Från hyreslägenhet till hus med vedpanna och vattenburen värme...
Mycket att lära sig och klura ut - men nu har jag en fråga gällande det vattenburna värmesystemet.

Jag har skruvat ner alla radiatorer till 0 men funderar om det finns något sätt att stänga av systemet redan vid pannan? Eller räcker det som det är?
 
Påminn mig om att fråga pappa: han kör bara ved på sommaren, ved till varmvatten. På vintern kör han bergvärme och kompletterar med ved när han tycker det är kul eller när mamma vill ta ett riktigt varmt bad *. Han har som hobby att hugga ved,det är bra mot reumatism säger han.

Kan nämligen inte tänka mig att han går runt och vrider av elementen.

(för sent på kvällen för att ringa nu)

* varmvatten med vedpannan ca 90 grader, med bergvärmen bra mycket mindre.
 
Det finns en shunt som reglerar temperaturen på radiatorvattnet, är den manuell så ställ den på noll.
Är det en automatisk historia så se om den står på noll.

Protte
 
tack för snabba svar
då ska jag se om jag kan få rätsida på detta
 
Göran.W
Det finns även en cirkulationspump man kan stänga av men då måste man starta den några gånger under sommaren någon minut för annars finns risken att den fastnar.
 
Trots att jag skruvat ner samtliga radiatorer så hör jag ett slags susande ljud från dem. Kan det hänga ihop med cirkulationspumpen på något vis? Om jag skruvar upp till läge 1 så försvinner ljudet. Förstår inte vad det handlar om.

Ytterligare en fråga - var kan jag stänga av cirkulationspumpen, sitter det något reglage på vedpannan ( vi har ingen manual till pannan)?
 
Göran.W
Susandet kommer när cirk pumpen går.
Ska man stänga av den är det enklaste att följa el kablen.
Glöm bara sen inte att starta den några gåner under sommaren någon minut
 
Du ska inte skruvs ner elementen till 0. Det kommer skapa problem. Dels kommer termostatventilen i elementet kärva eller fastna helt. Med stängda element får cirkulationspumpen jobba hårdare och slits snabbare.
Dagens system har ofta en central termostat som styr värmen så du behöver i princip aldrig röra elementen.
 
Termostaten på elementet skall stå på samma året om (i vårt fall 2,5)
Då "ska" man ha samma temp i alla rum om allt fungerar som det ska.

Kan du lägga upp en bild på ditt pannrum där man ser panna och rör runtomkring så kan vi nog reda ut det mesta här :)
 
Redigerat:
vad vinner man på att inte ha circulation i hela systemet.
Enligt en vvskille så ska flödet aldrig strypas helt det ska alltid vara cirulation.
 
P
Varför ska du stänga av värmesystemet? Suset beror på att du strypt flödet och pumpen får jobba hårdare för att trycka runt. Kolla om det finns ventiler i pannrummet som går till värmesystemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.