Ska imorgon dra igång arbetet med att installera en sorptionsavfuktare i krypgrunden.

Jag har tätat ventilerna med fogskum men börjar nu fundera på källardörren. Den är av enklaste sort, hemmasnickrad bräddörr med ett par cm glipa längst ner. Kan denna vara kvar eller måste den tätas?

Dörren leder in till en tillbyggnad som byggts över den ursprungliga källarnedgången. Inne i grunden till tillbyggnaden finns en golbrunn som tar om hand regnvatten som ansamlas i trappan (och förr alltså även gången).

Om jag tätar glipan får jag helt enkelt lägga ett lock över trappan. Kanske inte en dum idé då regnvatten inne i grunden såklart är obra.

Blev kanske lite kluddigt nu.. Hur tätt måste det vara är huvudfrågan ;-)
 
Hur har du det med dränering är det ett gammalt hus eller(100år)? stuprör vart tar de vägen?Känns lite som att du kanske ska åtgärda orsaken till fukt innan du börjar avfukta.
OOPs såg nu 1929
 
I oktober så var fuktnivån acceptabel men nu på tok för hög så det är klassisk krypgrundsproblematik snarare än dräneringsproblem.
 
Bor själv i gammalt hus, har märkt om man stänger kattgluggarna blir det betydligt mindre fukt. Hade öppet tidigare och det bara dröp med vatten ändå har jag inte dränerat men alla stuprör går till dike via rör, tänk själv 30 grader ute och 10-15 i källare - krypgrund, det blir rejält med fukt pga kondens.Apropå täthet så ska du nog ha riktigt tätt annars blir det svårt att avfukta, blir liksom att avfukta utomhusluft hela tiden.
Din nedgång till källaren bör ha en dörr för att förhindra regnvatten att hamna utanför ingång till källare. Jag har en likadan med dörr(oisolerad) - trappa sedan en dörr till isolerad, lite som en jordkällare.
 
Ok, då är åbäket på plats. Det var på håret att jag fick in den genom gluggen från matkällaren.

Valde att låta dörren till det senaste utbygget vara stängd. Jag får se hur avfuktat det blir i matkällaren först innan jag tätar det sista utrymmet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.