Hej!

Håller på att rita på en tillbyggnad av vårt torp, vilken bland annat inkluderar en trappa upp till en höjd övervåningen. Trappen kommer finnas i en tillbyggd entrédel och vi har lite funderingar kring symmetrin på denna del.

Det som nog vore snyggast utifrån är att sätta ett normaltstort (10x13) fönster i trappdelen, precis som övriga fönster. Men det innebär att trappstegen i U-trappens "sväng" kommer gå framför fönstret.

Jag vet att jag har sett såna lösningar tidigare, kanske framförallt i hus där trappen flyttats, men nu kan jag inte hitta några bilder på det!

Är det någon här på forumet som kan hjälpa mig att hitta en bild av detta, eller som kanske har andra lösningar på hur trappen och fönstret kan utformas?

Jag skickar med ett par bilder för att visa hur jag menar.

Mycket tacksam för alla tips och idéer och bilder!
Almson
 
  • fasad norr.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • plan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Bild-googla trappa+fönster så får du rätt många trevliga träffar.
 
Ja, jag har testat det men jag tycker inte jag får så mycket som visar en trapp som skär just genom ett fönster. Om jag lånar en bild från bloggen Björkhaga i Gnesta är det nåt som här som kommer bli resultatet hos oss.

http://
bjorkhagagnesta.foles.wordpress.com/2010/08/fonster-vid-trappan.jpg

(På bilderna jag la in ovan finns alltså inte detta tilltänkta fönster i trappen med, men jag tycker det ser allt för assymetriskt ut, vad tycker ni?)
 
Du kanske kunde sätta in ett lite lägre fönster på nedre plan? Vet inte riktigt hur det skulle se ut, men typ ett sånt 2x2 rutors fönster som det var på övervåningen.

Och ursäkta mig, men kallar du det där ett torp? :O Här uppe kallar vi det bond-hemman ;)
 
Tack för tipset! Det ska jag testa, då kanske till och med hela fönstret kommer över trappen!
Och torp.... ja, idag är det iaf ett torp (fast det är 70 kvm) men jag håller med om att det ser rätt rejält ut på de här ritningarna. Det ska få en nästan fullhög övervåning, från att idag bara ha ett litet litet loft.
Känns som en stor förändring för vårt lilla hus, men vi får inte plats som det är nu, så jag hoppas vi kan få till det bra!
Tack igen för tipsen, någon mer som har nåt förslag?
 
Jag föreslår enligt nedan. Men det mest radikala vore att rita om hela huset, så att utbygget blir överflödigt.
 
  • Almson01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Visst är det vanligt med hela fönster så att säga mitt i trappan, men då är trappan vriden 90 grader så att man går upp rakt emot dörren. Då är det bara ett litet hörn av fönstret som täcks.
 
Såhär blev det till slut, tror det blir en bra lösning, funkar både utifrån och innifrån. Efter lite fundering visade det sig att ett fönster på "nedervåningen i trappen" till för stor det skulle hamna under trappen så att säga (trappen skulle gå nästan mitt igenom fönstret) så det blev ingen bra lösning.
 
  • fönsterslutlig.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Almson skrev:
Efter lite fundering visade det sig att ett fönster på "nedervåningen i trappen" till för stor det skulle hamna under trappen så att säga (trappen skulle gå nästan mitt igenom fönstret) så det blev ingen bra lösning.

Det var just bland annat pga detta jag skissade enligt ovan - helt rensat från fönster vid bottenvåningens entré.
 
Ja, Billy bäver, ditt förslag tyckte jag också om! Tack för det!
 
3 st fönster i trappan verkar för mycket och för rörigt -för många nivåer , i mina ögon . Själv skulle jag välja Billy*s förslag :). Det blir gott om ljus i trappan och på övre våning. Nedre trappdelen skulle man kunna man ljussätta med glas i dörr/ovan dörr?
Skulle offra nedre trappfönster och välja en snygg, glasad dörr i stället :). Farstun blir lättare att möblera om man får en vägg att ställa garderober vid ...
gaia
 
Som jag ser det så blir det bara ett fönster i själva "trapphuset". De andra två hamnar i entren och ett litet sidorum om du tittar på planlösningen i det första inlägget.
 
ju, vojma, ideen om att ha fönster i trappan gillar jag men men jag tycker ändå inte om placeringen av trapphusfönster som hänger någonstans mittemellan i fasaden och rubbar den mer klassiska balansen i hela fasaden. Jag la bara fram mina argument varför jag skulle välja Billy_bavers förslag. Det finns säkert fler sätt att lösa detta och kanske prova olika fönsterstorlekar för att få mer harmonisk fasad ....
gaia
 
Med de tre fönstren placerade två på rad och ett mittemellan och förskjutet så tappar du hela den lantliga torparcharmen...

Däremot är Billys förslag väldigt trevligt, det blir med som en glasveranda vilket var ganska vanligt på torpställena. Om jag vore in charge skulle jag skippa fönstren på bottenvåningen, göra "glasveranda" av övervåningen och köra på en gammaldags dörr med stora glaspartier - precis som gaia skriver. Häng upp en gammal fotogenlampa på väggen i nedre hallen så har du det gammaldags, snyggt och mysigt på en och samma gång! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.