hejsan alla,
jag tänkte köpa en vedpanna och ackumulatortank till mitt hus för uppvärmning. ackumulatortanken kommer vara på 750liter och ha tappvarmvatten och solslinga. solfångarna på taket kommer vi installera någon annan gång när det finns lite mindre att göra.
Min fråga är då vad för mer utrustning bör man inhandla, är en djungel med laddomater o rökgastermostatrar o termometrar, shuntsystem och automatik osv...osv.....

är det någon som har eller kan något om dessa system, vad som behöves förutom själva tanken och pannan
 
750 liter låter för litet. Vi har 1000 liter och fick elda två gånger per dag på vintern för att någorlunda hålla värmen (nu kör vi med pellets). Du borde ha mer, kanske 2000 liter.
 
vi tänkte använda en köksspis med vattenmantel som huvudsakliga uppvärmning, eldar gärna flera gånger om dagen. skulle vi upptäcka att tanken är för liten så köper vi då en till slavtank. Huset är ej heller särskilt stort. frågan är vad för utrustning man bör ha till
 
Håller med mikaelbe vi har 1360L och det är lite för lite för oss, hur många är ni och hur mycket kw har det gått
 
som sagt, volymen var ej frågan
 
Laddomat 21 eller annan laddomat
Shuntstyrning Med inne eller utegivare
Expansionskärl öppet system eller trycksatt ?
Rökgastermostat kan tillkomma om det inte finns någon sådan i pannan.
Blandningsventil för vv
Säkerhetsventiler

Förvärmningslinga i tanken är en super bra grej. Du får bättre utnyttjande av din kommande solanläggning och kan ta ur mer varmvatten ur tanken.
 
När man ska "inhandla grejer" kan det va bra o ha en ritning på vad det är man ska göra, har man ingen kika på en som byggt ett system. Jag kikade på www.termoventiler.se de har lite olika system och ska du köra med Laddomat 21 tycker jag absolut att du ska titta på den. Annars som Andreas Hansson skriver en lista på vktiga detaljer men det lär tillkomma ett antal fler saker som kopplingar, rör,osv
Det finns ett antal ritningar här på forumet det gäller bara att hitta dom, beror ju lite på vad man vill ha.
 
tack för svaren,
jag vill ha ett system som är hållbart o enkelt och som skulle kunna fungera även under strömavbrott. gör ej något om man får gå o ställa in lite rattar här och där så det behöver inte till 1000% vara automatiserat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.