Hej,

Jag skulle bli jätte glad om ni ville ge mig lite råd. Jag känner mig helt villrådig och kan inte bestämma mig.

Skall man installera vattenburen golvvärme i undervåningen när man bygger nytt?
Fördelarna är ju att det blir varma golv och att man slipper de fula radiatorerna.

Men nackdelarna, vissa säger att det är ett trögt system, att man fryser ena dagen och svettas andra typ. Sen kanske det finns risker när man har har bjälklag av trä???

Vi kommer att ha parkett som golv.

Snälla hjälp, vad säger ni som har vattenburen golvvärme, tycker ni att det är bra??
Det är ju en extra kostnad på ca. 50 000 kr men det kanske är värt det!!!

Hoppas på svar!! Hälsningar Malin
 
Gjuten platta med rejal isolering under - OK for golvvarme. Nagon slags torpargrund med trabjalklag, mjaaa... Inte ar det nagot storre fel pa vattenburen varme med radiatorer, funkar nog battre i de flesta fall aven om det inte ar lika hog imponatorfaktor pa bygget...
Andra tycker sakert helt annorlunda, men jag skulle lagga mina 50 pa roligare saker.
 
Bob_the_builder
Klart man ska ha golvvärme... Varför inte i träbjälklag? Trögheten gäller ingjuten golvvärme (i platta på mark). I träbjälklag uppstår inte det problemet, däremot måste man tänka till på konstruktionen så man inte begraver slangen under för mycket trä (parkett & spånskiva = 37 mm tex) eftersom det blir oekonomiskt när huset sedan ska värmas.
 
Självklart skall man ha vattenburen golvvärme om man kan. Komforten är helt underbar och ekonomiskt så är det i stort sett aldrig sämre än element. Har slingor både ingjutna i platta och i den äldre delen på plint / träbjälklag.

Kör på! :)
 
be instalatören strypa in slingorna noga, så du kan köra systemet helt utan termostater. på det sättet får man bort lite av trögheten & slipper dyr tillskottsel.
 
Hej,

Tack alla söta för era svar.
Vi kommer att ha en torpargrund under... förstår att det kan vara en nackdel.

Men det kanske inte drar så mkt mer el ändå, bör väl vara ganska välisolerat.

Förstod inte riktigt det här med strypningne???
Är det vanligt att man gör så idag???

// Malin :-?
 
Nja. det borde vara ett av det viktigaste momentet för att få en väl fungerande anläggning men problemet är att för att "hitta rätt" kan man behöva justera flödena under en längre tid och under olika temperaturförhålanden och det har ingen hantverkare tid med och ingen köpare råd med, så lösningen är att lära sig själv och få en ny hobby på köpet.
 
Hejsan!
Vi har vattenburen golvvärme både i markplan (platta) och på ovanvåningen (träbjälklag) och är efter vissa intrimningsproblem mycket nöjda. Skönast är givetvis värmen från klinkergolven, men den märks även på parkettgolvet om än inte lika tydligt. Trögheten, som är den största nackdelen, märker vi bara i plattan där det är en fördröjning på ca 14 timmar. Fördelarna som vi ser det är att man slipper dammsamlande radiatorer som tar upp plats, och att man får en skön värme som kommer där den bäst gör nytta. Min tro är också att det är mer ekonomiskt än radiatorer då man kan sänka inomhustemperaturen ett par grader eftersom värmen kommer underifrån. Har man småbarn är det ytterligare en fördel med golvvärme om man tänker på var de spenderar merparten av tiden.
 

Om ni bygger med krypgrund: beakta det BobTheBuilder skrev: Välj absolut inte en konstruktion med värmeslangen under spånskivan. Vi har krypgrund och 22mm slang under parkett och 22 mm spånplatta, och får skruva upp temperaturen på framledningen ordenligt på vintern. Det är ingen ekonomi i den golvärmen jfrt radiatorer.

/Abbe
 
Intressant, precis det jag sitter och klurar på nu. Har brutit upp golvet på övervåningen och funderar på att köra Wirsbos bjälklagprofiler i aluminium och sedan 22mm spån och 7mm parket på det. Blir dyrt som attan 72000:- för 60m2 golvärmesystem (shuntar och allt möjligt) plus Nibe Fighter 360P så man vill ju inte att det skall bli dyrare att driva än direktverkande el. En del av vinsten är väl att man får komfort men det är ju inte värt hur mycket som helst. Har för mig att jag sett någon siffra på att man inte bör ha mer än 37mm dvs 22+15mm så min förhoppning är att 22+7 är ok.
 
Man ska definitivt satsa på att lägga golvvärmen "över" spånskivan. Det blir betydligt lägre temperaturer i systemet vilket ger bättre värmefaktor på värmepumpen.
Se exempel på system i nedan länk.

www.lagerstedt-krantz.se/index.php?id=78
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.