Hej!

Vi har botten av en gammal teglad öppen spis som sockel under vår braskamin. Det är vanligt rött tegel med murbruk emellan och det går ut några rader i golvet.
Vi renoverar rummet och gör vitt och fint så frågan är nu:

Kan man måla teglet vitt? Hur gör man isåfall?

Tacksam för all hjälp jag kan få :)
 
Visst kan du måla den, det är inga problem. Måla den med silikat, det är bäst.
Tips! Tänk dig för två ggr innan du målar den. Det jag tänker på är om du kanske skall passa på att pusta den innan? För om du målar den och sen ångrar dig och vill putsa,
då måste du först få bort färgen för att putsen skall fästa >:(
och det är inte kul kan jag säga...jag har det problemet själv nu :(

Men det är snyggt att måla den också!! Men jag vill putsa min nu,
men får inte bort färgen :'(

Lycka till!

 
Tack!

Putsa - vad är det? Är det snyggt/svårt/dyrt/jobbigt...? :-?
 
Om det är snyggt är väl en smaksak ;)
Jag tycker det är snyggt. Öppna spisar brukar vara putsade. Om du tänker dig ett putsat hus så är det samma sak.
Lite knivit kan det vara, men inte såå svårt.Det är bara att testa, det kan inte hända så mkt mer än det ramlar ner, och då är det bara att slänga upp det igen..se dock till att det fäster ordentligt så det inte blir tomrum bakom. Du blandar putsbruk och sen så slänger du på det på teglet. Det som kan vara svårt är att få bruket i "rätt" konsistens. Är det för rinnit så ramlar det av lättare så "lagom" är bäst, dvs lite fastare.

Nä det är inte dyrt. Jag vet ju inte hur stort området är som ni har, men en påse med bruk räcker ganska långt och kostar väl runt 40:-

Lycka till! :)
 
vår öppna spis hade en rad med tegel som var målat rosa...

var ett helsike att få bort, så min rekommendation är att tänka 2 ggr
 
OK... hmmm. Målar man putset sen?

Vi har ett par rader tegel som golv ockå runt spisen - kan man gå på puts?
Hur lägger man på putsen, kletar man på med spade eller?

 
Går alldeles utmärkt att putsa på målarfärg så länge du primar innan och använder rätt typ av puts.
 
Decco skrev:
Går alldeles utmärkt att putsa på målarfärg så länge du primar innan och använder rätt typ av puts.
Det måste var "rätt" puts - dvs. gipsputs...
Man måste inte putsa heltäckande, utan kan slamma med ett färgat bruk så att fogarna fortfarande syns.
(t.ex. serpo 203 från maxit http://optiroc.lithoteknik.se/pid/data_sheet/pdf/1395_1.pdf)
 
Du kan måla ditt tegel med vanlig vattenbaserad väggfärg, det är bara att välja vilken glans du önskar. Det finns några trådar om det så prova att söka. Silikatfärg går också bra men är i första hand för utomhusbruk då du där har fukt och kyla att ta hänsyn till så att du inte får frostsprängningar och det behöver du inte tänka på inomhus.
 
  • Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.