Ska köpa en rektangulär tank på 5m3 hur isolerar och bygger man bäst in den?

Tar gärna emot tips på bra tillverkare också!
 
Lösull är väl den smidigaste vägen att gå, hyra en maskin när du köper ullen och kör på en dag med den, reglaupp och gipsa allt eftersom du fyller med ullen..

Kör du öppet system så finns det ju husqvarna tanksvets, dom sägs vara billiga på tankar men tror inte dom gör tankar över 1bar. Annars har du extuna som tillverkar 1.5barstankar..

Finns säkert många fler verkstäder som tillverkar tankar..
 
Jag hade tänkt ha ett 600 liters expansionskärl som jag blivit rådd till, är det öppet system?
Under tanken tänkte jag lägga frigolit 100mm och på sidorna 200mm och ovanpå 500mm, kan det anses som välisolerat?

Så man anger bara mått till tanktillverkaren om hur långt ut maometrarna och anslutningarna ska sitta beroende på hur tjock isolering man vill ha?

Sen reglar man bara upp och bygger som en låda runt? Använder ni glasfibergips eller vanlig?
Finns det någon tjusig baxiblå laminering man kan klä "lådan" i?

Om någon har bilder på ett sådant bygge så är jag tacksam!
 
Jag skulle nog ha tagit stenull och lagt mellan tank och vägg. Förskjutit skarvarna.
Borde bli billigare än att ta dit någon som skall spruta och även enklare att ta bort om man skall in i tanken och göra något.
 
Stenull låter enklare. Vad tror ni om mina mått då? 200mm runt om och 500 på toppen samt tank stående på 100mm frigolit?
 
Frigolit låter lite farligt.. Nu vet jag inte vilken temperatur som krävs för att det ska smälta/brinna.. Men när det brinner så brinner det utav bara f*n.
 


Jag tog 2 lager med 150mm stenullsskivor runt om, sedan så mycket det gick ovanpå..
Överlappade skarvar överallt..
 
Frigolit isolerar relativt dåligt och är svårt att få tätt, Isover bjälklagsmatta har bättre isolerförmåga
 
Jag hade bara tänkt mig frigolit under tanken, men det kanske är dumt ur brand synpunkt.

Vad har ni andra under er tank, man får ju värmespill även neråt.

Kul med bild förresten!
 
Glasull har nog bättre isolervärde än Frigolit, regla upp och lägg glasull under istället..
 
Staffans2000
Isolervärdet är likvärdigt.
Men frigoliten tål värme dåligt, den krymper och blir hård.
PUR. däremot isolerar nästan dubbelt så bra, och är mycket värmetålig.

Ang. brandrisken.
Du skall väl inte elda direkt under tanken?

Staffan
 
Annars kör du premium varianten direkt från början...www.isopol.se/d^_^b
 
Vad är PUR?

Kan man spruta på ISOPOL själv? Är det dyrt?
 
Ingen som har svar på frågorna ovan?
 
Jag googlade och fann detta på 1 minut
Pratat med isopol samt kollat in detta med sprutisolering en del. Tycker idéen verkar sådär...kostnad för material om man gör det själv är minst 6-7000:- plus många timmars pyssel(Isopol verkar schyssta och tillmötesgående och säljer PUR på dunkar, man blandar själv två vätskor som jäser till skum. Man måste givetvis tillverka en form runt tanken att hälla blandningen i och det verkar vara ett riktigt kladdigt jobb). Att betala 10000 (vilket ungefär verkar vara pålägget för att få en tank isolerad med PUR från fabrik) för att få allt fixat verkar, i mina ögon, inte orimligt. Har kollat in ett fryshus här i stan som man sprutisolerat och väggarna var skrovliga som i en bergsgrotta. Det blir svårt att hålla en sådan yta ren i ett pannrum(tänk utseende efter 5-10år).
Jag är helt inne på PUR isolering då detta är utrymmeseffektivt men jag hittar bara akvaterm som har tankar på runt 4m3 med PUR isolering. Någon som sett något annat fabrikat?
Återigen, tror inte på Isopol i mitt fall, men stort tack för alla synpunkter
/Johan
_________________
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=9654&sid=412d0fd14e0ce5a16fec90c5fe919a42
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.