Så har min välbetalde snickare fått upp stomme och tak till det som ska bli det inglasade uterummet med 16 mm kanalplast som tak. Efter att ha tjatat på honom att försöka få så mycket lutning som möjligt tycker jag att han har misslyckats. Det visar sig vara bara 2 cm per meter, en lutning på 1,1 grader.
Är detta helt vanvettigt eller kan det fungera i alla fall?
Rummet har dimensionerna (bxd) 5,2m x 3,5m och takbjälkarna är limträ 180 x 42. Kanalplastskivorna är ca 100 cm breda så detta är också avståndet mellan takbjäklarna.
 
Nu framgår det inte vilket fabrikat som du har på kanalplasten. Men de anvisningar som jag hittade vid en snabb sökning på nätet pratar om en minimi taklutning på 8,7cm/m till 10cm/m.
Jämfört med de värdena så har ditt tak en för flack lutning.

Vad säger montageanvisningarna från din kanalplatstillverkare? Det är ju de som säger vad man kan ha.....
 
Nu har jag ingen aning om detta eftersom allt är köpt som en paketlösning av snickaren. Han håller med material och allt. Men helt säkert är takets angivna minsta taklutning betydligt mer än min.
Vad har taklutningen för betydelse egentligen?
Vatten borde rinna av med minsta lilla lutning. För att snö ska trilla av behövs betydligt mer än de flesta angivna minimilutningar. Kraftmässigt (tyngdmässigt) blir det ingen mätbar skillnad förrän man har 30 grader eller mer.
 
Hej,

Byggde nyss med Willab garden, de "kräver" 4 graders lutning, Dvs 7cm/m.

Mvh Håkan
 
Tonka skrev:
Vad har taklutningen för betydelse egentligen?
Vatten borde rinna av med minsta lilla lutning.
Problemet med för liten taklutning är att vid stora nederbördsmängder kan det läcka in i skarvarna mellan takskivorna. Blir för mycket vatten stående på taket innan det hinner rinna undan. Har man takskivor utan skarvar så kan det ju fungera med ganska platt. Eller att man tätar skarvarana på något sätt mer än att bara lägga dom överlappande.

Är det någon som har sett om man kan köpa plasttak på "rulle" numera? Har det på ett altantak som är ganska platt och skulle behöva byta men verkar bara vara meterbreda skivor i bygghandeln?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.