Hej,

jag köpte för några år sedan en tigersåg av märket serva och modellen tg840. Jag fick intrycket att det här märket inte tillhörde de billigaste utan att skulle vara av acceptabel kvalitet. Nu är jag i behov av reservdelar till denna såg men hittar ingenting om detta märke eller eventuella återförsäljare.

Tacksam för all info rörande serva, generellt som specifikt.
 
Jag har för mig att det är ett av Lunas billighetsmärken. Min pappa har köpt en del Servaprylar i tron om att de skulle vara bättre än det värsta kinarapplet, men han har blivit besviken varenda gång. Lite dyrare, men samma skit. Tyvärr. Gubben vet ju att det bara att lyfta luren och ringa sin son och fråga vad man skall ha. Förmodligen är det så att han undermedvetet vet att han kommer att få ett svar han inte vill ha.

Mitt råd är att kolla med någon järnhandel som har Luna som leverantör. Själv skulle jag ta lärdom och skaffa en riktig maskin. Makita 3050-3060-3070 har fått bra omdömen, bl.a.
 
när jag tryckte på skickaknappen hittade jag ett gammalt svar på liknande fråga bland förslagen från forumet. Tydligen var det ett företag i helsingborg? som sålde dem, numera uppköpt av ett malmöföretag. Enligt deras kundtjänst som jag pratat med nu på morgonen var det som sagt kina, men enligt han jag pratade med tillverkades 90% av alla verktyg i princip på samma fabriker, bara fyra olika linor med kvalitet. Serva var tydligen inte det billigaste skräpet men heller inte det bästa men fortfarande kina.

Min såg har fungerat över förväntan i de år jag haft den men på grund av slarv trillade skruven som håller bladet bort sist då jag "bara" skulle såga en gång till innan jag drog åt den. Sen försvann den i gräset. Om hypotesen stämmer att de flesta maskiner tillverkas på samma ställe borde det ju finnas hopp om att hitta någon som har en likvärdig skruv.

http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/19713-serva.html
 
Ah, det är bara en skruv som fattas? Ofta sitter bladet fast med en så kallad "stoppskruv" på billighetssågarna. Det finns att köpa bland annat på Biltema.

Att importörens representant påstår att maskinerna är av hög kvalitet kan man nog kanske gissa utan att ens prata med dem. Många kinesiska billighetsprodukter fungerar faktiskt alldeles utmärkt så länge man inte kräver precision, finesser, ergonomi och lång tillgång på reservdelar.
 
Eftersom produkten utgått sedan länge och de fått med supporten på köpet så behövde han nog inte tänja för mycket på sanningen i något säljande syfte, å andra sidan bör man ju alltid tala väl om det varumärken man representerar. Men visst, det går nog inte jämföra med en Makita. Tyvärr är det ju inte förrän man får använda ett kvalitetsverktyg parallellt med det billigare som man märker skillnaden.

Blev dock lite förvånad att den järnhandel som "lurade" på mig maskinen också talade sig varm och kvaliten och hävdade att den inte gick att jämföra med de billigaste lågprismaskinerna. Om någon annan har intresse i tråden kan jag tillägga att jag gav 800 för min maskin omkring 2006. På kartongen står det dessutom made in sweden, lite fult kan man tycka men det finns ju många svenska företag som monterar komponenter producerade i kina.

Tack för tipset, kollar biltemaskruven och hoppas på tur!
 
Denna hade några år på nacken men ledde till samma ställe som den tidigare jag hittade

Verkar vara HDF som har detta varumärke:
"HDF-BOLAGEN är ett handelsföretag med produkter till bygg, järn, lantmän och stormarknader. Antalet artiklar är ca 11.000 och fördelar sig inom följande områden: bygg & infästning, elmaterial, hem & hushåll, maskin, trädgård och verktyg & slip. 60% av sortimentet är från välkända leverantörer och 40% är det egna varumärket Serva.
"
HDF
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.