Jag har ett gammalt timmerhus, som har en gammal träpanel på utsidan, spikad direkt på stommen, sen kommer stommen, som är tätad med mestadels mossa, och sen finns lite rester kvar från lerklining. Det är allt. Det har varit pappspända väggar, men de är nu nerslitna, då de var i dåligt skick. Jag hade nu tänkt att sätta upp en brädpanel på insidan, påspikad direkt på timmerstommen med klippspik, det är inte spontad panel. Dock ska jag först se till att pula in lindrev där det kan få plats, vilket nog inte blir så mycket då det verkar ganska tätt redan. Innan jag sätter upp panelen på stommen, kan det vara en bra idé att sätta upp någon form av vinpapp, utifall jag inte fick det helt tätt med linet? Eller är det bara helt onödigt. Om jag nu ska sätta upp pappen, vad ska jag då använda för någon papp?
 
Diffusionsöppen duk se webb.
Allt va inte bättre förr men mycket.
 
okej, vad gör den? Släpper igenom fukt men inte drag? Tror du det är nödvändigt? Antar att det inte gör ngn skada bara man väljer rätt saker, och slipper då garanterad drag.
 
ingen mer som har någon uppfattning?
 
Är det ett permanentboende? Att köra vindskydd på ett timmerhus känns långsökt? Det är väl ändå rätt tätt.. mitt är det i alla fall.

/Christian
 
Tycker diffusionsöppna duken är ett bra val. Den gör ett lysande jobb både i form av hur lättanvänd den är och hur resultatet blir. Dragfritt och passar med hygroskopisk isolering. Hanterbarheten är dock det absolut bästa, den är överlägsen i övergångar mellan exempelvis golv och vägghörn och liknande där pappen strular mer.
 
jo, det är ett permanenthus. Anledningen till att jag vill ha en duk eller papp, är för att slippa risken att det drar, känns inte som det kan göra ngn skada bara vara en fördel om det nu råkar dra lite.

Men diffusionsöppen duk, vad heter det då? har kollat lite grann efter det men inte hittat något självklart vad det är ni menar.e
 
Jag hade valt tjärpapp eller inget alls, gammalt hus gamla metoder och material.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.