga.
-15 ute ger c:a 30-35 graders framledning.
Temperaturfallet blir c:a 5 grader = 25-30 grader varmt på golvet.

Termostater är på/av ventiler dvs antingen så får du gosiga 30 grader på golvet, eller standard betongtemperatur som är avsevärt kallare. Ungefär lika med rumstemperaturen 18-21 grader.(i mitt fall, mellanBL i trä är förstås lite behagligare)

Temperaturmätningar på golv med värme i skvallrar om att under 27 grader golvtemp så upplevs golvet som kallt.

Det är lätt att vänja sig med varma golv :p

Så, vi slösar ordentligt och det forna installerade termostatsystemet är inte på längre.

Slingorna har berövats sina hattar!!! IVT 490 FVP sköter nu allt på kurva 2,5. (c:a 23 grader innomhus)

Vi har iofs inget "ekonomirum" men jag kan inte förstå hur en jämn temperatur i hela huset skulle skada elräkningen? Eller för den delen komforten med ojämn temperatur, bortsett från sovrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.