Klurigt det här, ska prata en vända till med uthyrningsföretaget. I värsta fall går det nog att köra hålet som måste borras i taket med vanlig borrhammare, bila och en massa våld, svordomar och elände. De andra hålen antar jag att jag kan köra vått i betongen då de ska borras nedåt. I teglet och betonghålstenen slipper jag gärna vatten.
 
Har ingen egen erfarenhet av att borra denna typ av hål för hand, men är inte risken stor att maskinen slits ur handen eller ännu värre, man bryter handleden om borret hugger fast? En vanlig Bosch slagborrmaskin med en 25 mm borr kan vrida till rätt ordentligt.
 
Det är ju av den anledningen det sitter momentspärr på maskinerna. Den löser ut om det tar emot för mycket. Om det sedan fungerar som det är tänkt på en billigare maskin kan man ju alltid fundera över.
 
Den där maskinen ser nästan exakt likadan ut som den som håltagare använder och borde funka alldeles utmärkt för syftet. Borra i tak handhållet finns inte på kartan så där får du slagborra/bila i vilket fall.

Skulle du försöka dig på och borra i btg utan vatten tar det stopp efter kanske 1 cm och då är det nog värmeutvecklingen som är problemet.

Lättbetong borras handhållet torrt utan problem för 60mm. Dra ut borret under borrningen ibland för o rensa bara. Tegel är tuffare men funkar också torrt men det är rekommenderat att köra med vatten där.

Generellt sett är det ganska tungt o borra handhållet med de dimensionerna. Det gäller att ha ett fast grepp om maskinen ifall det nyper och en bra arbetsställning är ett måste.
 
Jag har fräst in en hel del dosor i tegel och lättbetong med hålsågar med hårdmetalltänder och det fungerar ypperligt så där är jag egentligen inte så orolig. Det är betongen som är det stora abret. Läser vad du säger om torr betongsågning men ser samtidigt att det finns en del som verkar köra torrt i betong i dimensioner upp till typ 80mm.

Maskinen jag länkade till är garanterat en kinesisk kopia av någon beprövad konstruktion, därav likheten. Tror dock att den skulle klara av mina hål utan större problem. Fördelen med den är att jag kan köra med vatten om jag vill. Vad gäller borrkronor så finns det som vanligt en uppsjö olika och jag misstänker att de presterar olika bra. Det finns de tokigt billiga, de billiga, de mellanbilliga (som i många fall verkar vara samma som de billiga) samt de dyra av kända märken. Om jag slår till på en maskin tänkte jag mig de billigare kronorna, typ en 62x400 med 10mm slityta på tänderna. Verkar ligga på runt 50EUR och är då tänkta för våtborrning.
 
Torrt i btg har jag aldrig sett men det var ett antal år sedan man lämnade branschen så det kanske skett framsteg vad gäller utrustningen sen dess. Var har du sett att man borrar kärnborr upp till 80 torrt i btg? Blev lite nyfiken nu.
 
Sökningar på "dry core drill concrete" ger rätt många träffar på kärnborr och maskiner, det samma gäller "kernbohrer trocken beton". Finns lite på tuben oxo...

Eibenstock skriver lite om det på sin hemsida. Förutsätter dock att man då har utsug för att bli av med betongdammet ur borrhålet.
 
En slående sak dock på allt man kan hitta på youtube (även om det finns extremt mycket nyttigt där) är att när det är dry core så är det väldigt sällan som det annat än lecablock, tegel, byggblock. Har faktiskt inte sett någon video med torrborrning med diamant i massiv betong. Kanske många kör det ändå men kanske inte något tillverkarna vågar marknadsföra.

Den torrborrning jag sett som jag kommer ihåg är med SDS-max och Rotary Hammer Core Bits (tex dessa från bosch). Utmärkt anledning att motivera en maskin med SDS-max
 
Det håller jag med om, finns dock en del snuttar med torrborrning men de flesta är med stativ.

Skit samma, funderar på den där kinamaskinen. En märkesmaskin sticker lätt iväg mot en 5-6kkr och det är lite mycket då jag faktiskt hade tänkt behålla maskinen. Stort hus, många rum kvar att renovera :)
 
Antar att du redan har en vettig maskin med SDS+ eller SDS-max? Jag var lite i samma funderingar som dig annars och jag köpte min GBH 4-32 DFR delvis med tanke på att driva stora hålsågar och enklare bilningsarbeten. För all lättbetong och tegel klarar jag allt själv med min makitasats även om det är en budgetlösning. För betong har jag som sagt testat någon gång men sedan dess försökt inse begränsningar med verktyg och i de fallen jag behövt hål och inte orkar hyra verktyg / hantverkare så kommer man långt med en borrmall och tunnare slagborr där man efter en cirkel med hål bilar ur kärnan. Nu bor jag i ett lättbetonghus med inslag av tegel och betonghålsten och de få inslag av massiv betong har hittils varit bjälklag där det ändå är omöjligt att höra handhållet. Håltagarna som jobbar med detta dagligen har för övrigt lika svårt med håltagning genom dessa bjälklag då det är ett putsat undertak så de flesta borrjiggar som man pressar mellan våningsplan är oanvändbara pga risken att skada undertakets puts.

Av 6 hål hittills jag övervägt hyra hantverkare / maskiner till initialt så var 4 genom bjälklag där jag fick bila ut hålet istället (för 125mm spiro) så det fixade jag själv, ett 100mm hål genom 150mm stenhård välarmerad betong fixade en proffsig håltagare åt mig på 30 minuter och samma kille ordnade även ett 125mm hål genom 350mm lättbetong+tegel. Det senare hade jag kunnat fixa själv men Toolstop var lite slöa på att skicka grejerna så jag hade de inte hemma vid tillfället.

Så kombinationen bra maskin med SDS+, en rimligt billig hålsågsats och lite McGuyver-mentalitet kommer man långt med.
 
mikael79 skrev:
Det enda reella alternativet som funkar är att hyra en maskin. Att borra torrt i betong är helt uteslutet. Mitt tips är alltså att täcka in med plast och koppla på vatten. En håltagare tejpar upp plast runt hålet och leder ned vattnet i en hink eller dylikt. Gör du detta behöver inte en droppe vatten splillas ut. Det behövs inga mängder vatten heller utan ytterst lite tryck för att betongslammet ska ledas bort. I de andra materialen går det att borra torrt handhållet om du är försiktig.

De killarna som jobbar med hålborrning brukar inte vara så bra på att tejpa har jag märkt.
 
;) Om jag behöver en spiraltrappa extra i huset eller nåt... makalös fart på borrkronan sett till hur stor maskinen är. Antar att det är någon hydrauldriven historia.
 
Givet önskat resultat och kostnad för hela operationen så luktar anlitandet av en yrkesverksam håltagare mumma i ditt fall tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.