Hej

La in 10 kubikmeter björkved i källaren igår. Tyckte den kändes tillräckligt torr men imorse hade jag 78% luftfuktighet i pannrummet. Verkar inte vilja gå ner heller.

Har sett tidigare trådar i ämnet men skulle önska era åsikter om följande tankar. Bära ut skiten igen är inte aktuellt.

1. Vänta några dagar och se om ventilationen är tillräcklig för att bära ut all fukt. Hur stor risk för mögel/svamptillväxt tror ni att det är på några dagar?
2. Om fuktnivån inte gått ner hyra en avfuktare. Hur lång tid tror ni det tar att dra ner fukten till rimlig nivå, och vad rimlig nivå?

Mycket tacksam för svar!
 
Hyr en avfuktare direkt, annars MÅSTE du bära ut veden.

Gissningsvis ca två veckor med en bra avfuktare.
 
Varför inte lika gärna köpa en avfuktare, bra att ha och behöver inte kosta speciellt mycket.
 
Köp en avfuktare omgående, så kanske du slipper möglet.
 
M
Avfuktare är toppen, har en i tvättstugan (i källaren). Utan den skulle tvätten aldrig torka. Funkar säkert när det gäller att torka ved också.
 
bonnier skrev:
Varför inte lika gärna köpa en avfuktare, bra att ha och behöver inte kosta speciellt mycket.
Okej, någon som har bra förslag på lämplig avfuktare att köpa?
 
Beroende på hur tätt du staplat din ved så kan det behövas luftflöde genom veden framför avfuktare. Luftfuktigheten kan du ju bli av med genom att öppna dörren och fönster? Sen behöver det blåsa genom veden för att transportera bort fukten inuti stapeln.
 
Jag gjorde samma tabbe i somras, efter några dagar trodde jag att jag fått en vattenläcka i källaren, det stod klarvatten på golvet... den veden åkte ut igen kan jag säga. Efter en säsong i vedboden är den prima!
 
En stor, med hög kapacitet, gärna en typ Munters elr liknade
 
Varför ha veden i källare? Bättre utomhus men med tak eller dylikt, gjorde en lösning till mina dryga 40 kubik nockbräda lite högre än sidorna la sedan ett gammalt tak (endast plåtarna uppepå) blir faktiskt skitbra. Det viktigaste är ju att det inte regnar på veden och att den ligger på pall(luft under). Man behöver inte flytta högen heller utan hugg veden där den ska ligga sedan efter torkning bära in det man förbrukar.
 
Inhandlade på er inrådan en luftavfuktare. Satsade på Clas Ohlsons största variant (http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162473762). Den visade sig vara effektiv och plockade snabbt ner luftfuktigheten i pannrummet till 50%. Nu får den stå och dra några veckor till så hoppas jag att veden blir tillräckligt torr för att klara sig själv.

Sen har jag läst att man ska undvika att elda ved samma säsong. Är det någon som kan bekräfta eller dementera detta? Vill ju kunna elda upp det här dåliga minnet när det börjar bli kallare...
 
Har nog ingen betydelse det viktigaste är att fukthalten är ca 20% eller under, köp lite mer grejer som tex en fuktmätare och mät, Classe O har säkert.
 
Luftfuktighet i kallaste hörnet av rummet får inte vara över 60%. Om du inte får ut flera liter vatten ur avfuktaren varje dag så är den inte tillräckligt bra. Woods för ca 4000kr är vad du behöver. Eller 2st enklare men jag har köpt såna som inte fungerade alls. Har du avlopp i källaren, annars får du tömma 2 ggr per dag tills det är torrt. Att hyra en rejäl avfuktare i detta fall låter bra. men jag tycker det ska vara en kondensavfuktare, det blir energisnålt och man har koll på att det fungerar. Den värmer och torkar
Så här års är uteluften mycket fuktig så det hjälper inte alls att vädra så länge du inte värmer källaren så mycket att det är lika varmt som ute, (mycket över daggpunkten, 15 grader i september, 20 i augusti-regn). Luft som sugs in är alltså mättad med fukt.
 
hur va veden förvarad innan den togs in,. hur klänge hade den torkat ute
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.