Tänkte höra med er som har solfångare hur länge ni klarar er på solvärme . Jag är ganska ny på området, kör ved/sol och är inne på första hela säsongen (driftstart juli 2010).
Här kommer mina fakta: april eldning ca 3 ggr i veckan
maj eldning ca 2-3 ggr i veckan
juni-aug ingen eldning endast solve
sept eldning ca 2-3 ggr i veckan
okt eldning ca 3 ggr i veckan
nov- mars normaleldning ganska lite solenergi

Jag har 16 kvm plansolfångare i Väst ca 15 gr lutning en SP 226 soldator laddar 2250 liter acktankar(3x750 liter) kör ut värme på stengolven i vårt hus även på sommaren. Har en acktank som förvärmer vatten innan el vvb ca 35-40 gr, laddning i acktankar sker genom 15 m solslinga i botten. Acktemp på sommaren ca 60 gr i alla tankar vid solsken ett par dagar, laddtemp kommer oftast inte upp högre än 85 grader kör med 50/50 propylenglykol/ vatten.
Klarar mig ca 3-4 dagar utan sol (har tillräckligt med värme i ackarna)

Vad kör ni med för något system och hur länge klarar ni er med solenergi?d^_^b
 
Vi har 96 vacuumrör på södertak i ca 30' lutning i Umeåtrakten. Värmer en 750l tank i botten m slinga.
Kopplades in i mars 2010.
Värmer vårt välisolerade hus och varmvatten till 95% april-september, och kanske till 50% i mars och oktober. Hade årets första värmedumpning i slutet av maj.
Vi är väldigt nöjda (fast idag, midsommarafton verkar vi få göra en av sommarens brasor efter en veckas regn och rusk; /).
En fulladdad (85-90'c i hela) tank tar annars ca två soldagar att tillverka och tre dagar att tömma så här års.
 
Vi har en solfånganläggning som idag enbart är kopplad för vv-beredning. Ca 7,5 kvm plansolfångare vända mot söder med 30 graders lutning med en 700 l acktank med lång slinga för varmvattnet, 22 meter, om jag minns rätt.. Huset ligger i söda Västergötland.
Kör detta på tredje säsongen nu, solfångarna klarar att förse oss med allt varmvatten från början av april till början/mitten av oktober. Resten av tiden funkar solfångeriet som förvärmning av vattnet till pannans varmvattenslinga. Ikväll den 30/6 är det 87 gr i toppen på tanken efter två soliga högsommardagar
 
MrKylen skrev:
Vi har en solfånganläggning som idag enbart är kopplad för vv-beredning. Ca 7,5 kvm plansolfångare vända mot söder med 30 graders lutning med en 700 l acktank med lång slinga för varmvattnet, 22 meter, om jag minns rätt.. Huset ligger i söda Västergötland.
Kör detta på tredje säsongen nu, solfångarna klarar att förse oss med allt varmvatten från början av april till början/mitten av oktober. Resten av tiden funkar solfångeriet som förvärmning av vattnet till pannans varmvattenslinga. Ikväll den 30/6 är det 87 gr i toppen på tanken efter två soliga högsommardagar
Gott mos du!d^_^bHur funkar 30 graders lutning i början och slutet av året tycker du?Jag har en kompis som har 90 graders lutning 18 kvm plans. han har en sju helisikes värme redan i feb vid sol.Nyfiken
 
Beträffande lutningen så hade det säkert varit bättre med större lutning på vintern, kanske till och med väggmonterat åt söder, men det är ju inte så lätt att göra i praktiken. Det skulle göra solljusets infallsvinkel mer gynnsam när solen står lågt.

Dom senaste två vintrarna har jag dessutom fått skotta bort en massa snö vid flera tillfällen :@, det hade ju löst sig själv om solfångarna varit vertikala.

Men visst, vid full sol blir det ordentligt varmt redan i februari, fast soltimmarna blir inte så många, har nån gång sett att cirkpumpen gick igång en solig nyårsdag, då var det snöfritt och drygt 30 grader på taket.
 
Lite uppdateringar 2 dagar utan sol tankarna har 50 topp och 30 botten klarar minst en dag till utan sol skulle jag tro.
 
Den 22 oktober gick tempen i solfångaren upp till 57 grader, så det laddade bra i ett par timmar. Tyvärr har höstvädret varit regnigt så nu är det nya vedanläggningen som får stå för båda vörme och varmvatten!
 
Det var längesen solen värmde nåt i tankarna, men idag på tredjedag jul var det strålande solsken. Kl 13 var tempen i solfångaren 38 grader, så det går att få ett litet bidrag även så här års.
 
Bidrag sista veckan: 16-23 December NOLL solenergi ! 24 Dec, 1kWh ! 25,26 Dec NOLL ! , men idag(ja nu blev det ju nyss igår, men iallafall) en strålande helklar dag (27 Dec) inte ett moln , 3 kWh !!!! (90 st sfinx vaccumrör).
 
PST,

I skrift är det ibland svårt att förstå så ursäkta min fråga. Men hur ska man tolka alla dina utropstecken? Jag förstår att det är något extremt, men åt vilket håll?

Är det i stil med att den förbaskades usla anläggningen har bara givit 5 kWh den senaste månaden, jag skulle ha pantat 5 ölburkar istället eller är det i stil med att denna fantastiska anläggning ger till 5 kWh värme i mörkaste december.
 
Tolka det som en förvåning att få in något som helst mätbart under "midvintern"...., då man normalt inte ska vänta sig något signifikant tillskott från en solvärmeanläggning under perioden 15/10-15/2...(ungefär)... Lite ironiska utropstecken åt de som tror ngt annat....;) Den bleka solen går ju knappt över horisonten... och då endast i några få timmar....
 
Klockan 12:30 nyårsafton, -5 gr ute, cirkulationspumpen går och solfångarna laddar med +61 gr. Tycker det är bra med tanke på årstiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.